عیددیدنی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4197346
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته

عیددیدنی در نمایشگاه قرآن

مهمترین خبر این هفته حول امور قرآنی، قطعی شدن زمان برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ایام نوروز بود که معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را رسانه‌ای کرد.

رویدادهای قرآنبه گزارش ایکنا، رویدادهای قرآنی این هفته در حالی پیگیری شد که مهمترین آنها خبری بود که علیرضا معاف؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را رسانه‌ای کرد و آن اعلام قطعی زمان برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود.

برپایی نمایشگاه قرآن از ۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 

این خبر را معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از 14 دستاورد قرآنی دولت سیزدهم که 9 بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در پرسش خبرنگار ایکنا عنوان کرد.

پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از زمان برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی روزهای پایان سال جاری تا اواسط تعطیلات نوروز بود.

انتشار فراخوان بخش نهادها و مؤسسات مردمی نمایشگاه قرآن

اما از جمله بخش‌های مهم و عمده تشکیل‌دهنده نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نهادها و مؤسسات مردمی هستند که غرفه‌های بیشماری را در صحن مصلی تهران؛ محل برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به خود اختصاص می‌دهند.

در هفته‌ای که گذشت فراخوان ثبت‌نام و حضور این بخش از نمایشگاه قرآن اعلام و از همه مؤسسات و نهادهای مردمی که شرایط لازم برای حضور در بزرگترین رویداد قرآنی کشور را دارند، دعوت به عمل آمد تا با مراجعه به نشانی https://digiform.ir/w۲۵ba۹۲۲c برای ثبت‌نام اقدام کنند.

تعطیلات نوروز؛ بهترین فرصت برای گسترش فعالیت‌های قرآن

عیددیدنی در نمایشگاه قرآن

از قطعی شدن زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که بگذریم، در همان مراسم یعنی رونمایی از 14 دستاورد و کلان برنامه قرآنی دولت سیزدهم، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با قرآنی خواندن جامعه ایرانی، آن را  جامعه‌ای زنده به نام قرآن و زنده به عشق، علاقه، محبت و مودت اهل بیت(ع) توصیف کرد که مقارن شدن ایام نوروز با ایام ماه رمضان، فرصت مغتنمی را پیش خواهد آورد که این جامعه به گسترش فعالیت‌های قرآنی در دو مناسبت بهار طبیعت و بهار قرآن بیاندیشد.  

اختصاص همه امکانات برای توسعه فرهنگ قرآنی

از قرار معلوم، مراسم 9 بهمن یعنی رونمایی از 14 دستاورد قرآنی دولت سیزدهم که با حضور وزیر ارشاد و معاون قرآن و عترت این وزارتخانه برگزار شد، رویدادی پربار بوده است تا آنجا که محمدحسین اسماعیلی با تمجید از دستاوردهای صورت گرفته آنها را هدفمند توصیف کرد و یکی از نتایج عینی آنها را فراگیری روانخوانی قرآن کریم است خواند که منجر به آن خواهد شد که همه دانش‌آموزان و همه مردم با توسل به آن بتوانند به راحتی قرآن، قرائت کنند که البته بنا به اعلام وزیر ارشاد، گام بعدی در این مسیر مسیر بعدی حفظ قرآن کریم است.

از تشکیل مرکز ترجمه قرآن تا تدوین منشور حکمرانی قرآن‌بنیان

اما شاید این پرسش مطرح شود که در مراسم یاد شده یعن آئین رونمایی از 14 دستاورد قرآنی دولت سیزدهم چه طرح‌هایی رونمایی شده است که باید گفت طرح‌هایی همچون چهار هزار مسجد قرآنی، منشور حکمرانی قرآن بنیان، انجمن بین‌المللی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، مرکز ملی ترجمه قرآن، نمونه‌هایی از طرح‌هایی هستند که در این مراسم شاهد رونمایی آنها بودیم.

عیددیدنی در نمایشگاه قرآن!

آمادگی ۳۸ شبکه خارجی برای انعکاس مسابقات قرآن ایران

از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی روزهای پایانی سال جاری که البته هر ساله و همزمان با عید مبعث رسول اکرم(ص) برگزار می‌شود، چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است؛ رویدادی که سالن اجلاس سران در تهران، میزبان آن از 26 بهمن‌ماه خواهد بود.

در آستانه این رویداد مهم قرآنی، هفته گذشته نشست مسئولان کمیته‌ها و کارگروه‌های ستاد برگزاری این دوره از مسابقات با حضور عباس سلیمی؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برگزار و در همان جلسه اعلام شد که 38 شبکه خارجی این دوره از مسابقات را پوشش خواهند داد. 

جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام(ره) و رهبر انقلاب تجدید میثاق کرد

ایام‌الله دهه فجر در روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت، آغاز شد، اما آئین‌های گرامیداشت این دهه و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از اوایل هفته، نوبت به نوبت برگزار شد.

از جمله این مراسم، حضور جامعه قرآنی متشکل از اعضای کمیته قرآن کریم ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، مدیران و فعالان حوزه قرآنی کشور در حرم مطهر امام خمینی(ره) بود؛ رویدادی که 8 بهمن برگزار شد و جامعه قرآنی با نثار تاج گل با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، تجدید بیعت کردند.

جهاد تبیین با محوریت قرآن صورت پذیرد

در جریان تجدید بیعت جامعه قرآنی با آرمان های امام راحل که با حضور آنها در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی صورت گرفت، میثاق نامه آنها نیز اعلام شد که در آن بر انجام تکلیف شرعی جامعه قرآنی که جهاد تبیین و روشن نمودن حق و حقیقت برای تمام مردم جهان است، تاکید شده بود.

بیان وصفی از اوصاف علی(ع) در جمع بانوان قرآنی

جلسه یکشنبه آموزش قرآن کوچه سجادِ محله سرچشمه این بار متفاوت دیگر هفته‌ها برگزار شد. جلسه‌ای که ذاتاً ویژگی‌ متمایزی را در خود گنجانده و قدمت آن پا به اواسط دهه چهارم خود گذاشته است. شاگردان این کلاس، در عنفوان جوانی به این حلقه آموزشِ تخصصی تجوید و قرائت قرآن قدم گذاشتند، در حالی که در آن زمان مشابه این جلسه برای فراگیری فنون قرائت قرآن ویژه بانوان یافت نمی‌شد. شاگردان این کلاس، همچنان با دختران و بعضاً نوه‌های خود با اشتیاق به کلاس درس استاد می‌آیند و نظاره‌گر دختران جوان خود هستند که چه‌بسا زیباتر و همراه با دانشی بیشتر قرآن را تلاوت می‌کنند و می‌کوشند تا همانند استاد سیدمحسن موسوی‌بلده خوب بخوانند و مفاهیم آیات را خوب بیان کنند.

استقبال از رمضان‌المبارک با اجرای «زندگی با آیه‌های الهی»

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابوالقاسم؛ عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله سخنرانان مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) و رهبر انقلاب بود که گریزی نیز به ماه مبارک رمضان زد و خبر از  اجرای طرح «زندگی با آیه‌های الهی» در قالب یک برنامه هماهنگ طی ماه مبارک رمضان با هدف ترویج اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب داد.

برگزاری بیش از ۱۰ هزار محفل قرآنی طی دهه فجر

از جمله دیگر اخبار مربوط به تدارک جامعه قرآنی در گرامیداشت دهه فجر، اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین رئیس کمیته قرآن ستاد گرامیداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بود که هفته گذشته طی نشستی خبری با اشاره به اینکه حجم فعالیت‌ها، آموزش‌ها و محافل قرآنی در حال حاضر قابل مقایسه با قبل از آن نیست، از برگزاری بیش از 10 هزار محفل قرآنی در ایام دهه فجر در سراسر کشور خبر داد.

همزمان با دهه فجر بهار فعالیت‌های قرآنی ارتش آغاز می‌شود

در آستانه فرا رسیدن سالگرد پیروی انقلاب اسلامی همچون سنوات گذشته نیروهای مسلح نیز برگزاری مجموعه برنامه‌هایی از جمله برنامه‌های قرآنی  به همین مناسبت را در دستور کار قرار دادند که در این راستا سرهنگ میدانی؛ رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به تشریح برنامه‌هایی که برای گرامیداشت دهه فجر و ماه رمضان در ارتش تدارک دیده شده است پرداخت.

قروه؛ میزبان نخست برنامه‌های ششمین کاروان قرآنی انقلاب شد

در راستای برخورداری سراسری مردم در اقصی نقاط ایران از برنامه‌های قرآنی، چند سالی است که مقارن با دهه فجر، جمعی از قاریان مطرح کشور اقدام به راه‌اندازی  کاروان قرآنی انقلاب کرده‌اند؛ رویدادی که با را  حمایت‌ نهادهای کشوری و لشگری برپا می‌شود.

شنیده‌ها حاکی است که امسال و برای ششمین سال متوالی این کاروان با مشارکت نیروی زمینی سپاه و قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و همکاری شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، در غرب و شمال غرب کشور به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

کاروان قرآنی انقلاب

ششمین کاروان قرآنی انقلاب به همین منظور از چهارشنبه هفته گذشته یازدهم بهمن‌، حرکت خود را از شهرستان قروه آغاز  کرد تا استان کردستان در گام نخست این رویداد قرآنی، میزبان کاروان ۴۰ نفره از قاریان قرآن و برنامه قرآنی باشد. 

اجرای محفل ویژه بانوان در برنامه «کاروان قرآنی انقلاب»

پیرو خبر قبل مبنی بر حرکت کاروان قرآنی انقلاب در ششمین سال متوالی و همزمان با ایام دهه فجر ، بنا به گفته سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این دوره برای اولین‌بار محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان با تلاوت و اجرای تخصصی بانوان در شهر‌های سنندج و ارومیه نیز برگزار می‌شود.

نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی هفتمین جشنواره قرآنی فجر اعلام شد

سازمان دارالقرآن خانه کارگر مرحله نهایی هفتمین جشنواره سراسری قرآنی فجر را با حضور نفرات راه یافته به این مرحله از 12 تا 19 بهمن برگزار می‌کند.

پیش از این 8291 نفر در رشته های قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و حفطظ قرآن کریم در دو گروه سنی زیر و بالای 15 سال در مرحله مقدماتی با یکدیگر به رقابت پرداخته بودند و حالا با برگزاری مرحله نهایی این دوره از مسابقات در تاریخ اعلام شده، اسامی نفرات برتر اعلام و از آنها طی مراسمی تقدیر به عمل خوهد آمد.

محافل انس با قرآن در مدارس استان تهران برگزار می‌شود

برگزاری مجالس و محافل قرآنی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر از جمله اقداماتی است که مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش نیز قرار گرفته است تا جایی که در هفته گذشته اعلام شد، مجموعه محافل انس با قرآن کریم به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران و به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر با عنوان جشن مدرسه انقلاب برگزار می‌شود.

بر همین اساس، این محافل که تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰ محفل خواهد رسید، از دوشنبه نهم بهمن‌ماه آغاز  و تا پایان دهه فجر ادامه خواهد داشت. 

ثبت‌نام در برنامه تلویزیونی «محفل» با کد دستوری مهیا شد

در ابتدای گزارش از برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ایام نوروز و همزمان با ماه مبارک رمضان صحبت به میان آمد. اما از جمله اخبار مهم دیگر پیرامون ماه مبارک رمضان، ضبط فصل جدید برنامه محفل است؛ برنامه‌ای که به عنوان یک پدیده تلویزیونی فصل نخست آن ماه رمضان سال گذشته به روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و در چندین رویداد فرهنگی و رسانه‌ای نیز به جهت پرداختی نو به موضوع قرآن، مورد تقدیر قرار گرفت.

تولیدکنندگان این برنامه با انتشار فراخوانی، خبر از ضبط فصل دوم این برنامه برای پخش در ماه رمضان پیش رو دادند تا براین اساس افرادی که تمایل به حضور در این برنامه را به عنوان تماشاگر دارند از طریق کد دستوری #۳۳۰*۹۹۹* یا نشانی rubiform.ir/mahfel-reg نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

آغاز رقابت انتخابی اعضای کاروان قرآنی حج تمتع

حال که صحبت از کاروان قرآنی انقلاب به مناسبت ایام دهه فجر شد، بهتر است از کاروان قرآنی دیگری نیز یاد کنیم؛ کاروان قرآنی نور متشکل از قاریان برجسته و بین‌المللی قرآن که هر ساله به انتخاب مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ایام حج تمتع برای اعزام به سرزمین وحی انتخاب می‌شوند تا در محافل رسمی کشور عربستان به اجرای برنامه بپردازند.

بنا به اعلام حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که هفته گذشته با خبرنگار ایکنا گفت‌و‌گو کرد، فرایند داوری و انتخاب اعضای کاروان قرآنی نور اعزامی به حج تمتع از 11 بهمن آغاز و تا امروز 13 بهمن با حضور گروهی از داوران ملی و بین‌المللی در ساختمان مهر این سازمان ادامه دارد.

برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان در آذر ۱۴۰۲ تعیین شدند

خبر دیگری که هفته گذشته شورای عالی قرآن اقدام به انتشار آن کرد، اعلام اسامی برگزیدگان ‌نهمین جلسه دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان در آذر ماه  سال جاری بود که براین اساس از میان ۱۸۰ قاری و ۴۰ دعاخوان، علی ساجدی‌مقدم از خراسان رضوی، مهدی تقی‌پور از قم، احسان بیات از همدان، محمدامیر عباسیان از فارس، زین‌العابدین مظفری از ایلام، سیدیوسف حسینی از سمنان، محمدرضا نمازی و محمدرضا جعفرپور از گیلان، محمدرضا تقیانی از البرز، مهدی کرمی از زنجان به عنوان قاریان برگزیده و مهدی محمدزاده از آذربایجان شرقی به عنوان دعاخوانان برگزیده، تعیین شدند.

هیئت کارشناسی و داوری این دوره را سعید رحمانی، سیدعباس انجام، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، مسعود نوری، سعید بیژنی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، علی‌اکبر کاظمی و رضا روانبخش تشکیل می‌دادند.

اهدای تندیس برترین «گفت‌وگو» جایزه «کتاب و رسانه» به ایکنا

تندیس و جایزه ویژه بخش گفت‌وگوی امسال جایزه «کتاب و رسانه» به معصومه صبور از خبرگزاری ایکنا اهدا شد.

محدودیتی برای حمایت از برنامه‌های قرآنی نداریم

این مطلب را سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا عنوان کرد و گفت: تنها راه عبور جامعه از هر مشکلی تمسک به قرآن است و ما به عنوان سپاه و بسیج و پاسداران انقلاب اسلامی، حافظان حدود الهی و حافظان قرآن هستیم. 

وی همچنین اشاره ای به افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بسیج در کشور کرد و افزود: در امر ترویج معارف قرآن و رونق بخشیدن آن در جامعه به ویژه میان نسل جوان هر اقدام و هر کوششی را مورد حمایت قرار خواهیم داد و شخصاً از اقدام سازمان بسیج مستضعفان که دارالقرآن‌های مختلفی را در سطوح شهرستانی تأسیس کرده است، قدردانی می‌کنم.

علی‌اصغر شعاعی در جمع منتخبان جشنواره بین‌المللی معلم

جایزه بین‌المللی معلم یک رویداد عام‌المنفعه و مردمی است که از سوی بنیاد مردمی برهان برگزار و طی آن این جایزه به یک یا چند معلم اهدا می‌شود و هدف از  آن، تکریم و تقویت شأن اجتماعی معلم اعلام شده است.

در نخستین دوره جایزه معلم که فراخوان آن آبان‌ماه امسال انتشار یافت، حدود ۱۳ هزار معلم شرکت کردند و بعد از ارزیابی اولیه، ۱۶۴ نفر وارد مرحله مصاحبه برخط شدند که در نهایت ۳۵ نفر در رشته‌های مختلف از جمله ریاضی، زیست‌شناسی، قرآن و ... انتخاب شدند و اما در رشته قرآن کریم، علی‌اصغر شعاعی؛ قاری بین‌المللی قرآن کریم از استان قم در جمع منتخبان این دوره قرار گرفت.

تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون کتبی حفظ قرآن طلاب

از آنجا که دفتر مقام معظم رهبری با پرداخت شهریه به طلاب حافظ موافقت کرده است که شرط اختصاص شهریه، شرکت طلاب در آزمون‌های سالانه حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.

براین اساس فرایند شناسایی طلاب مشمول، در دستور کار معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه قرار گرفته است که در همین راستا آزمون کتبی حفظ قرآن کریم ویژه طلاب حافظ قرآن کریم هرساله برگزار می‌شود تا این طلاب واجد شرایط شناسایی شوند.

در دوره اخیر  و بنا بر خبری که هفته گذشته منتشر شد،مهلت ثبت‌نام طلاب در سامانه سیما، تا ساعت ۸ روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه تمدید شده است.

برگزاری مسابقات قرآن ویژه کارکنان بازنشسته نهاجا

در هفته گذشته اعلام شد که مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده بازنشسته نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ بهمن بر بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

این مسابقات در رشته‌های مفاهیم (ویژه خانواده‌ها؛ جزء ۲۲ و کارکنان پایور؛ جزء ۲۵)، حفظ  یک جزء تا حفظ کل قرآن کریم، تحقیق و ترتیل، اذان تدارک دیده شده است و براین اساس علاقه‌مندان به منظور ثبت‌نام می‌توانند به شعب قرآن عترت و نماز یگان‌های استان خود  مراجعه  کنند.

ترویج اخلاق در جلسات قرآن یک اصل است

کارگاه آموزشی «اخلاق حرفه‌ای در تدریس قرآن کریم» سه‌شنبه ۱۰ بهمن، به همت مرکز قرآن، عترت و نماز ستاد فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سالن مصباح این ستاد و به مدرسی عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی و خادم‌القرآن برگزار شد.

عباس سلیمی

این کارگاه را مرکز قرآن، عترت و نماز ستاد فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای سلسله برنامه‌های ارتقای دانش و مهارت‌های قرآنی پرسنل شاغل در یگان‌های نیروهای مسلح که فعالیت قرآنی دارند و یا مربی قرآن برای پرسنل پایور و وظیفه هستند برگزار کرد. 

انتهای پیام
captcha