سینما حقیقت امسال استقبال مضاعف مردم و رسانه‌ها را دارد + فیلم
کد خبر: 4187082
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
حمیدی مقدم در نشست خبری:

سینما حقیقت امسال استقبال مضاعف مردم و رسانه‌ها را دارد + فیلم

دبیر هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: امسال شاهد استقبال خیلی زیادتری از سوی سینماگران و رسانه‌ها برای شرکت در جشنواره هستیم.

حمیدی مقدم

به گزارش ایکنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره امروز 19 آذر در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد حمیدی مقدم؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: امسال سال متفاوتی را پشت سر گذاشتیم. ما شاهد رشد و استقبال در حوزه فیلم‌ها بودیم و حدود ۶۴۰ فیلم‌ متقاضی حضور در جشنواره بودند که بیش از چهار سال گذشته بود. نکته جالب توجه این است که امسال شاهد رشد درخواست حضور رسانه‌ها در جشنواره هستیم.

وی افزود: امسال ۶۴۰ فیلم ثبت‌نام کردند و در بخش آوینی نیز ۲۲۳ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند. در این بین ۶۰ فیلم از بانوان فیلمسازان و ۳۸۰ فیلم از شهرستان‌ها درخواست حضور داشتند که این نشان‌دهنده رشد است. این تنوع و تکثر استانی در ایران عزیز ما برای جشنواره زیبا است. به طور قطعی ۲۰ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان، مازندران، تهران، یزد، کرمان، بوشهر، خوزستان، کردستان، گیلان، البرز، سمنان، قم، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی در جشنواره حضور دارند.

حمیدی‌ مقدم ادامه داد: تفاوت امسال با سال گذشته ورود ما در حوزه مشاوران است. ما از هیئت‌های انتخاب گذشتیم و از سال گذشته گعده‌های مشاوران کنار دبیر نظرات خودشان را می‌گفتند. حدود ۲۵ مشاور داشتیم در کنار دبیر برای انتخاب فیلم‌ها حضور داشتند. نکته جالب گوناگونی بسیار خوب در ترکیب فیلم‌های مسابقه ملی، آوینی و بخش‌های مختلف است. همچنین امسال ما تنوع مضمونی بسیار خوبی داریم. ۲۶ فیلم اجتماعی، ۱۹ فیلم مقاومت/ انقلاب/ دفاع مقدس، ۱۸ فیلم پرتره، ۱۱ فیلم سیاسی، ۳ فیلم حیات وحش، ۹ فیلم زیست محیطی، ۹ فیلم تاریخی/ میراث فرهنگی، ۳ فیلم اقتصاد و کارآفرینی، ۳ فیلم ورزشی، ۶ فیلم با موضوع جمعیت و ۲ فیلم با موضوع آب در جشنواره حضور دارند.

وی اعلام کرد: امسال ما یک نوزایی محتوایی و دگرگونی در ساختار و محتوا و کشف چهره‌های جدید داریم که در کنار فیلمسازان پیشکسوت و قدیمی که زینت هر جشنواره‌ای هستند، حضور خواهند داشت. در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخشی به نام غزه تدارک دیده شده است که در بخش نمایش آثار این بخش پنج مستند روی پرده می‌روند. مستند «آر ۲۱ نامی مستعار برای همبستگی»، ساخته مهند یعقوبی ۷۱ دقیقه زمان دارد و محصول سال ۲۰۲۲ فلسطین، بلژیک و قطر، مستند «غزه» به کارگردانی اندرو مک‌کانل و گری کین، ۸۶ دقیقه زمان دارد و محصول سال ۲۰۱۹ ایرلند، کانادا و آلمان، مستند «اشک‌های غزه» ساخته ویبکه لوکه برگ با ۸۰ دقیقه زمان محصول سال ۲۰۱۰ نروژ، مستند «نوار غزه» به کارگردانی جیمز لانگلی ۷۴ دقیقه زمان دارد و محصول کشور آمریکا و تولید سال ۲۰۰۲، مستند «جاده سامونی» ساخته استفانو ساوونا ۱۲۹ دقیقه و محصول سال ۲۰۱۸ ایتالیا و فرانسه به نمایش درمی‌آیند. همچنین ۲ پنل ویژه در این حوزه خواهیم داشت.

در حال تکمیل

دبیر جشنواره درباره مهمانان هم چنین توضیح داد: در این دوره از جشنواره مهمانانی از نقاط مختلف دنیا داریم و کارگاه‌هایی با توجه به نیاز فیلمسازان برنامه‌ریزی شده است. نکته قابل توجه این است که استقبال از کارگاه‌ها بسیار خوب بود و مجبور شدیم این کارگاه‌ها را به صورت محدود برگزار کنیم. امسال رویکرد ویژه‌ای داریم و باتوجه به اینکه از سال گذشته افتتاح جشنواره با یک فیلم حیات وحش بود، امسال شاهد رشد این موضوع هستیم و ۲_۳ فیلم قدرتمند در این حوزه ساخته شده و در جشنواره حضور دارند. در حوزه محیط زیست هم فیلم‌های بسیار خوبی داریم. همچنین موضوع چون موضوع حیات وحش بسیار مهم‌ است، ما یک پنل و کارگاه ویژه هم‌ برای آن درنظر گرفتیم. توجه ما به ۲ موضوع آب و جمعیت بود و پیش‌بینی ما این بود که شاید امسال تولید فیلم در این زمینه کم باشد و فیلم‌هایی از تولیدات خود مرکز وارد جشنواره شدند، اما دیدیم که استقبال خوبی هم بود. همچنان این موضوعات از هدف‌های مهم‌ جشنواره خواهند بود.

وی درباره بزرگداشت‌های جشنواره گفت: ما امسال ۳ بزرگداشت ویژه برای مرحوم مرتضی پورصمدی، اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان برگزار خواهیم کرد و جشنواره با فیلم مستند «تاراز» از فرهاد ورهرام با نام و یاد فیلمبردار این فیلم مرتضی پورصمدی افتتاح می‌شود و افتتاحیه ما به ایشان تقدیم‌ می‌شود و در ادامه آثار و پلان‌های دیده نشده‌ای را در افتتاحیه خواهیم دید. چیزی حدود ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل بودند. از این بین ۵۷ فیلم از ۴۶ کشور برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. ۱۵ فیلم بلند، ۸ فیلم نیمه بلند، ۱۵ فیلم کوتاه، ۴ فیلم پرتره، ۱۰ نمایش ویژه و ۵ فیلم در بخش غزه حاضر هستند.

در حال تکمیل

حمیدی‌مقدم درباره فیلم‌هایی با موضوع حوادث سال گذشته در جشنواره، اظهار کرد: ۶۴۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره شده است که 1 یا 2 فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما واقعا به همراه گروه مشاوران، فیلم شاخصی در این حوزه ندیدیم که رای ورود به بخش مسابقه ما را داشته باشد. یکی از مطالبات ما ورود فیلم‌هایی با توجه به انعکاس وقایع اجتماعی است. این فیلم‌ها با هر نگاه و سویه‌ای شاید به سال آینده برسد و شاید امسال برای دیدن فیلم‌های شاخص با این موضوع زود باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پیرامون پخش فیلم‌هایی درباره غزه بیان کرد: هدف ما از پخش فیلم‌هایی درباره غزه این است که چطور یک فیلمساز در نقطه دیگری از کشور یک فیلم دقیق و موشکافانه درباره بحران یک کشور دیگر می‌سازد. ورود به منطقه بحران، تحقیق و پژوهش یکی از نکات مهم است و اگر این اتفاق رخ ندهد، فیلم به صورت گزارشی می‌شود. درحقیقت ما با ورود به پخش فیلم‌های غزه می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. امسال ما دامنه بخش آوینی را بازتر کردیم و اندیشه‌های شهید مرتضی آوینی را در نظر گرفتیم و فیلم‌های مطالبه‌گر وارد این دسته شدند که در این بین ۷ فیلم مشترک هم با بخش ملی وجود دارد. جایزه شهید آوینی این دوره بسیار پویا است و به حوزه‌های مختلف نگاه می‌کند. امسال تنوع خوبی وجود دارد و در  بخش‌بندی فیلم‌ها شاهد آثار خوبی هستیم و فکر می‌کنم تلویزیون باید این آثار را برای پخش تهیه و پخش کند. ما امسال کارگاهی در پنل غزه داریم. ما فیلم «اشک‌های غزه» که توسط ویبکه لوکه برگ ساخته شده است را داریم که اجازه ورود به غزه را نداشته است، بنابراین او دوربینی تهیه می‌کند و به طرق مختلف به خانواده‌های غزه می‌رساند و ما شاهد یک اثر شاهکار هستیم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران درباره صیانت از آرا مردمی بیان کرد: آرای مردمی به جشنواره ارتباط پیدا نمی‌کند و خارج از جشنواره توسط انجمن‌های صنفی شکل می‌گیرد. پارسال این درخواست از سوی انجمن نبود و امسال کاملا خود صنف روی صیانت از آرا نظارت دارد و ما زیرساخت‌ها را با استفاده از تجربیات دیگران در کشورهای دیگر و جشنواره‌های مختلف ایجاد می‌کنیم. معمولا چیزی که در آرای مردمی اهمیت دارد، بارکدی است که روی بلیت نصب می‌شود. ما نیز با سامانه‌های بلیت‌فروشی صحبت کردیم که می‌خواهیم به این سمت برویم.

وی بیان کرد: امسال در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شاهد فیلم‌های متفاوتی خواهید بود. سینمای مستند ما وارد یک دوره تحولی شده است. مهم‌ترین بخش ما برای روایت آنچه که هستیم، فیلم‌ مستند است و مطالبه‌گری، حق خواهی، مبارزه با فساد، خسته نشدن، سخت‌کوشی در حوزه محیط زیست و... را در فیلم‌های امسال می‌بینیم. برخی تهدیدها سینمای مستند را از یک درگاهی عبور داده است و ما وارد یک کشف در استان‌ها شده‌ایم و در استان‌ها شاهد روایت‌های ناب و دست نخورده هستیم. این نکته وجود دارد که ما به اندازه توان خودمان سعی کردیم از این سینما حراست کنیم و نگاه مختلف را وارد جشنواره کنیم.

وی در انتها تصریح کرد: نگاه ما همواره رو به آینده است اما برای بزرگان و گذشته خودمان بسیار احترام قائل هستیم. به طور مثال در افتتاحیه جشنواره یک فیلم‌ نوستالژیک اکران می‌شود زیرا ما به تماشای لحظات نوستالژیک عشق می‌ورزیم. ما نگاهمان به آینده هم است و امسال دو فیلم در حوزه اجتماعی داریم که نگاهی به آینده دارد و می‌دانیم که اگر به آینده توجه نکنیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. ما در کنار نگاه به آینده به گنجینه‌هایمان هم‌ پایبند هستیم‌.

گزارش از؛ داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha