فلسطین نقطه اوج مبارزه تمدنی غرب با اسلام است
کد خبر: 4179338
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
حجت‌الاسلام محسن الویری:

فلسطین نقطه اوج مبارزه تمدنی غرب با اسلام است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: منطقه فلسطین نقطه اوج مبارزه تمدنی غرب علیه شرق و آخرین مرحله هم هست و البته سیلی محکمی که مقاومت بر استعمارگران زد برای همیشه پای استعمارگران و صهیونیست‌ها را از این منطقه برخواهد کند و از لوث وجودشان پاک خواهد کرد.

محسن الویریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، امروز 10 آبان ماه در نشست علمی «فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی» که از سوی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه بنده امروز بر حسب اتفاق با یک کتاب 4 جلدی با عنوان «اتحاف الاعزه فی تاریخ الغزه» روبرو شدم، گفت: عنوان کتاب به معنای تحفه برای عزیزان از تاریخ غزه است و بنده قصد دارم مطالبی را از این کتاب در این جلسه بازگو کنم. مؤلف این کتاب در سال 1370 قمری یعنی حدود 150 سال پیش از دنیا رفته است و حدود 50 سال این کتاب به صورت خطی باقی مانده بود که مصححی به نام عبداللطیف آن را تصحیح و ناشری در غزه آن را منتشر کرد.

وی افزود: جلد اول آن تاریخ غزه از دوره باستان تا آغاز حکومت ممالیک است و از هزاره ششم قبل میلاد آغاز می‌شود؛ فصل دوم هم از دوره ممالیک تا پایان دوره عثمانی و قیمومیت انگلیس و جلد سوم هم در مورد خاندان و نسب‌ها در غزه است همچنین جلد چهارم هم مختص بزرگان این منطقه و اعلام آنان است. وی در این جلد از 480 نفر از بزرگان غزه سخن به میان آورده است یعنی کسانی که ساکن غزه بودند و یا از مناطق دیگر به غزه آمدند و یا در غزه از دنیا رفتند و آغاز آنان هم از هاشم بن عبدمناف، جد اعلای پیامبر(ص) است که در سفرهای تجاری از دنیا رفت و مقبره ایشان هم تبدیل به مزاری در این منطقه شده است.

پاسخ محکم یک نویسنده فلسطینی به مدیر انگلیسی

الویری با بیان اینکه چند مقدمه بر کتاب نوشته شده است، اضافه کرد: در یکی از مقدمات نوشته شده بر این کتاب آمده است که شیخ عثمان مصطفی دباغ هم کتابی در مورد فلسطین به نام بلادنا فلسطین دارد و از او پرسیدند که چرا این کتاب را نوشتی، او گفت من در دهه 30 میلادی بازرس وزرات علوم بودم و به جنوب فلسطین رفتم و به همراه یک مدیر بریتانیایی به منطقه خان یونس رفتم، او در لابلای حرف‌هایش به من گفت شما فلسطینی‌ها چه می‌خواهید، منطقه شرق اردن خیلی خوش آب و هواست و خوب است شما به آنجا کوچ کنید و فلسطین را ترک کنید. من وقتی این سخن را شنیدم محکم جواب او را دادم و تصمیم گرفتم که این کتاب را بنویسم و ثابت کنم ساکنان این سرزمین مالکان واقعی این سرزمین هستند و فلسطینیان متعلق به این آب و خاک هستند. همچنین اشاره کرده است که چطور انگلیسی‌ها شعار غلطی را بر زبان آوردند و گفتند فلسطینیان را به جایی سکنی دهیم که زمین بدون صاحب و ساکن باشد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه خاطره دیگری را همین نویسنده مقدمه کتاب از نتانیاهو بیان کرده است، افزود: نخست وزیر خبیث و ملعون فعلی اسرائیل یعنی نتانیاهو در دوره دیگری هم نخست وزیر بوده است و این فرد خبیث و خونریز کتابی هم به نام «جایگاهی در نزد امت‌ها» دارد. این کتاب به نقل از این مرد خبیث می‌نوسید وقتی هنوز مقدار کمی از انتفاضه اول گذشته بود به اردوگاه جبالیا رفتم و در آنجا چیزی برای من اتفاق افتاد که جالب بود و اینکه ذهنم به این مسئله مشغول شد که چرا جنبش ساف(که الان از مسیر مقاومت جدا شده‌اند) اصرار دارند که این اردوگاه‌ها حفظ شود و اسرا از اینجا بیرون نروند. نتانیاهو می‌گوید به کوچه پس کوچه‌های اردوگاه رفتم و با یکی از پیرمردهای آنجا سخن گفتم و او گفت من از منطقه المجده هستم(عسقلان)، پرسیدم فرزندانت برای کجا هستند و باز همین جواب را داد. می‌گوید من انتظار داشتم که این پیرمرد با وجود این همه آوارگی بگوید بچه‌هایم از این اردوگاه هستند و از نوه‌های او پرسیدم و باز جواب داد آنها هم از مجده هستند و گفتم فکر می‌کنی به مجده برگردی و او جواب داد بله ان‌شاء‌الله صلح برقرار خواهد شد و ما به مجده برمی‌گردیم. من گفتم امیدوارم صلح برقرار شود و شما هم به زیارت مجده بروید.

الویری اضافه کرد: در ادامه این خاطره از زبان نتانیاهو آمده است که پیرمرد چنان جواب دندان‌شکنی به او داد که او برای توجیه جنایات خودش استفاده می‌کند و اینکه باید فلسطینیان را بکشیم و نابود کنی؛ پیرمرد گفت: صلح برقرار می‌شود و ما به مجده برمی‌گردیم و شما به لهستان برخواهید گشت یعنی از همانجایی که آمدید. این مصحح گفته است چه بسا نتانیاهو خودش این داستان را ساخته و پرداخته باشد و یا چیزهایی بر آن افزوده باشد تا جنایات خود را توجیه کند لذا از سال 1948 به این طرف آرزوی همه پناهندگان فلسطینی است که روزی آزاد شوند و به سرزمین مادری خود یعنی فلسطین با نابودی رژیم اسرائیل بروند. این مصحح توضیح داده است که ما ان‌شاء‌الله باز خواهیم گشت و سرزمینمان را پس می‌گیریم.

الویری با بیان اینکه از سرزمینی که این پیشینه درخشان را دارد چنین مردانی برمی‌خیزند، تأکید کرد: مقاومت غزه در برابر ددمنشی و جنایات صهیونیست‌ها برآمده از ریشه عمیق تاریخی است؛ درخت به اندازه‌ای که برگ و شاخه دارد باید ریشه داشته باشد یعنی درختی که ریشه و اصل ثابتی دارد می‌تواند ثمر بدهد و مردم غزه و فلسطین برآمده از چنین تاریخی هستند که این چهره زیبای مقاوم را از خود نمایش داده‌اند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: غربی‌ها در دوره گذشته با استعمار کهن مناطق اسلامی را زیر سلطه گرفتند و بعد از آن با استعمار نوین و در نهایت پس از آن هم تنها نقطه‌ای که غرب و نمایندگانشان در منطقه حضور دارند فلسطین است؛ این منطقه نقطه اوج مبارزه تمدنی غرب علیه شرق و آخرین مرحله هم هست. سیلی محکمی که مقاومت بر استعمارگران زد برای همیشه پای استعمارگران و صهیونیست‌ها را از این منطقه برخواهد کند و از لوث وجودشان پاک خواهد کرد.

الویری تصریح کرد: صهیونیست‌ها هفت دهه است که میراث تمدن غرب را با هدایت ایالات متحده آمریکا راهبری می‌کنند و این آخرین صحنه‌های حضور آنان است؛ سرزمین‌های اشغالی، آخرین قطعه از سرزمین‌های اسلامی است که عده‌ای خونریز و نادان و پست به نمایندگی از نظام استعماری آن را در دست دارند و خون و شهادت جبهه مقاومت غزه آخرین سیلی‌هایی است که بر صورت کریه استعمار و نظام سلطه فرود می‌آید.

الویری با بیان اینکه استعمارگران غربی با غارتگری و نسل‌کشی و جنایات وحشیانه در بسیاری از کشورهای اسلامی منافع خود را دنبال می‌کنند ولی این خوی وحشیانه و جنایت‌بار غرب کمتر مورد توجه بوده است و ما باید این چهره را بیشتر برای مردم بیان و ترسیم کنیم، تأکید کرد: ما معتقدیم که همانطور که استعمارگران غربی با مقاومت کشورهای اسلامی پای خود را از سرزمین‌های اسلامی بیرون گذاشتند، صهیونیست‌ها هم با خفت و خواری به این سرنوشت خواهند رسید.

جلوی روایت رسانه‌ای اسرائیل از غزه را بگیریم

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: ما در عرصه علم و فرهنگ و رسانه وظیفه داریم جلوی غلبه و سلطه رسانه‌ای اسرائیل از حوادث غزه را بگیریم؛ در همین مدت کوتاه برخی جنایات رسانه‌ای اسرائیل افشا شد و فیلمی را برای یک شبکه خارجی فرستادند ولی آن‌ها فهمیدند که تقطیع شده است. دروغ رسانه‌ای بزرگی گفتند. عرصه رسانه عرصه مهمی است و پشتوانه لازم دارد. ما امید داریم شرایط فراهم شود تا در میدان ایفای وظیفه کنیم ولی مادامی که این عرصه فراهم نیست همه وظیفه داریم که در عرصه رسانه‌ای و جهاد تبیین ایفای نقش داشته باشیم. 

انتهای پیام
captcha