هنرمندان زنده‌یاد آتیلا پسیانی را به خانه ابدی بدرقه کردند
کد خبر: 4174809
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

هنرمندان زنده‌یاد آتیلا پسیانی را به خانه ابدی بدرقه کردند

مراسم وداع با آتیلا پسیانی، هنرمند تئاتر و سینمای ایران در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت با حضور جمع کثیری از مدیران فرهنگی، هنرمندان تئاتر و سینما برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل هنرهای نمایشی، آیین تشییع پیکر زنده‌نام آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر شناخته‌شده و پیشرو تئاتر و سینمای ایران صبح پنجشنبه، 20 مهر؛ مقابل تالار وحدت در پهنه رودکی برگزار شد.

این مراسم که با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی برنامه‌‌ریزی شده بود، با حضور خانواده هنرمند آن مرحوم، فاطمه نقوی، ستاره پسیانی و خسرو پسیانی برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و منوچهر شاهسواری به‌عنوان سخنران و مجری این برنامه، دلنوشته‌ای را برای آتیلا پسیانی خواند.

منوچهر شاهسواری گفت: همه ما به سوگ نشسته‌ایم، به سوگ آتیلا پسیانی عزیزمان نشسته‌ایم. کسی که جز مهر و مهربانی با خود نیاورده است و هنرمندانه زیست و اکنون در آرامش به خانه ابدی خواهد رفت.

آتیلا پسیانی فرزند تئاتر بود

در ادامه ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر ایران گفت: در اینجا جمع شدیم تا عزیزی را بدرقه کنیم و سپاسگزار خدمات فرهنگی و هنری‌اش باشیم. او فرزند تئاتر بود و در تئاتر به دنیا آمد. آتیلا پسیانی همواره با مادرش جمیله شیخی در صحنه تئاتر و در پشت صحنه حضور داشت و با جوهر تئاتر آشنا شد.

این هنرمند افزود: آتیلا پسیانی شناختی از تئاتر پیدا کرد که کمتر کسی به این شناخت از اجرای تئاتر و هنرمندان تئاتر رسیده است. آتیلا با تاسیس گروه تئاتر «بازی» کارهای تاثیرگذار بسیاری انجام داد.

سپس، پیکر آتیلا پسیانی در جایگاه تعیین‌شده در مقابل تالار وحدت قرار گرفت.

منوچهر شاهسواری در ادامه این مراسم بیانیه خانه سینما برای آتیلا پسیانی را برای حاضران در این مراسم خواند.

هنرمندان؛ زنده‌یاد آتیلا پسیانی را به خانه ابدی بدرقه کردند

تشییع آتیلا پسیانی نه بر دست که بر قلب ما انجام می‌شود

در ادامه این مراسم، پژمان بازغی، رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه سینما گفت: برای خداحافظی با هنرمندی آمده‌ایم که بر دست‌ها و دوش‌های ما که نه، بر قلب‌مان حمل می‌‌شود.

رضا کیانیان دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود که گفت: اگر آتیلا بود می‌گفت خوب باشید تا بتوانید کار کنید. ما برای کار کردن آمدیم. بله آتیلا رفت اما بسیاری از هنرمندان تاثیرگرفته از آتیلا الان روی صحنه هستند.

کیانیان ادامه داد: آتیلا قطعا همچنان حضور خواهد داشت زیرا میراثش باقی است و بسیار آتیلاها در میان ما هستند. ما باید کار کنیم و این را به ستاره و خسرو پسیانی و فاطمه نقوی هم می‌گویم که طبق گفته آتیلا باید کار کنیم.

بهار آمد و پاییز رفت

رامبد جوان سخنران بعدی مراسم وداع با آتیلا پسیانی بود که صدای ضبط‌شده او را برای حاضران مراسم پخش کرد. در این فایل، آتیلا پسیانی گفت: «چرا صدات خسته‌ است، خودت را این‌قدر خسته نکن، دنیا دوروزه و آخر سر می‌ذارنمون تو یه وجب جا.»

سپس جوان دلنوشته‌ای را برای آتیلا خواند.

او گفت: از خصلت‌های تو نترسیدن را انتخاب می‌‌کنم که تو داشتی و ما نداریم و مدام از همه چیز می‌ترسیم. تو با رفقای خودت کاری کردی که در مقابل تو، خودمان باشیم.

سحر دولت‌شاهی نیز به عنوان نماینده خانواده آتیلا پسیانی پشت تریبون رفت و گفت: آتیلا بهار آمد و پاییز رفت. تو خانواده من‌ بودی و من با تو بزرگ شدم.

این هنرمند در پایان سخنانش گفت: با تصمیم خانواده پسیانی همه هزینه‌‌های مراسم برای آتیلا پسیانی به درمان چند بیمار سرطانی تعلق می‌گیرد.

تئاتر ایران به آتیلا خیلی مدیون است

محمد چرمشیر آخرین سخنرانی بود که به جایگاه رفت و در غیاب آتیلا پسیانی از او گفت.

چرمشیر گفت: این روزها سیل خاطرات به ذهن من هجوم می‌آورد و دوست داشتم یکی را می‌‌توانستم تصویر واقعی بدهم و با چنگ و دندان حفظش کنم ولی نمی‌‌شود. آتیلا پسیانی خیلی بزرگ بود و به خاطر همین بزرگی است که همه شما آمده‌اید. تئاتر ایران به آتیلا خیلی مدیون است.

هنرمندان؛ زنده‌یاد آتیلا پسیانی را به خانه ابدی بدرقه کردند

در بخش پایانی این مراسم، مدیران، هنرمندان و حاضران در پهنه رودکی بر پیکر آتیلا پسیانی نماز خواندند و با نوای سنج و دمام پیکر او را به طرف قطعه هنرمندان بهشت زهرا؛ جایی که این بازیگر و کارگردان توانا و پرشور تئاتر کنار مزار مادرش، زنده‌یاد جمیله شیخی برای همیشه آرام می‌گیرد، همراهی کردند.

از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به اکبر زنجان‌پور، داریوش فرهنگ، محمد چرمشیر، حبیب رضایی، نوید محمدزاده، ستاره اسکندری، آروند دشت‌آرای، مارین ون‌هولک، قطب‌‌الدین صادقی، علی دهکردی، فرزین محدث، حسین مسافرآستانه، رضا فیاضی، اصغر همت، شهرام گیل‌آبادی، شهره سلطانی، هدایت هاشمی، هادی عامل هاشمی، مهدی میامی، مرضیه برومند، محسن امیریوسفی، رضا بابک، منوچهر شاهسواری، آزیتا حاجیان، صابر ابر، آناهیتا همتی، غزل شاکری، محسن امیر یوسفی، لاله اسکندری، گوهر خیراندیش، پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی، امیر جدیدی، حبیب دهقان‌‌نسب، اتابک نادری، حبیب اسماعیلی، ستاره اسکندری، قاسم جعفری، هوتن شکیبا، حمید پورآذری، شهرام کرمی، رامبد جوان، قاسم زارع، سیروس کهوری‌نژاد، حسن فتحی، ایرج راد، احمد مسجدجامعی، الهام کردا، پانته‌آبهرام، رضا فیاضی، سیروس همتی، اسماعیل خلج، مرضیه برومند، اسماعیل محرابی، کریستف رضاعی، منیژه محامدی، جمشید گرگین، اکبر رحمتی، مرتضی ضرابی و... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha