فرهنگ، هنر و رسانه؛ معتبرترین محل برقراری امنیت پایدار
کد خبر: 4175836
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
وزیر ارشاد بیان کرد:

فرهنگ، هنر و رسانه؛ معتبرترین محل برقراری امنیت پایدار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت گفت: فرهنگ، هنر و رسانه معتبرترین محل برای برقراری امنیت پایدار است. هر چقدر فضای مشارکت عمومی تقویت شود، شاهد ارتقای امنیت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت که امروز، ۲۵ مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم تهران برگزار شد با اشاره به عملیات طوفان‌ الاقصی گفت: دقیقا در نقطه سازش و اتفاق دردناکی که در تابستان ۱۹۷۸ در کمپ دیوید رخ داد و جبهه استکبار سرمست از حل مسئله فلسطین و کسب مشروعیت برای رژیم غاصب بود، انقلاب اسلامی در این سرزمین نورانی به پیروزی رسید و مکتب امام خمینی(ره) موضوع فلسطین را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادند.

وی افزود: رهبران پرادعای پان‌عربیسم دست‌های خود را برای سازش بالا برده بودند، اما مکتب امام (ره) اندیشه نوی مقاومت را پایه‌گذاری کرد. امروز به وضوح می‌توان معجزه مقاومت را مشاهده کرد. وقتی یک گروه مؤمن در برابر دشمن الهی می‌ایستند، نصرت خدا نیز به کمک آن‌ها می‌آید.

وزیر ارشاد بیان کرد: استقامت و مقاومت و مقابله با رژیم ددمنشی که از هیچ خشونتی فروگذاری نمی‌کند، راه امام (ره) و مقام معظم رهبری است. طوفان‌الاقصی برای همیشه در تاریخ مقاومت ماندگار شد و تاریخ مقاومت را به پیش و پس از این واقعه تبدیل کرد. امروز عالمان و دانشمندان باید این موفقیت بزرگ را تبیین کنند. معتقدم به نزدیکی فروپاشی رژیم صهیونیستی رسیدیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسائل فرهنگی راه نویی در دولت باز شده و شعار ما مردمی‌سازی حوزه فرهنگ و هنر است. ما توانستیم طی دو سال گذشته موفقیت‌های بسیار خوبی در این زمینه به دست آورده‌ایم. معتقدیم اگر حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود، این تقویت به معنای تصدی‌گری حاکمیت و دولت نیست. ما در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند نظام نوین فرهنگی در کشور هستیم.

وزیر ارشاد اظهار کرد: دولت وظیفه حمایت، نظارت و تسهیل‌گری دارد و این امر باید با نقشه راه مناسب صورت گیرد. امروز باید به حلقه‌های میانی به عنوان فرصت جدید برای ارتقای نظام حکمرانی بنگریم. ما در دولت تلاش کردیم منابع حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و در این حوزه تحولات دو سال گذشته با پیش از آن قابل مقایسه نیست.

اسماعیلی گفت: اگر زمینه مشارکت را در حوزه فرهنگ و هنر تقویت کنیم، امینت پایدار نیز ایجاد خواهد شد. فرهنگ، هنر و رسانه معتبرترین محل برای برقراری امنیت پایدار است. هرچقدر فضای مشارکت عمومی تقویت شود، شاهد ارتقای امنیت خواهیم بود. جایی امنیت آسیب می‌بیند که مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی به حداقل برسد. در دولت بنای افزایش این سرمایه اجتماعی را داریم. سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از مهترین بازو‌های فرهنگی کشور است. امروز نزدیک با هشت هزار بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که پایگاه‌های مهم فرهنگی کشور هستند. مهمترین مزیت قدرت‌آفرینی در دولت دینی همین زیرساخت‌ها هستند و سازمان اوقاف می‌تواند حضور مردم در بقاع را تسهیل کند. البته در این مسیر گام‌های مهمی برداشته شده است. سازمان اوقاف برای اینکه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، به حوزه‌های مخالف ورود پیدا کرده تا بتواند بخش‌های اقتصادی کشور را منتفع کرده و آثار آن به حوزه فرهنگی برسد.

وی اظهار کرد: سازمان اوقاف در حوزه اقتصادی وارد شده تا به حوزه‌های دانش‌بنیان کمک کند. البته قرار نیست در حوزه اقتصاد بماند و حضور آن در این زمینه برای کمک به اقتصاد بخش‌های مختلف است. باید دسترسی به محصولات و خدمات فرهنگی را تسهیل کنیم. رژیم طاغوت به دنبال محدود کردن نقش‌آفرینی دستگاه دینی در حوزه اوقاف بود.

وزیر ارشاد گفت: مظهر رفتار‌های دینی مردم در جایی مانند وقف خود را نشان می‌دهد. امروز ۲۵۰ درصد میزان وقف نسبت به قبل از انقلاب افزایش پیدا کرده است. انقلاب اسلامی مردم ایران را به شدت دین‌دار کرده است. مردم ایران در دهه اول محرم ۸۴ درصد سیاه‌پوش امام حسین(ع) بودند. انقلاب اسلامی امروز مسیر اعتلا را با قوت طی می‌کند و به همه آرمان‌های خود خواهد رسید. امینت پایدار امروز در حد وسیعی در کشور برقرار است. معدل جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار بالاست. امروز تمامی بخش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آماده همکاری با بخش‌های مختلف در حوزه امنیت اجتماعی هستند.

انتهای پیام
captcha