طوفان الاقصی نابودی اسرائیل را سرعت بخشید + فیلم
کد خبر: 4180611
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کارشناس هلندی در گفت‌وگو با ایکنا:

طوفان الاقصی نابودی اسرائیل را سرعت بخشید + فیلم

یک محقق مطالعات مسائل استعماری معتقد است عملیات طوفان الاقصی نابودی اسرائیل را تسریع کرد و اگر پیش از این مدت 20 تا 30 سال برای این امر پیش‌بینی می‌شد اکنون می‌توان گفت این رژیم چند سال آینده وجود نخواهد داشت.

عملیات طوفان الاقصی که در هفتم اکتبر (15 مهر) از سوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، تأثیر شگرفی بر ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه برجای گذاشته است. 

این عملیات غافلگیرانه نه تنها رژیم صهیونیستی و مقامات سیاسی و نظامی آن را غافلگیر کرد بلکه تمامی معادلات کارشناسان امور خاورمیانه را نیز بر هم زد. اکنون تحلیلگران معتقدند این عملیات، مسیر تاریخ را در این منطقه تغییر خواهد داد و پیامدهای آن تا دهه‌ها بعد پایدار خواهد ماند.  

سندو هیرا (Sandew Hira)، فعال و نویسنده هلندی، دانش‌آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه «اراسموس» در روتردام هلند است و هم‌اکنون مدیریت شبکه بین‌المللی استعمارستیزی (Decolonial International Network) را برعهده دارد. هیرا در سال ۱۹۸۲ نخستین کتاب خود را با موضوع مقابله علیه استعمار در کشور سورینام طی سال‌های ۱۶۳۰ تا ۱۹۴۰ منتشر کرد و تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری در زمینه تاریخ و استعمارستیزی نوشته است.

طوفان الاقصی، نقطه عطف تاریخ

هیرا درباره عملیات طوفان الاقصی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این عملیات تغییردهنده بازی در منطقه است؛ طوفان الاقصی تنها یک عملیات معمولی یا یک حمله مثل سایر حملات علیه اسرائیل نبوده است. این حمله‌ای بود که روند تاریخ را تغییر داد. چرا؟ زیرا مقدمه‌ای برای یک عملیات بزرگتر است. فلسطین باید نه طی یک یا دو یا سه دهه بلکه باید طی چند سال آزاد شود. اگر این عملیات را مقدمه یک تلاش گسترده برای آزادی فلسطین در طی ۱۰ سال آینده ببینیم آنگاه می‌بینیم که این لحظه تغییر تاریخ از 7 فوریه آغاز شده است.

ناکامی ماشین تبلیغات اسرائیل

وی درباره ناکامی رژیم صهیونیستی در ایجاد یک اجماع جهانی علیه مقاومت فلسطین گفت: ماشین تبلیغات اسرائیل یک ماشین داخلی نیست بلکه یک سازوکار وسیع و جهانی است. رسانه‌های بزرگ جهان که تحت کنترل امپراتوری غرب است اکنون بسیار فعال هستند. آنها بر این رسانه‌ها تأثیر می‌گذارند اما نمی‌توانند مانع از صدور قطعنامه‌های سازمان ملل شوند وقتی که بیشتر کشورهای جهان خواستار آتش‌بس هستند. آنها نمی‌توانند جلوی میلیون‌ها نفری را که در سراسر جهان حتی در کشورهای غربی علیه اسرائیل به خیابان‌ها می‌آیند، بگیرند. این شکست تبلیغاتی نشان می‌دهد که ما در زمانی در تاریخ هستیم که در طول حیات خود شاهد تغییرات اساسی خواهیم بود.  

رژیم استعمارگر به معنای دقیق کلمه

هیرا درباره اینکه آیا می‌توان حکومت اسرائیل را یک رژیم استعمارگر به معنای دقیق کلمه نامید گفت: این چیزی است که خود آنها می‌گویند و لازم نیست من بگویم. زیرا بنیانگذار صهیونیسم تئودور هرتسل در سال 1902 به  سسیل جان رودس (Cecil John Rhodes)، وزیر امور مستعمرات انگلیس نامه‌ای نوشت و در آن گفت ما قصد داریم در فلسطین در خاورمیانه حکومتی را بنیان‌گذاری کنیم؛ چرا من به تو مراجعه کرده‌ام؟ چون این یک امر استعماری است. این چیزی است که هرتسل خودش می‌گوید و آن را استعماری می‌خواند. او خود تأسیس دولت اسرائیل را یک پروژه استعماری می‌داند. اگر آنها خودشان این رژیم را استعمار می‌نامند چرا ما آن را استعماری نخوانیم. این یک دولت استعماری است زیرا مردمی از شهرهای مختلف جهان مثلاً بروکلین، آمستردام و پاریس، به فلسطین می‌روند و زمین‌ها و خانه‌های فلسطینیان را می‌گیرند و مردم را از خانه‌های خود بیرون می‌کنند و آنها را می‌کشند. این یک نوع خاص از استعمار است.

وی تأکید کرد: چیزی که ما در تاریخ می‌بینیم این است که استعمار را می‌توان از بین برد استعمار نمی‌تواند برای همیشه پایدار بماند و این چیزی است که در غرب آسیا شاهد آن خواهیم بود.

 

 

نابودی عادی‌سازی با طوفان الاقصی

هیرا درباره آینده عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات اخیر گفت: دیگر پس از این عملیات عادی‌سازی وجود نخواهد داشت. این یک واقعیت ساده است. پس از نسل‌کشی اسرائیل در غزه، عادی‌سازی تبدیل به یک امر خیالی می‌شود. 

وی افزود: عادی‌سازی تنها وقتی ممکن است که نه تنها مردم غزه نابود شوند بلکه لبنان، سوریه، یمن، ایران و کل محور مقاومت از بین برود که امری غیر ممکن است. به نظر من عادی‌سازی از الان به بعد دیگر روی میز نخواهد بود.

طوفان الاقصی و جهانی شدن مخالفت با اسرائیل

وی درباره جهانی شدن آزادیخواهی و مخالفت جهانی علیه اسرائیل پس از جنگ غزه گفت: این امر پیش از این هم جهانی شده بود. قبلاً شاهد بودیم که جوانان در دانشگاه‌ها در خیابان‌ها و در رسانه‌های اجتماعی اسرائیل را حکومت آپارتایدی و استعماری می‌دانستند. اکنون این تفکر و روایت، عادی شده و رواج یافته است. رسانه‌های غربی سعی دارند اسرائیل را قربانی جلوه دهند نه متجاوز. فکر می‌کنم روز به روز برای دانشجویان، جوانان، استادان دانشگاه‌ها و دیگران در همه جا دیگر این سخنان خریداری ندارد. این چیزی است که اکنون در حال انجام است. تغییر بزرگی به نفع  استعمارزدایی در آینده رخ خواهد داد. 

سندو هیرا درباره اقدام برخی کشورها در فراخواندن سفرای خود از اسرائیل در اعتراض به کشتار مردم غزه گفت: فراخواندن سفرا اولین گام در اعتراض به جنایات صهیونیست‌هاست. این کاری است که بولیوی و برخی دیگر انجام داده‌اند. گام دوم این است که روابط خود را با رژیم اسرائیل قطع کنند.

وی تأکید کرد: ما خواهیم دید که این گام‌ها به ایجاد یک جهان تازه منجر خواهد شد و یک نظم نوین اقتصادی، سیاسی و آموزشی بر جهان حاکم خواهد شد. به نظر من باید فراخواندن سفرا را در این چارچوب دید و نه به عنوان یک اقدام منحصر به فرد.  

تسریع در نابودی اسرائیل

این نویسنده هلندی درباره آینده تحولات منطقه پس از طوفان الاقصی گفت: آینده‌ای برای اسرائیل نمی‌بینیم. من کتابی با عنوان «استعمار‌زدایی ذهن‌ها» نوشته‌ام که در آن گفته‌ام اسرائیل در 20 تا 30 سال آینده وجود نخواهد داشت. اکنون من این سخن را اصلاح می‌کنم. من مطمئن نیستم که اسرائیل در چهار سال آینده وجود خواهد داشت. ما در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده تغییرات بزرگی را خواهیم دید. می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم که چگونه خواهد بود. اکنون شاهد هستیم که آنها آتش‌بس نمی‌خواهند. اگر آتش‌بس نمی‌خواهند پس چه می‌خواهند؟ آنها نابودی کامل مردم غزه را می‌خواهند و پس از آن نوبت حزب الله و ایران خواهد بود. این امر شدنی نیست و بدان معناست که اسرائیل در چند سال آینده وجود نخواهد داشت.

گفت‌وگو از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha