از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت
کد خبر: 4186276
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

«ایجاد نفرت از اسلام؛ هدف مستشرقان افراطی»‌ و «کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته هستند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.

 

شهوت عامل بقای نسل انسان و در عین حال بدترین دشمن اوست

محمدعلی انصاری؛ مفسر قرآن:

ریزه جنسی عامل دوام و بقای نسل انسان روی زمین است. اگر این غریزه نبود نسل انسان روی زمین استمرار پیدا نمی‌کرد. بسیاری از فواید و منافعی در دل این غریزه وجود دارد. نکته این است گاهی این دو غریزه از اختیار عقل به در می‌رود یعنی شهوت و غضب تا زمانی مطلوب است که تحت حکمرانی عقل انسان است، اگر وهم بر آن حاکم شد انسان دچار طغیان می‌شود. لذا در روایت فرمود دشمن‌ترین دشمن انسان شهوت و غضب او است. طبیعتا مقصود روایت شهوت و غضبی است که تحت اختیار عقل انسان نباشد. از این غضب که تحت اختیار عقل نیست قتل بیرون می‌آید، از این شهوت زنا و انحرافات جنسی بیرون می‌آید.

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

واژه «یزنون» که در آیه آمده از «زنی» آمده است. به زنا، زنا گفته می‌شود چون آدمی را در مضیقه و تنگنا قرار می‌دهد. این واژه به واقع نقطه مقابل عقد و نکاح است یعنی این رابطه رابطه رها و آزاد جنسی است و مقابل آن عقد است که به معنای گره خوردن و پیوند است. آمیزشی که بین زن و مرد انجام می‌شود طبق قانون الهی در آفرینش مبتنی بر عقد است یعنی تعهد و پیمان. هنگامی که این پیمان وجود نداشته باشد زنا است یعنی ارتباط میان زن و مرد باید به گونه‌ای باشد که تحت قاعده و پیمان و قراردادی باشد. هنگامی که تعهد باشد این رابطه یک رابطه مستحکم و استوار می‌شود و این ارتباط بهانه‌ای برای بنای استوار خانواده خواهد بود.

 

خطبه فدکیه یک مکتب اعتقادی است

زهرا دلاوری پاریزی، استاد حوزه و دانشگاه:

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

خطبه فدکیه شامل چند بخش است که مکتب و مکتب‌خانه‌ای اعتقادی است. آن حضرت خطبه را با حمد الهی شروع و توحید و بعد نبوت عامه را مطرح کردند و وارد بحث نبوت خاصه پیامبر(ص) شدند و درباره امامت و ولایت حضرت علی(ع) بحث کردند و با اشاره به حوادث بعد از رحلت رسول‌الله(ص) و ارتداد بیشتر افراد به موضوع قیامت پرداختند. در واقع از توحید تا معاد را مورد توجه قرار دادند.خطبه را با حمد و ثنای الهی و شکر بر نعمات آغاز فرمودند: «اَلْحَمْدُللَّـهِ عَلی ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلی ما اَلْهَمَ، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ اِبْتَدَاَها، وَ سُبُوغِ الاءٍ اَسْداها، وَ تَمامِ مِنَنٍ اَوْلاها، جَمَّ عَنِ الْاِحْصاءِ عَدَدُها، وَ نَأی عَنِ الْجَزاءِ اَمَدُها، وَ تَفاوَتَ عَنِ الْاِدْراكِ اَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّكْرِ لاِتِّصالِها، وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها، وَ ثَنی بِالنَّدْبِ اِلی اَمْثالِها.» انسان با خواندن این فراز از خطبه به یاد سخنان امام حسین(ع) در گودال قتلگاه می‌افتد که فرمودند: «الهی رضا برضائک» یا این آیه قرآن کریم «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» به ذهن متبادر می‌شود؛ یعنی حمد و ثنای الهی جزء فضایل نهادینه شده در وجودشان است که در سختی و خوشی و هر زمان و مکانی در وجودشان جاری است؛ «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»

 

کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

حجت‌الاسلام محمد مرتضی عاملی؛ فرزند علامه سید جعفر مرتضی عاملی: 

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

بسیاری از تحقیقات علامه سید جعفر مرتضی عاملی؛ در حملات رژیم وحشی اسرائیل از بین رفت، منزل پدر و کتابخانه ایشان در جنگ ۳۳ روزه مورد حمله اسرائیل قرار گرفت و بسیاری از آثار ایشان سوخت، خیلی از سخنرانی‌های ایشان از بین رفت؛ الان حدود ۲۸۰ عنوان کتاب از علامه چاپ شده است ولی حدود ۱۵۰ عنوان هم از بین رفت. ایشان فرد پرتالیف و پرکاری بود. البته منزل ما در ایران هم دچار آتش سوزی شد و بسیاری از این اسناد هم در آتش سوخت ولی برخی فیش‌ها موجود است.

 

تفسیر معاصرانه قرآن به جلد هفتم رسید

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

جلد هفتم «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» حاوی ترجمه و تفسیر سوره‌های یاسین، صافات، صاد، زمر، غافر، فصلت، شوری، زخرف، و دخان با سرویراستاری سید حسین نصر و ترجمه و تحقیق انشاالله رحمتی توسط انتشارات سوفیا منتشر شد.هدف از انتشار این مجموعه تفاسیر آن است که خواننده را با شیوه‌های علمی مختلف فهم و تفسیر قرآن از جانب مسلمانان، به مدت چهارده قرن آشنا کند ضمن اینکه در این اثر تلاش شده طوری تفاسیر مطرح شود که خواننده از آن سنت ریشه‌دار فهم و تفسیر قرآن برای پاسخگویی به پرسش‌های دینی و معنوی خویش یاری بگیرد.ویراستاران جلد هفتم این اثر جانر دگلی، ماریا دکاکه و جوزف لومبارد هستند و ویراستاری فارسی این جلد بر عهده مصطفی ملکیان است.

 

جوهره اصلی روز دانشجو استکبارستیزی است

سیدمحمد مقیمی؛ رئیس دانشگاه تهران:

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

به مناسبت روز دانشجو دانشگاه تهران برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است که مطابق با سلایق و علایق همه گروه‌ها است. این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک می‌گویم. این روز مصادف با شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران است که دنبال استکبارستیزی بودند. فراموش نکنیم وقتی روز دانشجو را گرامی می‌داریم موضوع استکبارستیزی مورد نظرمان باشد و باید تلاش کنیم از طریق مقابله با دسیسه‌هایی که نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده در مسیر آنها گام برداریم. امروز شاهدیم کشور غزه مورد هجمه همان استکباری قرار گرفته که این سه دانشجو برای مقابله با آن به شهادت رسیدند. جوهره اصلی روز دانشجو استکبارستیزی است و امیدواریم بتوانیم در سایه استکبارستیزی مشکلاتی که در داخل کشورمان هست برطرف کنیم.

 

شناخت تاریخ لازمه ایفای نقش دانشجویان در تمدن‌سازی است

علی انتظاری؛ رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی:

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

 دانشجو در هر رشته‌ای باید تاریخ کشور خود را به خوبی بداند و این تاریخ هم فقط تاریخ سیاسی و تاریخ پادشاهان نیست بلکه ما دارای تاریخ علمی، هنری، فرهنگی و به طور کلی تاریخ تمدنی هستیم که دانشجو باید نسبت به آنها اشراف داشته باشد. کتب متعددی هم در این زمینه وجود دارد و ای کاش برنامه‌های دروس عمومی ما در دانشگاه‌ها، این موارد را پوشش می‌دادند اما متأسفانه دروس عمومی ما کفایت لازم را ندارند و بسیاری از مشکلات ما به دلیل ضعف این دروس عمومی هستند. آن چیزی که در تحول جهان آینده اهمیت دارد آلترناتیوهایی است که ما برای حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست به جهان عرضه می‌کنیم. توانایی تمدن‌سازی بدین معنی است که ما بتوانیم در فرآیند جدید پیکربندی جهان، الگوهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که برگرفته از ذخایر تمدنی ماست و با توجه به شرایط کنونی امکان احیا و روزآمدسازی را دارند به جهان عرضه کنیم. 

 

ایجاد نفرت از اسلام؛ هدف مستشرقان افراطی

حجت‌الاسلام عباس‌علی براتی؛ عضو هیئت علمی جامعه‌ المصطفی(ص):

از اهداف مستشرقان افراطی تا کتاب‌هایی که در حمله اسرائیل سوخت

افراط‌گرایی برخی مستشرقان تا جایی پیش رفت که منکر وجود مقدس نبی اکرم(ص) شدند و برای زیرسؤال بردن قرآن و اسلام، مکتب و روش انتقادی تاریخی را تاسیس کردند و گفتند ما به منابع اسلام مطمئن نیستیم لذا برای شناخت اسلام و پیامبر و قرآن از منابع دشمنان اینها استفاده می‌کنیم. به همین دلیل اصالت و حقانیت قرآن را زیر سؤال بردند و گفتند که سامریان که فرقه‌ای از یهودیان هستند اسلام را ایجاد کردند و جالب اینکه به سامری استناد کرده‌اند که خود یهودیان هم او را قبول ندارند.

اینها به دنبال اسلام‌فوبیا هستند. معنای دقیق اسلام‌فوبیا، نفرت از اسلام است نه اسلام‌هراسی که به غلط در رسانه‌های ما رواج یافته است. از زمانی که انقلاب اسلامی شروع شد آن‌ها هم با نوشتن کتاب و مقاله و رمان و ساخت فیلم و سخنرانی مسئولانشان، اسلام‌فوبیا را شروع کردند. بعدها هم مؤسسه‌ای در فرانسه از این خط پیروی کرد و قرآن مورخان را چاپ کرد تا قرآن مسلمین را زیر سؤال ببرند. به جای اینکه از قرآن و تاثیرات مثبت قرآن سخن بگویند و آن را مورد توجه قرار دهند فرضیه بی‌مبنایی را پیش روی خود گذاشتند ولی هرقدر هم دست و پا زدند نتوانستند اثبات کنند. مرکز مطالعات سواس، مرکزی اطلاعاتی و سیاسی است ولی باز یک مرکز مطالعات قرآنی در داخل خود ایجاد کرده است. در فرانسه هم دانشگاه‌ها، مرکز مطالعات قرآنی دارند که عمدتا با نگاه خصمانه و دشمنانه فعالیت می‌کنند و هدفشان همانطور که بیان شد ایجاد اسلام‌فوبیا است.

انتهای پیام
captcha