روزی که تبریز درس بصیرت داد + فیلم
کد خبر: 4190536
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

روزی که تبریز درس بصیرت داد + فیلم

در هشتم دی ماه سال 1388 مردم قهرمان تبریز، با پشتیبانی و هدایت امام جمعه‌ وقت در صحنه حاضر شدند و با شعارهای کوبنده تجمع اعتراضی عظیم خلق کردند. به همین مناسبت فیلم تجمع و سخنرانی مرحوم آیت‌الله مجتهدشبستری تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حماسه 8 دی، تبریز

۸ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ بود که مردم تبریز به تبعیت از امام‌جمعه وقت تبریز مرحوم آیت‌الله مجتهد شبستری و در اعتراض به اهانت‌های صورت گرفته به مقدسات و ارزش‌های اسلامی توسط آشوبگران، حماسه‌ای در تبریز رقم زدند و جرقه حماسه ملی ۹ دی را روشن کردند. حماسه ۸ دی در حالی در تاریخ انقلاب ثبت شد که مردم تبریز بار دیگر وفاداری خود را به انقلاب اسلامی ایران نشان دادند و در خلق حماسه‌ای بزرگ پیش‌قدم شدند.

این حضور مردم تبریز در پدید آمدن حماسه ۹ دی سراسر کشور بسیار تأثیرگذار بود و بر عظمت راهپیمایی بزرگ ۹ دی، در سراسر کشور افزود. این در حالی بود که مردم تبریز یک‌بار دیگر، با حضور آگاهانه خود درصحنه، که یک روز زودتر از سایر استان‌ها، صورت گرفت، اولینی دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی به نام خود ثبت کردند. مردم تبریز با خلق حماسه ۸ دی نشان دادند که شعار همیشگی‌شان «آذربایجان اویاخدی، انقلابادایاخدی»، تنها شعار نیست و شعور است و بصیرت. آن‌ها با حضور به‌یادماندنی خود و اظهارات آیت‌الله مجتهد شبستری نشان دادند در بصیرت هم اولینی دیگر برای تبریز هستند.

بدون شک حماسه ۹ دی، تجلی وحدت، بصیرت و ولایتمداری مردمی‌ بود که در طول 42 سال از استقرار انقلاب اسلامی بارها و درصحنه‌های مختلف، ایستادگی خود را بر پیمانی که با امام راحل و شهدا بسته‌اند به اثبات رسانده‌اند و مردم تبریز و آذربایجان دراین‌بین نقش ویژه‌ای داشتند.

مرحوم آیت‌الله مجتهد شبستری از قوه قضائیه خواست در برخورد با فتنه گران مماشات نکند. وی با محکوم کردن کار فتنه گران در توهین به مقدسات اتمام حجت کرد که در صورت ادامه این وضعیت، اکثریت مردم آذربایجان تحمل نکرده و کفن‌پوش راهی تهران خواهند شد تا کار فتنه گران را یکسره کنند. این سخنان امام‌جمعه وقت تبریز و اتمام‌حجت با فتنه گران باعث تحریک احساسات مردم سایر شهرها شد و نقش مهمی در خلق حماسه ۹ دی‌ماه ایفا کرد.

امرعلی گل محمدی

انتهای پیام
captcha