چرا ایران از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت نکرد
کد خبر: 4195048
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
در نشست «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی» پاسخ داده شد:

چرا ایران از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت نکرد

تأثیرات عملیات طوفان‌الاقصی بر وحدت گفتمانی جهان اسلام، نحوه ورود رسانه‌ها به تبیین واقعیت‌های مرتبط با این عملیات و چرایی عدم شکایت ایران از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، در نشست «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی» بررسی شدند.

نشست شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی»، صبح امروز، یکم بهمن ماه، به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری انقلاب اسلامی به صورت برخط برگزار شد.

پویا امامی، استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی اولین سخنران این نشست با موضوع «خطاهای شناختی - زبانی پیرامون طوفان الاقصی» به سخنرانی پرداخت و گفت: امنیت حاصل از جنگ بسیار ناپایدار است و اگر در گذشته این نوع شیوه تأمین امنیت اثرگذار بود ولی امروزه دیگر اثرگذار نیست. دوران بکش تا زنده بمانی دیگر تمام شده است.

وی افزود: افرادی که در حوزه سیاست و رسانه فعالیت می‌کنند باید این را جا بیندازند که با سرکوب کردن نمی‌توان به امنیت رسید و امنیت همراه با سرکوب سست و ناپایدار است. به عنوان مثال به داعش نگاه کنید که با سرکوب و کشتن، خلافت خودخوانده‌ای را تشکیل داد ولی در نهایت این خلافت از بین رفت و یا به یمن نگاه بیندازید که عربستان و امارات جنبش مردم یمن را سرکوب کردند تا فضای امن در یمن حاکم کنند ولی در نهایت حوثی‌ها بودند که به قدرت رسیدند و امروز یمن به جایی رسیده که عربستان از آن واهمه دارد.

استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی ادامه داد: این اتفاقات در خصوص رژیم صهیونیستی هم صدق می‌کند و این رژیم برای اینکه امنیت خود را تأمین کند همیشه به جنگ متوسل شده و با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به مردم فلسطین حمله کرده و یا به کشورهای اطراف حمله می‌کند ولی نتیجه‌ای نگرفته است و لذا امنیتی که با سرکوب و کشت و کشتار همراه باشد سست و شکننده است. سرکوب یک وضعیت برنده-بازنده را ایجاد می‌کند و این وضعیت پایدار نیست چون بازنده هم تلاش می‌کند برنده را به بازنده تبدیل کند.

طوفان‌الاقصی نتیجه سرکوب‌های صهیونیست‌ها

امامی با بیان اینکه سرکوب‌هایی که اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام داده فقط در کوتاه‌مدت برایش امنیت‌ساز بوده ولی در بلندمدت شاهد هستیم که پیروزی و امتیازی برایش به همراه نداشته است، گفت: امروز عملیات طوفان‌الاقصی نتیجه سرکوب‌هایی است که صهیونیست‌ها انجام داده‌اند. رژیم صهیونیستی در غزه در حال نبرد و مقابله با مردم بی‌دفاع است و به نظر من بهتر است در طوفان‌الاقصی به جای واژه جنگ از واژه کشتار استفاده شود. رژیم صهیونیستی با تسلیحات پیشرفته دست به کشتار مردم بی‌دفاع غزه زده و به این دیگر نمی‌توان جنگ گفت. واژه جنگ زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دو طرف جنگ تسلیحات داشته باشند و مردم بی‌دفاع قربانی نشوند ولی در غزه این اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: حدود 25 هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند و این یک فاجعه انسانی است که در حال وقوع است. صهیونیست‌ها آدمکش هستند و اینها تنها به نظامیان حمله نمی‌کنند بلکه انسان‌های بی‌گناه و غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند. متأسفانه امروز دنیا در درک انسانیت عاجز مانده و بخشی از وجدان‌های جهانی در شرایط بی‌تفاوتی به سر می‌برد. لازم است که جامعه جهانی و سازمان ملل و کسانی‌که ادعای مدیریت جهان را دارند به وضعیت کنونی بنگرند. زمانی ایران پرچم‌دار گفت‌وگوی تمدن‌ها بود و به نظر من اکنون وقت گفت‌وگوست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید سازوکاری اندیشیده شود که به راحتی کشورها نتوانند با یکدیگر جنگ کنند، گفت: متأسفانه امروز شرایطی رقم خورده که جنگ کردن آسان‌تر از صلح است. شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات نقش مهمی در آغاز جنگ‌ها دارند و اینها هیچ‌گاه از صلح استقبال نمی‌کنند. بشر اگر قدرت گفت‌وگو داشته باشد قطعاً از این طریق می‌تواند به صلح دست یابد. از نظر دانشی، بشر به جایی رسیده که می‌تواند مسائل پیچیده را حل کند ولی در زمینه صلح هنوز ناکام است و به جای گفت‌وگو برای تحقق صلح دست به سرکوب و جنگ می‌زند.

امامی ادامه داد: دولت‌ها نقش مهمی در تحقق صلح دارند و از سوی دیگر مردم دنیا هم باید واقف و آگاه باشند که هزینه تأمین امنیت از طریق سرکوب به مراتب بیش از امنیت ناشی از صلح است. فرض کنید دولت‌ها برای تأمین امنیت مدام دست به سرکوب و کشت و کشتار بزنند - دقیقاً مشابه کاری که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند - شاید دیگر آمار کشته‌شدگان به 25 هزار نفر در غزه محدود نشود بلکه زندگی نیم میلیون نفر را نابود کند و شرایط طوری رقم بخورد که مردم دنیا احساس پوچی کنند.

وی گفت: به باور من برای اینکه رژیم صهیونیستی مجبور به توقف جنایت‌هایش در غزه شود باید رسانه‌ها روی شناخت ساکنان اراضی اشغالی کار کنند. باید رسانه‌ها، افکار عمومی را با عمق فاجعه‌ای که در غزه در جریان است آشنا سازند و این مهم صرفاً با پخش برنامه‌های روزمره انجام نمی‌پذیرد بلکه نیازمند حضور قوی‌تر رسانه‌ها در میدان هستیم. بشر باید به این بلوغ دست پیدا کند که صلح، برایش آبادانی بیشتر در پی دارد و این را باید در رسانه‌ها پیگیری کرد.

شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها در هفتم اکتبر

سخنران دوم این نشست الهام عابدینی بود که با موضوع «نقش زبان در انسانیت‌زدایی پس از طوفان الاقصی» به سخنرانی پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند از نظر اطلاعاتی دست قدرتمندی را دارد و در منطقه و هم در دنیا بازیگر قدرتمندی در حوزه اطلاعات محسوب می‌شود ولی در عملیات طوفان‌الاقصی مغلوب شد و سیستم اطلاعاتی آن نتوانست ورود اعضای حماس را تشخیص دهد و یکباره غافلگیر می‌شود.

وی افزود: عملیاتی که حماس در هفتم اکتبر انجام داد واکنشی به 75 سال جنایت و اشغال صهیونیست‌ها بوده ولی امروز متأسفانه برخی دولت‌های خارجی و حامی رژیم صهیونیستی این موضوع را بیان نمی‌کنند و به جای آن حق را به رژیم صهیونیستی می‌دهند و لازم است که رسانه‌‎ها در این باره تلاش کنند و اجازه ندهند گزاره دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جا بیفتد. از سوی دیگر دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی درصدد تغییر جای جلاد و شهید هستند و نیز تلاش می‌کنند کشته‌شدن کودکان را کتمان کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مقاومت مردم غزه بیان کرد: امروز مردم فلسطین فرزندآوری را به مثابه مقاومت برابر رژیم صهیونیستی می‌دانند و اینها معتقدند که اگر فرزندآوری را شدت نمی‌بخشیدند در این 75 سال هیچ فلسطینی باقی نمی‌ماند و عملاً فلسطین از بین می‌رفت.

عابدینی با اشاره به نحوه پوشش اخبار مربوط به غزه گفت: نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ در غزه به گونه‌ای است که گویا هیچ غیرنظامی در غزه وجود ندارد و اسرائیل هرکه را که می‌کشد نظامی است. در واقع این سیاستی که رسانه‌های غربی پیش گرفته‌اند با هدف و دقت در انتخاب واژگان انجام می‌پذیرد.

چرا ایران به جای آفریقای جنوبی از اسرائیل شکایت نکرد؟

وی درباره اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران به جای آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از رژیم صهیونیستی شکایت نکرد، افزود: یکی از شروط اصلی برای طرح دعوا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه این است که دولت‌ها باید یکدیگر را به عنوان دولت به رسمیت بشناسند ولی چون جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت شناسایی نکرده نمی‌تواند در ICG یکی از ارکان دیوان طرح دعوا کند و به همین دلیل آفریقای جنوبی این کار را انجام داد.

محمدرضا محمدی‌نجات سخنران سوم این نشست با موضوع «طوفان‌‌الاقصی و وحدت گفتمانی در جهان اسلام» در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی در حوزه ترویج گفتمان وحدت در جهان اسلام بسیار تلاش کرده و آن را به اوج رسانده است. به طور کلی جمهوری اسلامی مسئولیت‌پذیرانه در این مسیر گام برداشته است. امروز ما یک نوع نیاز آخرالزمانی به گفتمان وحدت داریم و اینکه جمهوری اسلامی همه را به این گفتمان دعوت می‌کنند از سر نیاز نیست بلکه با هدف دلسوزی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) مفهوم وحدت را با هدف مقابله با ظلم مطرح کرده‌اند و تأکید داشته‌اند که باید مقابل ظالم ایستاد. ایشان یکی از شروط ظهور را متحد کردن مسلمانان دانسته‌اند و البته مفهوم از اتحاد این نیست که سنی را به شیعه تبدیل کنیم بلکه هدف ایشان اتحاد مسلمانان است. باید سریال‌های تلویزیونی که تولید می‌شوند با پیوست مذهبی و اتحاد مسلمانان همراه باشند و دیگر تعارفات نباشند.

طوفان‌الاقصی؛ تغییردهنده نظام اندیشه‌ای جهان اسلام

کارگردان و پژوهشگر سینما بیان کرد: طوفان‌الاقصی آنقدر کنش‌گری مضاعف دارد که نظام اندیشه‌ای را تغییر داده است. به عنوان مثال میان مسلمانان فارغ از مذهب و زبان و نژاد همگرایی ایجاد کرده و توان‌ها را مجتمع کرده و به آن ضریب داده است. طوفان‌الاقصی اتفاق بزرگ و کنشمندی را رقم زده است.

وی ادامه داد: ما از گذشته از فلسطین حمایت می‌کردیم ولی امروز طوفان‌الاقصی شرایطی را به وجود آورده که فلسطینیان از ما حمایت می‌کنند و دنباله‌روی ما شده‌اند. طوفان‌الاقصی مرزها را برهم ریخت و یک همگرایی مستحکم را به وجود آورد. امروز ما نیازمند هستیم که در گفتمان جدید فعال‌تر عمل کنیم و قدر اتفاقات مبارکی را که طوفان‌الاقصی رقم زده بدانیم به ویژه اینکه امروز اسرائیل به التماس افتاده است.

انتهای پیام
captcha