حمایت از بشریت از کشورهای مدافع حقوق بشر رنگ باخته است
کد خبر: 4194633
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
یادداشت

حمایت از بشریت از کشورهای مدافع حقوق بشر رنگ باخته است

مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین بیش از 70 سال درگیر جنایت‌های متعدد رژیم غاصب اسرائیل هستند و در این سال‌ها شمار بسیاری از مردم بی‌دفاع در مسیر احقاق حقوق خود به شهادت رسیدند. در طول این سال‌ها به ویژه صد روز اخیر سازمان ملل متحد و کشورهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر همچون دهه‌های قبل سکوت کردند.

روز غزه

استکبار از کلیدی‌ترین مفاهیم در سیاست خارجی است و به معنای ناسازگاری و مخالفت داشتن با شیوه تکبر وخودبزرگ‌بینی برخی افراد است. اگر شخصی به واسطه توانایی‌هایش خود را نسبت به دیگران برتر بداند و در مقابل آن‌ها تکبر و گردن‌کشی کند، به عنوان مستکبرشناخته می‌شود وعملش استکبارگری است.

این مسئله در زندگانی انبیاء از حضرت موسی و ابراهیم(علیهما السّلام) گرفته تا دیگر انبیاء به خوبی مشهودست. هریک از آنان برای این مبعوث شدند که معنویات مردم و استعدادها را شکوفا کنند و علاوه بر آن مردم ضعیف را از سلطه استکبار رهایی بخشند. دامنه سلطه‌افکنی آنان قدمتی دیرینه دارد و از آن جمله می‌توان به اشغالگری رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین غزه اشاره کرد.

متاسفانه بیش از 70 سال سرزمین فلسطین مورد ستم و تجاوز دولت‌های مخالف خود از جمله اسرائیل  قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی در این مدت سعی کرده با شهرک‌سازی‌های غیر قانونی و ظالمانه، ویرانی منازل مردم و ترویج یهودیت در این منطقه ریشه اسلام را از بین برده و یهودیت را در این منطقه حکم فرما کنند.

دفاع از مردم مظلوم جهان وظیفه انسانی است و تمام آزادی‌خواهان جهان از هر دین و مذهبی که باشند براین امر  مهم صحه می‌گذارند. غزه امروز، نماد مقاومت است و به پاس دفاع مردم غزه مقابل رژیم صهیونیستی که در دی ماه سال 88 رخ داد و پس از دفاع آنان در جنگ 22 روزه و رسوایی مفتضاحانه اسرائیل روز 29 دی به نام روز مقاومت و روز غزه نام گرفت.

پیاده‌سازی اهداف شوم فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود و متاسفانه فاجعه ای هولناک در 100 روز اخیر در غزه رخ داد و اسرائیل با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غرب با بمباران پیاپی و پرتاپ موشک بسیاری از خانه‌های مردم بی‌دفاع و مظلوم را هدف گرفته و تعداد بسیاری از آنان را که اغلب کودکان و بانوان هستند را به شهادت برساند. اسرائیل با به شهادت رساندن کودکان قصد نسل‌کشی دارد و در این میان بسیاری از کودکان که هریک می‌توانستند آینده فلسطین را بسازند به شهادت رساند.

در جنگ‌های نابرابر همچون غزه و اسرائیل حقوق بشر و دفاع از حریم کودک و بانوان رنگ می‌بازد. آنجایی که بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز خدمت‌رسان مصون از هرگونه آسیب هستند، اسرائیل به تنها پناه مردم حمله کرده و آنان را به شهادت می‌رساند. آنجایی که خبرنگاران و عکاسان مصون از هرگونه حمله هستند، تعدادی از جامعه آماری شهدای غزه به رسانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند. آنان حتی آب را به روی مردم بستند و از کمک‌رسانی دارویی و غذایی سایر ملت‌ها به مردم بی‌دفاع غزه ممانعت کردند.

سکوت سازمان ملل در برابر جنایت اسرائیل تازگی ندارد

در این میان نمی‌توان ازبی‌مسئولیتی و نداشتن حسِ انسان دوستانه سازمان ملل غافل ماند. متاسفانه این سازمان در مقابل جنایت‌های بی‌شمار اسرایئل و حامیان او نه تنها در شبکه‌های مجازی، بلکه در کنفرانس‌های بین‌المللی با دیگر کشورها در مورد واقعه غزه و مسائل آن فقط سکوت اختیار کرده و این امر نشان از سلطه آمریکا و دیگر کشورهای غربی و دستاوی بودن آنان دارد. سکوت این سازمان مسئله تازه‌ای نیست و این تجربه را در سال‌های اخیر در مقابل مردم لبنان، جنگ‌های متعدد علیه فلسطین، یمن، سوریه، عراق و ... داریم.

 در کنار بی‌کفایتی سازمان ملل، از نقش بسیار مهم و اثرگذار جمهوری اسلامی و شبکه‌های ارتباطی ایران نباید گذشت. زمزمه حمایت از فلسطین از سال 42 همان روزها که روشنفکران در خواب بودند از سوی امام خمینی(ره) آغاز شده بود و پس از پیروزی انقلاب این حمایت‌ها به صورت گسترده شکل گرفت، تاجاییکه ایشان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام «روز قدس» نامگذاری فرمودند. این نامگذاری امروز، شکل بین‌المللی به خود گرفته و فقط به ایران محدود نمی‌شود.

پس از اتفاقات ایجاد شده در ایران، شبکه‌های ضداسلامی سعی دارند با دعوت از شخصیت‌های برجسته به تحلیلی آسیب‌شناسانه در مورد اسرائیل و کشورهای همراهش همچون آمریکا، انگلیس و دیگر دست‌نشانده‌های آنان که خود را در گفت‌و‌گوهای سیاسی و نظامی حامی حقوق بشر می‌دانند، پرداخته و جهت تشویش اذهان عمومی مردم جهان و فرافکنی کشورهای اسلامی را ناقض حقوق بشر معرفی کنند. ایرانِ حامی حقوق بشر به معنای واقعی و پشتیبان مردم مظلوم جهان از همان ابتدا و با وجود مخالفت‌های بسیار از سوی کشورهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر سعی کرده صدای مردم مظلوم بی‌دفاع و تمام جزئیات و وقایع این سرزمین آسیب دیده را به روشنی به عموم مردم جهان برساند.

رسانه‌ها؛ ابزار قدرت ملل

رسانه، یکی از ابزارهای قدرت در هر کشوری است و برای پرداختن به مسئله غزه و فلسطین رسانه‌های برخی کشورهای اسلامی همچون عراق، سوریه لبنان و یمن اقدامات خوبی انجام دادند. لبنان نیز مانند جمهوری اسلامی از همان ابتداسعی در نشان دادن فجایع این سرزمین داشت و در این باره نباید از نقش سید حسن نصرالله و سخنرانی زنده وی با وجود مخالفان بسیار غافل ماند. وی در سخنرانی خود که اغلب مردم جهان آن را در فضای مجازی دریافت کردند به حمایت از فلسطین پرداخت و در ادامه سخنان کوبنده خود خطاب به آنان گفت: «در روزهای آینده دامنه درگیری خود با رژیم غاصب اسرائیل را گسترش خواهد داد و حزب‌الله تنها به تقابلات مرزی اکتفا نخواهد کرد».

 وی در ادامه خطاب به آمریکا که خود را حامی حقوق بشر می‌دانست، او را غیرمستقیم ناقض حقوق بشر معرفی می‌کند و از گسترش درگیری‌ها در عراق، لبنان و یمن سخن می‌گوید که می‌تواند با موشک و پهباد به آنان حمله کند، اما درباره تقابل لبنان و عراق توضیحی نداده و سعی دارد از سیاست ارعاب و تهدید استفاده کند؛ بنابراین هرچند جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای عربی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی خود و با شرکت در تظاهرات متعدد و گسترده مخالفت خود را با اقدامات اسرائیل و حامیان او اعلام کردند، اما برای رسیدن به اهداف سایر رسانه‌ها از سراسر دنیا نیز باید پای کار باشند؛ لذا می‌طلبد دیگر کشورها ضمن برشمردن جنایت‌های اسرائیل و دولت‌های همفکرش در شبکه‌های مجازی خود ضمن آگاه کردن مردم، چهره منفور دولت‌های استکبارگر، غاصب و کودک‌کش را نشان داده و زمینه نابودی رژیم صهیونیستی را رقم زنند.

البته این اسلام ستیزی آنان تنها منوط به کشور فلسطین نمی‌شود، بلکه مخالفان اسلام سعی دارند با استفاده از توطئه و فتنه‌های متعدد بر پیکره مسلمانان ضربه وارد کرده و بهره‌گیری از روش‌های مختلف با عقاید و اعتقادات آنان مخالفت کند تا با راهکارهای مختلف بتوانند از تعداد مسلمانان کاسته و عقاید ناپسند و غیر اخلاقی خود را جایگزین اندیشه‌های درست مسلمانان کنند، اما قطعا با یاری خداوند متعال و مسلمانان جهان این اتفاق نخواهد افتاد و جوامع اسلامی با اتحاد و هم‌بستگی روی دیگر دفاع از مظلوم را به نمایش خواهند گذارد و اجازه نخواهند داد تا دشمنان به اهداف شوم خود برسند.

زهرا حاج‌کاظمی، پژوهشگر قرآن و حدیث

انتهای پیام
captcha