به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین نمایشگاه پوشاک هدی شامل انواع محصولات عفیفانه از روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه تا روز جمعه یکم دیماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه 70 تولیدکننده محصولات حجاب به عرضه انواع محصولات خود از پارچه چادر مشکی و رنگی گرفته تا چادرهای آماده، لباس حجاب، لباس حجاب مناسب مهمانی، انواع روسری و شال، ساق دست و حتی انواع جوراب پرداختهاند.
از محصولات جالب توجه ارائه شده در این نمایشگاه چادر رنگی عروس است که در رنگهای روشن و جذاب با تزئینات بسیار زیبا عرضه شده است. همچنین انواع لباسهای حجاب مناسب مهمانیها در متنوعترین طیف رنگی عرضه شده که امکان انتخاب و هماهنگکردن لباسهای مختلف با سرپوشها و روسریهای مختلف را فراهم کرده است.
از دیگر نکات جالب توجه محصولات ارائه شده در این نمایشگاه عرضه انواع چادرهای آماده از جمله عبای عربی، صدفی، لبنانی و ... است که نسبت به سالهای گذشته با تزئینات بیشتر ارائه شده است. تنوع محصولات نیز قابل توجه است و قیمت قواره چادر مشکی از یک میلیون تا هشت میلیون تومان عرضه شده و پارچه چادر رنگیها نیز در جنسهای متنوع جدید ارائه شده است.
این نمایشگاه به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محصولات حجاب نمونه خوبی از تجمیع محصولات حجاب دارد و میتوان تحول لباسهای عفیفانه را در آن مشاهده کرد و دید که دوختها و تزئینات بیشتری در حال اضافه شدن به لباسهای حجاب است که قبلاً سادهتر عرضه میشده است. لباسهای حجاب چند تکه که امکان ست کردن(هماهنگ کردن با انواع لباسهای دیگر) را ارتقا میدهد و به راحتی بانوان کمک بیشتری میکند، در این نمایشگاه به چشم میخورد. همچنین محصولاتی به عنوان ست مادر و دختر عرضه شده است. تنوع روسریها نیز به شدت در حال افزایش است.
تنوع گیرههای روسری نیز از حالت ساده قبلی به سمت پرزرق و برقتر شدن پیش میرود و حتی هنرهایی مثل میناکاری و هنر مس در آن استفاده میشود و عملاً اکنون گیرههای روسری به عنوان یک اکسسوری لباس حجاب معرفی افتاده است.
حمیدرضا امیدی، مدیرعامل انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب و رئیس دومین نمایشگاه هدی در گفتوگو با ایکنا در خصوص این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «هدی دو» با 54 غرفه در قالب 70 ویژند در حال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه بخش دولتی کمک شایان توجهی به برپایی این نمایشگاه نکرده است، گفت: در دوره قبل اداره کل امور بانوان شهرداری تهران کمک خوبی به ما کرد و توانستیم هزینهها را کاهش دهیم اما چون به مردم قول داده بودیم نمایشگاه هدی را به صورت فصلی برگزار کنیم، نمایشگاه هدی 2 را در این تاریخ برگزار کردیم اما متأسفانه همراهی خوبی از سوی ارگانها نداشتیم.
امیدی اعلام کرد: تنها حمایت عملی از برپایی این نمایشگاه از سوی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت که بابت اجاره سالن به ما 20 درصد تخفیف دادند و ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور و همراه اول نیز در قالب ارسال پیامکهای دعوت از بانوان برای حضور در نمایشگاه به ما کمک کردند و چون کمک دیگری از سوی هیچ نهادی صورت نگرفت ما نمایشگاه را تقریباً به صورت خودگردان برگزار کردیم و همین مسئله هزینه غرفهداران را بالا برد و نتوانستیم بیشتر از 15 درصد تخفیف اعمال کنیم.
وی در تشریح دیگر مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب، گفت: تولیدکنندگان محصولان حجاب سکوی دائم فروش ندارند. هدف از برگزاری نمایشگاه هدی ارتباط بیشتر تولیدکنندگان با مردم بدون واسطه است. در تهران اگر به دنبال هر نوع پوشش و کالایی باشید، محل و مرکز فروش آن مشخص است اما برای محصولات حجاب چنین محل مشخصی را نداریم و قرار بر این شده است که تا زمانی که سکوهای فروش دائمی راهاندازی شود نمایشگاه هدی را به صورت فصلی در تهران و بعد در مراکز استانها برگزار کنیم تا فاصله بین تولیدکنندگان محصولات حجاب و خریداران را کاهش دهیم.
مدیرعامل انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب ادامه داد: یکی از بیشترین فروشهای اینترنتی را تولیدکنندگان محصولات حجاب دارند. البته تعدادی از تولیدکنندگان ما نیز در تهران مغازه دارند و یا محصولات خود را به صورت مستقیم در تولیدی خود به فروش میرسانند و نمایندگانی در سراسر کشور دارند اما این مسئله گسترده نیست و همین مسئله بین تولیدکنندگان محصولات حجاب و مصرفکنندگان این محصولات فاصله ایجاد کرده است.
وی با اشاره به گلایهمندی مشتریان محصولات حجاب بابت نبود سکوی فروش دائم محصولات حجاب، گفت: قبلاً تنها محل تجمیع و عرضه محصولات حجاب، نمایشگاه قرآن بود که چون فقط یک بار در سال برگزار میشد، عملاً امکان عرضه لباس حجاب فصول مختلف در آن نبود. به همین دلیل هیئت مدیره انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب تصمیم گرفت نمایشگاه هدی را به صورت فصلی برگزار کند که در فصل تابستان اولین نمایشگاه و در پاییز امسال دومین نمایشگاه برگزار شد و منتظر هستیم که برنامه نمایشگاه قرآن مشخص شود تا بتوانیم برای دور بعد نمایشگاه برنامهریزی کنیم.
امیدی در پاسخ به این سؤال که آیا تمام پارچههای به کار رفته در محصولات نمایشگاه هدی وارداتی است؟ گفت: خیر؛ در این نمایشگاه پارچه کارخانه حجاب شهرکرد را نیز داریم؛ همچنین محصولاتی که با پارچه ایرانی تولید شده است. ما یک بحث گرانی داریم و یک بحث گران فروشی داریم. بحث گرانی محصولات شامل تمام محصولات میشود اما ما گران فروشی نداریم. حدود 11 سال است که انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب در تلاش هستند با قرار گرفتن کالاهای حجاب در زمره کالاهی فرهنگی (که اخیراً در مجلس و شورای نگهبان کلیات آن تصویب شد)، بتوانند از تخفیفات مالیاتی و بیمهای کالای فرهنگی استفاده کنند تا در قیمت محصولات حجاب تأثیر بگذارد. در این نمایشگاه چادر مشکی از 500 هزار تومان تا هشت میلیون تومان عرضه شده است؛ همچنین غرفه دوخت رایگان چادر داریم که افرادی که پارچه چادری بخرند میتوانند از خدمات این غرفه بهرهمند شوند.
امیدی در پاسخ به این سؤال که نمایشگاه هدی چقدر امکان برقراری ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان محصولات حجاب را فراهم کرده است؟ گفت: همه تولیدکنندگان محصولات حجاب با طراحان ارتباط دارند؛ یا خودشان طراح و تولیدکننده هستند و یا اینکه طراح دارند. تعدادی از طراحان نیز عضو انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب هستند و فاصله بین تولیدکنندگان و طراحان حجاب کم است.
وی در خصوص اقداماتی که باید انجام شود تا سطح طراحی پوشاک حجاب ارتقا پیدا کند، نیز گفت: پوششهای عفیفانه و لباس حیا در اروپا نیز مطرح است، اما ما یک کشور اسلامی هستیم و باید در این زمینه پیشتاز باشیم. باید از افرادی که میتوانستند در حوزه طراحی پوشاک حجاب فعالتر باشند انتقاد کرد. طراحان باید برای طراحی پوشش اسلامی تشویق و به این سمت سوق داده شوند.
امیدی اضافه کرد: جشنواره مد و لباس فجر تا حدودی در این زمینه کار میکند اما یک جشنواره فجر کفایت نمیکند و باید در زمینه طراحی پوشاک اسلامی جشنوارههای تخصصی برگزار شود. تولیدکنندگان نیز آماده هستند که طرحهای طراحان را خریداری و تولید کنند. ما میتوانیم در صنعت حجاب دنیا تأثیرگذار باشیم ولی حمایتهای لازم علیرغم سخنرانیهای زیاد در عمل صورت نمیگیرد و به محض اینکه در زمینه حجاب، مسئله حمایت عملی مطرح میشود، به تولیدکنندگان به عنوان کاسب نگاه میشود در حالی که اگر از تولیدکننده و طراح حمایت نشود، این محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمیرسد.
وی در خصوص صادرات محصولات حجاب نیز گفت: در حال حاضر به هفت کشور عربی صادرات محصولات حجاب داریم و در صورت حمایت امکان افزایش صادرات نیز وجود دارد.
گزارش از زهرا ایرجی
انتهای پیام