نقش مداحان در جامعه ایمانی
کد خبر: 4182928
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
وزیر ارشاد بیان کرد:

نقش مداحان در جامعه ایمانی

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه مداحان در جامعه ایمانی ما نقش بالایی دارند، گفت: خودم، اطرافیانم و دیگر مردم کشور از کودکی و همان روز‌های نخست با شور و اشتیاق مداحان با مسیر اهل بیت (ع) آشنا شدیم.

نقش مداحان در جامعه ایمانی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، نخستین جایزه کتاب مداحان مؤلف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار با هدف با تجلیل از برگزیدگان این جایزه شامگاه یکشنبه، ۲۸ آبان‌ماه به همت خانه مداحان، سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، خانه کتاب و ادبیات و صندوق اعتباری هنر در خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اکبر حائری، مداح اهل بیت (ع) به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) به مدح‌خوانی پرداخت و سپس، مرتضی طاهری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان اظهار کرد: اتفاق مبارکی رقم خورد و به پیشنهاد مسئولان باغ کتاب جلساتی برگزار شد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان هیئت و تشکل‌های دینی و کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین ما را در برگزاری این جایزه حمایت کردند.

وی افزود: این همایش اول است و بناست سالانه این همایش برگزار شود. مهم‌ترین هدف این جریان، اطلاع‌رسانی به مردم است تا بدانند مداحان جماعتی فرهیخته و باسواد هستند.

طاهری گفت: اگر زمانی در رسانه‌ها اعلام می‌شود سعید حدادیان، استاد یک دانشگاه شد، افراد مغرض شبهه‌پراکنی می‌کنند، زیرا ما سطح فرهیختگی مداحان را تشریح نکردیم درحالی که مداحان پزشک، روان‌شناس و ... داریم که در این همایش آثار تألیفی خود را ارسال کرده‌اند.

اعلام آمادگی باغ کتاب برای انتشار کتاب‌های مداحان

مجید صادقیان، قائم‌مقام باغ کتاب تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: آماده هستیم تا برای همکاری و ادامه این جایزه کمک دهیم. پیشنهاد می‌دهم که کتاب‌های برگزیده این مسابقه و کتاب‌های مدنظر خانه مداحان با حمایت ما چاپ شود و برای تبلیغ و فروش این آثار هم کمک می‌دهیم.

در بخش بعدی این مراسم، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، از اعضای هیئت علمی خانه مداحان در این مراسم به شعرخوانی پرداخت.

همچنین، گروه سرود ابناءالزهرا(س) سرود تولید شده سازمان هیئت و تشکل‌های دینی سروده محمد رسولی برای کودکان غزه را اجرا کردند.

در بخش بعدی مراسم، محمدرضا طهماسبی، احمد بابایی، حمید هنرجو، امیررضا رشیدی، مرتضی حیدری آل‌کثیر شاعران آئینی و محمد رسولی شاعر آئینی و نوحه‌سرا به شعرخوانی پرداختند.

شعرخوانی علی انسانی درباره جنایات رژیم صهیونسیتی

سپس، علی انسانی، شاعر آئینی و مداح اهل بیت (ع) به شعرخوانی پرداخت و بیان کرد:

زبان آبستن موساست می‌آید عصا برکف
نزول آیه فتح است و از بحرین جبریلش

دم نصر من اللهی قریب است و یرید الله
ببین بلعد دو صد فرعون را یک موج از نیلش

مرا این جاده پر گرد گوید مرد در راه است
سواری که رخش سازد پیاده شاه با فیلش

قیامت می‌کند گر قامت افرازد که می‌بیند
سراسر سرو‌ها استاده برپا بحر تجلیلش

چه کس دارد نصیبی از حضور حضرت غایب
جهان گوش است تا کی بشنود تکبیر و تحریرش

و، اما عدو اصحاب فیل است، فلسطین کعبه امروز
خدا پیدا شده‌ ای ابرهه، طیرا ابابیلش

پس از شعرخوانی غلامرضا سازگار، شاعر آئینی در مدح امیرالمومنین (ع)، حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی نیز در این مراسم اظهار کرد: مرتضی طاهری مسیر مرحوم آهی را ادامه می‌دهد و بار‌های زمین مانده را بلند کرده است. اتفاق رقم‌خورده ظرفیت‌های هیئت و مداحی را نشان می‌دهد که می‌تواند بار‌های زمین‌مانده را بردارد.

همچنین، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش پایانی این مراسم با اشاره به حوادث این روز‌های غزه اظهار کرد: این میزان جنایت و قساوت و نسل‌کشی از یک رژیم کودک‌کش موجب جابجایی مرز‌های وقاحت و بی‌حرمتی شده است. آن‌ها هزاران کودک را به شهادت رساندند و ده‌ها هزار بمب بر سر مردم مظلوم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه غزه ۴۲ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد که پر‌تراکم‌ترین نقطه دنیا از منظر جمعیت است، گفت: جامعه مداح و ستایشگر ما از روز نخست پای کار اتفاقات فلسطین بودند که جای تشکر دارد. مداحان در جامعه ایمانی ما نقش بالایی دارند. خودم و اطرافیانم و دیگر مردم کشور از کودکی و همان روز‌های نخست با شور و اشتیاق مداحان با مسیر اهل بیت (ع) آشنا شدیم.

اسماعیلی گفت: از دعبل خزاعی تا شخصیت‌های بسیار در طول تاریخ، فهم بسیار مهمی در شکل‌گیری جامعه ایمانی ما و نهضت انقلاب اسلامی دارند. انقلاب و نهضت ما فاطمی‌الحدوث و حسینی‌البقا است. نام حسین بن علی (ع) این نهضت را این‌چنین خروشان نگه داشته است.

در این مراسم از مداحان مؤلف برگزیده به انتخاب هیئت داوران به شرح زیر تقدیر شد:

۱.حاج غلامرضا سازگار

۲. حاج علی انسانی

۳. حاج یدالله بهتاش با تألیف ۷۰ جلد کتاب

۴. حاج محسن حافظی با تألیف ۱۷۰ جلد کتاب

۵. حاج حسین شمسایی

۶. حاج قاسم رضایی با تألیف ۶۲ جلد کتاب

۷. حاج مهدی آصفی با تألیف ۲۵ جلد کتاب

۸. حسین محمدی‌فام با تألیف ۲ جلد کتاب

۹. حمیدرضا رضوانی‌پور با تألیف ۳ جلد کتاب

۱۰. علی اکبر حائری

۱۱. حاج محمود تاری

۱۲. عباس دلجویی با تألیف ۲ جلد کتاب

۱۳. زین العابدین غلام با تألیف ۱۵ جلد کتاب

۱۴. خانم محدثه سادات حسینی

۱۵. محمد فراهانی

۱۶. ابراهیم شایان

انتهای پیام
captcha