بزرگ‌ترین درسی که از حضرت زهرا(س) باید آموخت
کد خبر: 4190039
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

بزرگ‌ترین درسی که از حضرت زهرا(س) باید آموخت

یک مدرس قرآن به بررسی جایگاه حضرت زهرا(س) براساس آیات قرآن پرداخت و گفت: سبک زندگی حضرت زهرا(س) و دیگر اهل بیت(ع) به این‌گونه بوده است که در مقابل مشکلات کم نمی‌آوردند، چرا که همیشه با خدا معامله کرده‌اند و این بزرگترین درسی است که می‌توان از ایشان آموخت‌.

حجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدانحجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه در سه محور، بر‌اساس آیات قرآن می‌توان جایگاه و شخصیت حضرت زهرا(س) را بررسی کرد، اظهار کرد: بررسی جایگاه استثنایی حضرت زهرا(س) در اسلام و قرآن، تعریفی از شخصیت حضرت زهرا(س) در قرآن کریم و همچنین سبک زندگی ایشان، سه محور مورد تأکید قرآن در مورد حضرت زهراست.

وی با تأکید بر اینکه این جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) بوده و دیگران نمی‌توانند به آن دست یابند، افزود: خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران به موضوع مباهله اشاره می‌کند‌. براساس این آیات که در زمینه اثبات حقانیت پیامبر(ص) در مقابل مسیحیان نجران انجام می‌شود، نهایتاً پس از گفت‌وگوهای بسیار کار به مباهله می‌رسد، چراکه هر دو گروه ادعا می‌کنند از طرف خداوند هستند.

عیوضی ادامه داد: خداوند در این آیات می‌فرمایند هر دو گروه برای اثبات ادعای خود ادله‌ای باید بیاورند و سپس به خداوند قسم یاد کنند که اگر هر گروهی دروغ می‌گوید مورد لعنت و عذاب خداوند قرار بگیرد. در ادامه آیات خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید به آنها بگو با شما مباهله می‌کنیم شما زن‌های خود را بیاورید و ما هم زن‌های خود را، شما نزدیکان خود را، جان خود و از همه نزدیک‌تر را بیاورید که ما هم می‌آوریم تا با شما مباهله کنیم. فردای آن روز پیامبر(ص) حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) و امام (ع) را همراه خود برای مباهله می‌برد.

این مدرس قرآن بیان کرد: وقتی پیامبر(ص) از بین تمامی زن‌های اسلام حضرت زهرا(س) را گلچین می‌کند این به معنای آن است که حضرت زهرا(س) در صدر و رأس تمامی زن‌های مسلمان قرار دارد و براساس این آیات قرآن است که جایگاه استثنایی ایشان برای همگان روشن می‌شود.

وی با اشاره به آیه تطهیر اظهار کرد: خداوند در آیه 33 سوره احزاب می‌فرماید: «إِنَّمٰا یُرِیدُ اَللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ خداوند اراده کرده که ناپاکی را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک و پاکیزه گرداند،» این آیه که اشاره به حدیث کساء دارد، جایگاه اهل بیت و به‌ویژه حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد. در حدیث کساء خداوند می‌فرماید پیامبر(ص) پدر فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) فرزندانش و حضرت علی(ع) نیز همسر فاطمه(س) است این به مفهوم آن است که جایگاه حضرت زهرا(س) نزد خداوند به حدی بالاست که خداوند به‌وسیله ایشان به معرفی پیامبر(ص) و خاندان ایشان می‌پردازد.

مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان با بیان اینکه شخصیت حضرت زهرا(س) در قرآن به‌صورت مختصر و مفید در سوره کوثر بیان شده است، افزود: برای دریافت بهتر مفهوم کوثر باید مفهوم ابتر و همچنین تکاثر را درک کنیم‌. ابتر به معنای بریده است، آنچه که ادامه نداشته باشد، ابتر است‌. تکاثر نیز به معنای روی هم انباشتن و نگه داشتن است. اگر خداوند به کسی نعمتی داده باشد، حال اگر کسی از این نعمت‌ها استفاده کند و به خداوند برسد یا زمینه‌سازی کند که مشکلات دیگران را حل کند به آن کوثر گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارتی کوثر کسی است که از هر آنچه خداوند به وی عطا کرده استفاده می‌کند تا خود به خدا برسد و از همان نعمت‌ها استفاده می‌کند تا مشکلات دیگران را حل کند. تکاثر نقطه مقابل این مفهوم است، اگر چیزی که خداوند به انسان بخشیده خودمحوری پیشه کند و از آن برای حل مشکلات دیگران استفاده نکند ویژگی تکاثر را دارد.

عیوضی گفت: پیامبر(ص) از دو طریق می‌توانست نسلش را ادامه دهد، اولی از طریق فرزندان خود و دیگری از طریق افکار و اعتقادات و نظریه‌هایش. کوثر هم موجب شد نسل پیامبر(ص) ادامه یابد و هم افکار و اعتقادات‌ پیامبر(ص) از طریق ایشان دین را به پا داشتند و راه پیامبر را ادامه دادند. در حقیقت حضرت زهرا(س) با جریان‌های فدک و سقیفه باعث شدند دین از نابود شدن نجات یابد.

این مدرس قرآن با بیان اینکه آیه هشتم و نهم سوره انسان در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است، تصریح کرد: طبق آیه هشتم سوره انسان، فرزندان حضرت زهرا(س) سه روز مریض می‌شوند، ایشان نذر می‌کنند آنها سلامتی خود را به‌دست آورند و سه روز، روزه می‌گیرند. روز اول که خواستند افطار کنند نیازمندی در منزل را کوبید، ایشان افطاری خود را به نیازمند دادند، روز دوم وقت افطار یتیمی در را کوبید حضرت افطاری را به یتیم دادند و روز سوم نیز اسیری را با افطاری خود سیر کردند. هدیه کردن و بخشیدن سبکی از زندگی حضرت زهراست که کوثر بودن ایشان را نشان می‌دهد، در حقیقت ایشان با نعمت‌هایی که خداوند به ایشان بخشیده بود مشکلات اسیر، یتیم و مسکین را برطرف می‌کرد، اما قانون ایشان این بود که این اعمال را فقط برای خدا انجام می‌دهد و از افراد اجر و مزدی نمی‌خواهد.

عیوضی گفت: انسان در قرآن یک موجود معامله‌گر معرفی شده که همواره به دنبال معامله و سود است، در حالی که تنها روشی که انسان اگر بخواهد در معاملات ضرر نکند، معامله با خداست. اگر بخواهیم با خدا معامله کنیم هیچ‌گاه اجر ما را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. سبک زندگی حضرت زهرا(س) و دیگر اهل بیت(ع) نیز این‌گونه بوده که در مقابل مشکلات کم نمی‌آوردند، چراکه همیشه با خدا معامله کرده‌اند و این بزرگترین درسی است که می‌توان از ایشان آموخت‌.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha