95 شهید و 211 مجروح در حادثه تروریستی 13 دی‌ماه کرمان
کد خبر: 4191752
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

95 شهید و 211 مجروح در حادثه تروریستی 13 دی‌ماه کرمان

دو انفجار حوالی ساعت ۱۵ امروز در محدوده مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان به وقوع پیوسته که تاکنون 95 شهید و 211 مجروح داشته است.

95 شهید و 211 مجروح در حادثه تروریستی 13 دی‌ماه کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، گزارش‎‌‌های رسمی از شنیده شدن صدای انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر می‌دهد.

15:15/ ۱۵ مصدوم تاکنون به مراکز درمانی منتقل شده‌اند

یک منبع آگاه ضمن تأیید این حادثه اعلام کرد تاکنون ۱۵ مصدوم از محل حادثه به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

موضوع در حال بررسی است

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان اعلام کرد: امروز در مراسم سالگرد شهید سلیمانی صدای مهیبی شنیده شد و در حال بررسی موضوع هستیم.

وی با تأکید بر این نکته که این حادثه علی‌رغم همه مسائل امنیتی و ایمنی رخ داده است، گفت: با تیم‌های امداد و نجات واکنش سریع در حال تخلیه مصدومان از منطقه هستیم. موج جمعیت بسیار بالاست و مسیرها به سمت گلزار شهدا مسدود است.

انفجارهای کرمان در فاصله ۱۰ دقیقه رخ داد

سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز بیان کرد: دو انفجار به فاصله ۱۰ دقیقه در مزار شهدای گمنام رخ داده است. هنوز معلوم نیست این انفجارها بر اثر ترکیدن کپسول گاز یا انتحاری بوده است.

شعرباف تأکید کرد: تا ۱۵ دقیقه دیگر خبر دقیق اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش تعداد شهدا به ۲۰ نفر و مصدومان به ۴۰ نفر

سیدمحمد صابری، رئیس اورژانس کرمان اعلام کرد:‌ تاکنون تعداد شهدای این حادثه به بیش از ۲۰ نفر و مصدومان بیش از ۴۰ نفر رسیده و مصدومان به بیمارستان‌های شهید باهنر و افضلی‌پور منتقل شده‌اند.

جمعیت از محوطه گلزار شهدا تخلیه شد

در پی شنیده شدن صدای دو انفجار در مسیرهای منتهی به گلزار شهدای کرمان جمعیت از محوطه گلزار و محدوده قبور شهدا تخلیه شده است.

مصدومان این حادثه انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان ‌تا این لحظه به 71 نفر افزایش یافته که توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و متأسفانه 53 نفر از مصدومان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و به شهادت رسیده‌اند.مراکز درمانی و کدهای پشتیبان دانشگاه های معین در حالت آماده‌باش قرار دارند.

طبق گزارش خبرنگاران در صحنه، انفجار نخست 700 متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است.

16:55/ آمادگی برای انتقال مصدومان بدحال به تهران با اورژانس هوایی

سخنگوی اورژانس کشور با اعلام وخیم بودن حال برخی از مصدومان، گفت: متاسفانه آماری که به ما داده‌اند، این است که حال تعدادی از مصدومان انفجارهای امروز کرمان وخیم است.

اورژانس هوایی آمادگی انتقال مصدومان بدحال به تهران را دارد.

17:23/ دستور دادستان کل کشور برای شناسایی عاملان انفجار تروریستی

همچنین حجت‌الاسلام موحدی، دادستان کل کشور در تماس تلفنی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، ضمن کسب اطلاع از جزئیات حادثه، دستور داد با کمک تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در کمترین زمان، ضمن شناسایی مسببین و حامیان این جنایت غم‌انگیز با آن‌ها برخورد قاطع و عبرت آموز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی با بیان اینکه این اقدام تروریستی، نشانه ضعف و ناتوانی و شکست‌های پی در پی دشمنان کوردل ایران اسلامی است، گفت: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسراییل به حدی از سقوط و انزوا رسیده است که حتی از زائران شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز هراس دارد

وی افزود: دشمنان ایران عزیزمان بدانند که ملت شهیدپرور ایران همچنان حامی اصلی جریان مقاومت در منطقه بوده و انتقام سختی را از عاملان و حامیان این اقدام تروریستی بزدلانه خواهد گرفت.

17:29/ انفجار در محدوده گلزار شهدای کرمان

همچنین سازمان اورژانس کشور از شهادت ۷۳ هموطن و مصدوم شدن ۱۷۰ نفر در حادثه تروریستی امروز کرمان خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور ۲۲ آمبولانس در محل حادثه حضور دارند و در حال انتقال مصدومان حادثه به مراکز درمانی هستند. همچنین مراکز درمانی و کدهای پشتیبان دانشگاه‌های علوم پزشکی معین در حالت آماده‌باش هستند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، حال مصدومان این حادثه تروریستی وخیم گزارش شده است.

18/ افزایش شمار شهدا

رئیس اورژانس کرمان اعلام کرد که تعداد شهدای این حادثه به 103 نفر و مجروحان به 170 نفر رسیده است.

18:18/ افزایش تعداد مصدومان به 188 نفر

سخنگوی اورژانس کشور با افزایش شماره مصدومان به 188 نفر، گفت: تیم تخصصی در صورت نیاز به کرمان اعزام می‌شود. 

وی اظهار کرد: رئیس سازمان اورژانس کشور هم از دقایق اولیه حادثه خود را به کرمان رسانده‌اند تا بر روند خدمت‌رسانی به مصدومان حادثه نظارت داشته باشند.

سخنگوی اورژانس کشور بیان کرد: ارتش هم اعلام آمادگی کرده تا یک هواپیمای c-130 را برای اعزام مصدومان اختصاص دهد.

18:30/ عزای عمومی در 14 دی

هیئت دولت فردا را عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد.

18:50/ دعوت از مردم برای اهدای خون

سازمان انتقال خون کرمان در پی انفجار تروریستی در کرمان و افزایش مصدومان، از همه مردم این استان دعوت کرد برای اهدای خون به مراکز دریافت خون مراجعه کنند.

همچنین بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از زائران مزار سردار سلیمانی، گفت: تمام تمهیدات لازم برای تامین خون مورد نیاز مجروحین این حادثه تروریستی، دیده شده است و همکاران ما در انتقال خون استان کرمان، با تمام توان در خدمت این عزیزان هستند.

وی تصریح کرد: جای نگرانی نیست و در صورت نیاز به خون و فرآورده‌های خونی بیشتر، این کار از طریق شبکه ملی خون‌رسانی در سریع‌ترین زمان اتفاق خواهد افتاد.

حاجی بیگی ادامه داد: با توجه به بالا رفتن مصرف گروه خونی o در حوادث غیر مترقبه، از هموطنان به ویژه در استان‌های همجوار کرمان دعوت می‌شود برای اهدای خون از گروه O منفی به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مراکز درمانی استان‌های همجوار آماده ارائه خدمات به مجروحان هستند، گفت: بعد از وقوع دو انفجار پشت سرهم در نزدیکی محل مزار شهید سلیمانی در کرمان، تمام مرکز درمانی استان کرمان به حالت آماده‌باش بوده و پذیرای مجروحان این حادثه تروریستی هستند.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مشخص شده و آمادگی برای انتقال مجروحان وجود دارد، اظهار کرد: در صورت نیاز با همکاری اورژانس کشور اعزام مجروحان انجام خواهد شد.

19/ افزایش شمار مجروحان به 211 نفر

خبرنگار صدا و سیما در ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه خبر، از افزایش تعداد مجروحان به 211 نفر خبر داد.

19:25/ بازگشت مردم به گلزار شهدا

مردم به گلزار شهدای کرمان بازگشتند و با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل انزجار خود از این کشورها را اعلام و حادثه تروریستی امروز را محکوم کردند.

19:40/ سه روز عزای عمومی در کرمان

در پی عمليات تروریستی در کرمان و شهادت جمعی از هم‌وطنانمان، سه روز عزای عمومی در استان کرمان اعلام شد.

19:58/ مأموریت ویژه قاضی‌زاده هاشمی از طرف رئیس جمهور

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در کرمان با بیان اینکه مسیر حاج قاسم زنده و پویاست، گفت: از طرف رئیس جمهور مأمور شدم جهت سرکشی از مجروحان و احوالپرسی به کرمان بیایم.

وی ضمن تسلیت به خانواده شهدا، گفت: حادثه تلخی است و خیلی از خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند.

نماینده ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه آمار شهدا همچنان همان 103 نفر است، اظهار کرد: ما مجروحان بدحال داریم که امید داریم با مراقبت‌های درمانی، تعداد شهدا افزایش نیابد ولی با توجه به وخامت حال برخی از آن‌ها، امکان افزایش شهدا وجود دارد.

رئیس جمهور و رئیس مجلس پیام‌های جداگانه‌ای را در پی حادثه تروریستی کرمان صادر کردند؛ رئیس جمهور از مسئولان خواست برای تسکین آلام آسیب‌دیدگان و مداوای مجروحان تمام اقدامات را به فوریت انجام دهند و رئیس مجلس نیز به کمیسیون امنیت ملی مأموریت داد تا به بررسی زوایای حادثه تروریستی کرمان بپردازد.

22:05/ آمار جدید وزیر بهداشت از تعداد شهدا؛ 95 نفر

عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی نیز به دلیل نظارت بر روند درمان مجروحان حادثه تروریستی کرمان، به این شهر سفر کرده است، گفت: آماده‌باش کاملی را در کرمان دیدیم و قبل از حادثه، این آماده‌باش به خاطر خود حادثه بود و در پذیرش و تخت مشکلی نبود.

وی بیان کرد: در استان‌های مجاور و کل کشور هم این آمادگی هست. اگر نیاز به آمبولانس باشد به کرمان اعزام خواهد شد.

وزیر بهداشت با مطلوب دانستن خدمت‌رسانی به مجروحان، این حادثه را به خانواده‌‌های عزادار تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه تعداد شهدا تا این لحظه 95 نفر است، گفت: پیش از این تعداد شهدا بیشتر اعلام شده بود که این امر به دلیل دوبار نوشته شدن برخی از اسامی بوده است؛ همچنین 211 نفر مصدوم داریم؛ تعدادی هم به شکل سرپایی درمان شده‌اند که در این آمار 211 نفر نیامده است.

23:55/ ساچمه‌ای بودن بمب‌ها

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور با اشاره به بازدید از محل‌های بمب‌گذاری در کرمان، گفت: اولین انفجار در بین مردم صورت می‌گیرد و انفجار دوم با فاصله ۲۰ دقیقه در نقطه‌ای دیگر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به ساچمه‌ای بودن بمب‌ها، اظهار کرد: پرتاپ این ساچمه‌ها که در مواد منفجره کار گذاشته شده بود، موجب شهادت بسیاری از شهدا بوده است.

وحیدی ابراز کرد: جمع قابل توجهی هم مجروح می‌شوند و به بیمارستان منتقل شدند که برخی به علت جراحت وارده به شهادت می‌رسند.

انتهای پیام
captcha