«مشق‌های ناتمام»؛ روایت بچه‌های مدارس کوچه بینش زنجان
کد خبر: 4195075
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

«مشق‌های ناتمام»؛ روایت بچه‌های مدارس کوچه بینش زنجان

پنجمین رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» روایت بچه‌های مدارس کوچه بینش زنجان در سی‌ودومین سالروز بمباران مدارس این منطقه برگزار می‌شود.

رویداد مشق‌های ناتمام

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان، رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» با همکاری و مشارکت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره‌کل آموزش و پرورش و صدا‌وسیمای مرکز زنجان، سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، ساعت ۱۰ با حضور دانش‌آموزان سال 1365، رزمندگان، شاهدان و راویان و هنرمندان استان در کانون فرهنگی تربیتی سهروردی واقع در انتهای خیابان فاتح برگزار می‌شود.

حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان برای پنجمین سال متوالی در تدارک برگزاری رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» است که به واقعه تلخ بمباران مدارس کوچه بینش در دوم بهمن ۶۵ اختصاص دارد که امسال نیز مطابق هر سال با محتوای خاطره‌گویی، شعرخوانی و ... برگزار می‌شود. همچنین رونمایی از آثار و تولیدات مکتوب حوزه هنری استان زنجان بخش ویژه این رویداد هنری خواهد بود.

کتاب «بچه‌های کوچه بینش» روایت داستانی خاطرات جمعی از دانش‌آموزان بمباران دوم بهمن سال ۶۵، یکی از آثار مکتوب حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان است که در این رویداد هنری با حضور مسئولان استانی، راویان واقعه و نویسندگان رونمایی می‌شود. این کتاب حاصل ۵۰۰ ساعت‌ مصاحبه از شاهدان و راویان واقعه تلخ بمباران کوچه بینش است که در دوران هشت سال دفاع مقدس رخ داد  که به قلم جمعی از نویسندگان جوان استان نگارش و توسط سیده‌زهره میرعیسی‌خانی گردآوری شده است.

دو کتاب مصور «عجیب مثل رفتار بچه‌ها» و « کلاغ‌های روسیاه» از دیگر آثار مکتوب حوزه هنری استان است که توسط دو هنرمند جوان مائده نجفلو و مینا جزئی تصویرگری شده است. مضامین این دو کتاب برگرفته از داستان‌های کتاب «بچه‌های کوچه بینش» است که متون داستانی این کتاب‌ها به ترتیب توسط لیلا دوستی‌فرد و مهسا سیفی نگارش شده است.

از این دو اثر مکتوب نیز در رویداد هنری «مشق‌های ناتمام» رونمایی به عمل خواهد آمد. رونمایی از دو عنوان اثر کمیک‌موشن از داستان‌های واقعه بمباران مدرسه بینش از آثار دیگری است که در این مراسم نمایش و رونمایی خواهد شد.

یادآور می‌شود، ۳۲ سال قبل در بهمن‌ماه سال ۶۵، سالی که سال سرنوشت جنگ نام ‌گرفته بود، رژیم بعثی صدام، جنگ در شهرها را شروع کرده بود و سهم شهر زنجان از این واقعه تلخ، چهار نوبت بمباران هوایی مناطق غیرنظامی بود که به شهادت ۷۰ نفر منجر شد.

مدارس و مناطقی که در بهمن ۶۵ در چهار نوبت بمباران شد عبارتند از دوم بهمن، ساعت ۱۲:۴۰ (زینبیه، مدرسه راهنمایی نواب صفوی و کوچه بینش، سیلاب، نبش خیابان جاوید)، هشتم بهمن، ساعت ۱۲:۱۰ (سرچاه، نصرالله خان، کوچه ولایی «سعدی وسط»)، ۲۳ بهمن، ساعت ۱۲ (کوچمشکی، پشت خیابان بهار)، ۲۵ بهمن، ساعت ۱۲:۳۰ (دروازه رشت، چهارراه «جنب مخابرات») که در جریان بمباران موشک‌های عراقی در دوم بهمن ۶۵ در کوچه‌ بینش و محله‌ زینبیه و سرچشمه‌ زنجان، ۱۳ نفر از دانش‌آموزان پسرانه مدرسه‌ ۲۲ بهمن و دخترانه مدرسه‌ شهید نواب صفوی سابق به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha