معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی و محفل در دانشگاه امیرکبیر
کد خبر: 4143554
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی و محفل در دانشگاه امیرکبیر

آغاز دوازدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن، امکان حضور گروه‌های تواشیح در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه ویژه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز ایران و معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت علوم ازجمله رویدادهای مهم قرآنی در طول این هفته‌ بودند.

به گزارش ایکنا، هفته آغازین خردادماه ۱۴۰۲ که همزمان با آغاز دهه کرامت و سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) بود با اخبار قرآنی متفاوتی همچون آغاز فرایند دوازدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن، امکان حضور گروه‌های تواشیح در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری بیست و دومین محفل مجمع قرآنیان اسلامشهر، بازدید رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از ایکنا، راه‌اندازی ستاد محلات قرآنی در دارالقرآن‌های مرکزی تهران، برگزاری مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه ویژه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز ایران، معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت علوم و انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه قرآنی تهران و هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همراه بود. در ادامه نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت؛

آغاز دوازدهمین دوره اعطای مدرک تخصص به قاریان و مدرسان قرآن

ثبت نام دوازدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم؛ از سی و یکم اردیبهشت ماه آغاز شد. برهمین اساس اولین مرحله دوره دوازدهم شامل ثبت‌نام و ارسال اثر (شرکت در آزمون ورودی)، در بازه زمانی ۳۱ اردیبهشت تا ۳۱ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و قاریان و مدرسان علاقه‌مند فرصت دارند ظرف این مدت، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی quranshora.ir، بخش سامانه جامع ارزیابی، نسبت به ثبت نام اقدام کنند. با توجه به غیر حضوری بودن آزمون ورودی، شرکت‌کنندگان باید پس از ثبت‌نام، ضمن مطالعه دقیق آیین‌نامه این مرحله، قطعات تلاوت و سایر آثار مورد درخواست را ارسال کنند.

جلسات قرآن خط‌ مقدم عمل به منویات مقام معظم رهبری است

بیست و دومین محفل مجمع قرآنیان اسلامشهر (منادی) به منظور ترویج و تعمیق فرهنگ تربیتی و ناب قرآن در بین آحاد مردم و نیز تحقق فرامین مقام معظم رهبری شب، ۲۹ اردیبهشت با حضور جمعی از قاریان و حافظان ممتاز و بین‌المللی برگزار شد.

ازجمله میهمانان این محفل قرآنی محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی، محمد کاظمی، حمید رحیمی و محسن قاسمی، قاریان ممتاز کشور بود که احمد ابوالقاسمی در این محفل طی سخنانی گفت: بهترین مکان برای خط‌نگه داشتن و عمل به منویات مقام معظم رهبری همین جلسات قرآن است. 

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از ایکنا بازدید کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی صبح روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، از مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) بازدید کردند.

وی در جریان این بازدید که محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان و مدیرعامل ایکنا نیز حضور داشت، ضمن آشنایی با گروه‌‎های خبری ایکنا، در جریان روند انتشار تولیدات رسانه‌ای نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی جهان اسلام قرار گرفت.

ستاد محلات قرآنی در دارالقرآن‌های مرکزی تهران راه‌اندازی می‌شود

مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مأموریت دارالقرآن‌های مرکزی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به عنوان ستاد طرح محلات قرآنی از راه‌اندازی ستاد‌های محلات قرآنی در دارالقرآن‌های مرکزی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه امروز در محلات تهران ۳۵۳ سرای محله داریم که مقرر شده است در همه سرای محلات یک خانه قرآن و عترت ایجاد شود، افزود: این خانه‌های قرآن و عترت محور فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی در محلات پایتخت خواهند بود. 

محفل قرآنی

معرفی ابعاد بین‌المللی برنامه‌های دهه کرامت در حوزه قرآن

برنامه زنده افق رادیو قرآن، عصر روز، شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه با حضور حسین مهدوی‌منش، رئیس گروه زیرساخت و طرح و برنامه مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ارتباط تلفنی با عبدالرضا راشد، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت و محمدرضا احمدی‌زاده، رئیس دارالقرآن حرم مطهر رضوی با موضوع «برنامه‌های قرآنی، دینی و فرهنگی دهه کرامت» به روی آنتن شبکه رادیوی قرآن رفت.

 کارشناسان در این برنامه بر ابعاد بین‌المللی برنامه‌های دهه کرامت در حوزه قرآن اشاره و تاکید کردند: در دهه کرامت ضمن اجرای برنامه‌های قرآنی در کشور‌های مختلف تلاش می‌کنیم، بتوانیم در همه مجامع یک بخش قرآنی را فعال کنیم. 

مازندران؛ آماده میزبانی اختتامیه چهاردهمین رویداد «بهار در بهار»

مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه ویژه کارکنان و همسران شرکت ملی گاز ایران با عنوان بهار در بهار با حضور ۲۲۴ متسابق خانم و آقا دوم تا پنجم خردادماه سال جاری به میزبانی شرکت گاز استان مازندران در مجتمع ورزشی و آموزشی نفت محمودآباد در حال برگزاری است.

در این مراسم صد نفر از بانوان و ۱۲۴ نفر از آقایان قرآنی منتخب از تمامی استان‌ها در چهاردهمین مسابقات قرآن و نهج البلاغه برای کسب رتبه‌های برتر ملی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات در رشته‌های حفظ کل، حفظ سه جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جز، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۲۵ جزء، قرائت تقلیدی، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مفاهیم قرآنی و نهج البلاغه برگزار می‌شود.

دوره توانمند‌سازی رابطین جلسات خانگی قرآن کریم «ستاره‌ساز ۳» برگزار می‌شود

دوره توانمند‌سازی رابطین جلسات خانگی قرآن کریم با عنوان «ستاره‌ساز ۳» از سوی پویش جلسات خانگی قرآن کریم و به همت مدرسه مجازی طه، با تدریس اساتیدی از جمله حجج اسلام سید‌مصطفی حسینی، نبی‌الله بیاتی، مجتبی شغلی، امین شغلی و محسن آمره برگزار می‌شود.

دانش، مهارت، تعهد و تخصص لازمه کار فرهنگی و البته کنشگری قرآنی است لذا دوره حاضر با موضوعات مرتبط با مأموریت‌های میدانی رابطین جلسات خانگی طراحی شده تا ضمن اطلاع از تاریخچه و ضرورت گفتمان‌سازی فعالیتی که در متن آن قرار گرفته‌اند شیوه‌های راه‌اندازی و تبلیغ و ترویج این پدیده مبارک اجتماعی را آموزش دیده و در میدان عمل برکات بهتر و بیشتری حاصل شود.

امکان حضور گروه‌های تواشیح در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه موضوع حضور اعضای گروه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در سایر رشته‌های چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را که از سوی مخاطبان این مسابقات مطرح شده بود، مورد بحث و بررسی قرار داد.

پس از بررسی‌های فنی و اجرایی در نهایت با درخواست شرکت‌کنندگان رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم که خواستار شرکت به طور همزمان در رشته‌های آوایی انفرادی و آوایی گروهی را دارند، موافقت شد.

بر همین اساس متقاضیان این رشته می‌توانند علاوه بر انتخاب رشته مدیحه‌سرایی به صورت همزمان در یکی از رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم ثبت‌نام کرده و در مسابقات شرکت کنند.

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جشنواره قرآنی وزارت علوم

اداره فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم بعد از پایان سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم که طی روزهای گذشته به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد به انتشار رده‌بندی دانشگاه‌هایی که با کیفیت‌ترین رتبه‌ها را کسب کرده‌اند، اقدام کرد که بر اساس آن دانشگاه امام صادق(ع) رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های وزارت علوم کسب کرد.

دانشگاه‌های قم، شیراز، علامه طباطبایی، محقق اردبیلی،‌ علوم قضایی و خدمات اداری، بیرجند، تبریز، تهران و یزد نیز در شمار دانشگاه‌هایی بوده‌اند که رتبه‌های دوم تا دهم را کسب کرده‌اند.

آیین‌نامه‌ مسابقات «مشکات» منتشر شد

با توجه به آغاز فرایند ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات که به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم آوردن زمینه‌هایی در جهت انس بیش از پیش با مفاهیم تعالی‌بخش و انسان‌ساز قرآن کریم و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن در محیط جامعه، برگزار می‌شود جزئیات و آئین‌نامه رشته‌های ترتیل، قرائت و مفاهیم قرآن و رشته اذان این مسابقات منتشر شد.

رئیس ستاد چهل و ششمین مسابقات سراسری قرآن اوقاف معرفی شد

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف به عنوان رئیس ستاد برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم معرفی شد.

جوابیه «سازمان تأمین اجتماعی» به مصاحبه ایکنا با موضوع «بیمه مؤسسات قرآنی»

اواخر فروردین امسال، این خبرگزاری درباره اقدامات اتحادیه برای پیگیری سهم کارفرما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت‌وگویی را با محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت انجام داد که با عنوان «سازمان تأمین اجتماعی جدی‌ترین سد فعالیت‌های مؤسسات قرآنی است» منتشر کرد که روز، اول خردادماه، سازمان تأمین اجتماعی طی مکاتبه‌ای، نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی در اختیار ایکنا قرار داده است.

راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها همزمان با دهه کرامت

 نشست رسانه‌ای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با موضوع «راه‌‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآنی» با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل این اتحادیه روز، اول خردادماه، ساعت ۱۴:۳۰ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: طی توافقی با کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد تا پایان دهه کرامت، تمام مراکز نیکوکاری تخصصصی قرآن در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود و اعلام رسمی راه‌اندازی قطعی این مراکز در استان‌ها در سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام می‌شود. 

صدور مجوز انتشار دومین ترجمه قرآن به یک بانو

ابراهیم قربانی، مسئول نظارت بر ترجمه قرآن در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار ترجمه قرآن توسط یکی از بانوان فعال قرآنی خبر داد.

وی گفت: پس از گذشت بیش از دو دهه از ترجمه قرآن از سوی مرحومه طاهره صفارزاده، ترجمه‌ای دیگر از قرآن کریم از سوی الهه هادیان، بانوی قرآنی به نگارش درآمد.

قربانی افزود: الهه هادیان‌رسنانی، نخستین بانویی است که در دو دهه اخیر و پس از مرحومه طاهره صفارزاده توانسته تمام قرآن را به زبان فارسی ترجمه و موفق به اخذ مجوز انتشار آن از سوی معاونت قرآن و عترت شود.

وی بیان کرد: این ترجمه براساس نظر کارشناسان و پس از بررسی‌های انجام شده و اخذ نظرات کارشناسی و تایید محتوای آن، از سوی معاونت قرآن و عترت بلامانع اعلام شد.

هشتمین مسابقات قرآن مراکز درمانی استان تهران برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، مشاور فرهنگی بیمارستان فوق تخصصی خاتم‌الانبیا(ص) در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: هشتمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن و نهج البلاغه بین مراکز درمانی به زودی اعلام خواهد شد، افزود: این مسابقات به دلیل فراگیری شیوع بیماری کووید ۱۹ برگزار نشد که به دلیل فروکش کردن این بیماری، با موافقت هادی کاظمی، رئیس بیمارستان فوق تخصصی خاتم‌الانبیا(ص) و هیئت مدیره بیمارستان به زودی شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

تلاش برای مردمی‌سازی آموزش حفظ قرآن؛ ۳ چالش جدی

حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، از پیگیری طرح «مشارکت‌های مردمی و خیرین در اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم» خبر داد و گفت: بعد از یک دهه از اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم از طریق پایش عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی و تشکیل سلسله‌جلسات و نشست‌های تخصصی مطالعه و آسیب‌شناسی جدی از این موضوع انجام و چالش‌های مهم این طرح مشخص شد.

وی افزود: نبود انگیزه برای حفظ قرآن کریم در فرهنگ عمومی جامعه، عدم اولویت پرداختن به موضوع حفظ قرآن کریم در میان کارگزاران دولتی و عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز پایدار برای توسعه حفظ قرآن کریم به عنوان سه چالش مهم این طرح احصا شده است. آمار و اطلاعات موجود در یک دهه اخیر نشان‌دهنده فاصله بسیار زیاد با تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور است. این فاصله از طریق مشارکت مردمی و خیرین کشور جبران می‌شود. لذا مسئله اصلی، ایجاد جریان مردمی در توسعه حفظ قرآن کریم در کشور است.

محفل انس با قرآن در روستای مگطوع

هفتمین محفل انس با قرآن مرکز بین‌المللی تبلیغ قرآنی آستان حسینی در مناطق محروم اهواز‏ شامگاه سه‌شنبه دوم خردادماه در روستای مگطوع اهواز برگزار شد. این محفل قرآنی با حضور چهره‌های پیشکسوت قرآنی استان همچون مهدی دغاغله همراه بود.

او به تمام معنا مرد بود

در ادامه دیدارهای هفتگی جامعه قرآنی و پنجمین برنامه در سال جدید جمعی از اساتید و مدیران قرآنی کشور با خانواده شهید ابوالفضل محقق نژاد، از شهدای سلامت دیدار کردند.

در این دیدار، رحیم قربانی مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، محمد انجم شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، سرهنگ داود بیات، معاون فرهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آجا، قاسم رضیعی و کریم دولتی، از اساتید بین‌المللی قرآن کریم و جمعی دیگر از جامعه قرآنی حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار، قاسم رضیعی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه رحیم قربانی گزارشی از دیدارهای خانواده شهدا ارائه کرد.

رضیعی در صحبت‌هایی با اشاره به تلاش برای ادای دین جامعه به شهدا اظهار کرد: هرچه تلاش کنیم قادر به جبران ایثاری که شهدا برای وطن کردند، نیستیم، ولی آنها به دلیل بزرگی روحشان این کمترین اقدامات را از ما خواهند پذیرفت. شهید محقق‌نژاد هم لباس سربازی بر تن داشت و هم در حوزه سلامت، از مردم صیانت و مراقبت می‌کرد.

برخوردمان با قرآن اشتباه است

جلسه تلاوت و تدبر در قرآن دوم خرداد با حضور علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت قرآن از سوی محمد کاظمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: در احوالات ائمه(ع) آمده است که برای مثال امامان ما روزی چهار تا پنج ساعت قرآن تلاوت می‌کردند. ممکن است این مسئله غیرقابل باور باشد که شخصی در طول روز سه تا پنج ساعت قرآن تلاوت کند. امروز کسانی هستند که بیش از این ساعات برای فضای مجازی وقت می‌گذارند. لذا می‌توان برای یک موضوع ساعت‌ها وقت بگذارند، پس این مسئله تعجب‌آور نیست که فردی در روز چند ساعت قرآن بخواند.

وی افزود: نسل امروز این‌گونه فکر می‌کند که نسل‌های گذشته چیزی نمی‌دانند و به‌روز نیستند. کسانی که اعتقاد دارند نمی‌توان در روز چند ساعت قرآن خواند، اطلاع و شناخت چندانی از قرآن ندارند. لذا آگاهی و فرصت گذاشتن برای چیزی بستگی به شناخت آن دارد.

ابوالقاسمی ادامه داد: تفاوت کسی که قرآن را می‌داند و کسی که آگاهی از آن ندارد در این است که فرد آگاه به دقایق قرآن با شناخت کامل به سمت آن می‌رود و می‌داند که چگونه از آن بهره‌گیری کند. اگر کسی نداند که به دنبال چه می‌رود هیچ‌گاه به نتیجه نخواهد رسید.

انعقاد تفاهم‌نامه اتحادیه قرآنی تهران و هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران از همکاری مشترک قرآنی بین اتحادیه و هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان خبر داد و گفت: طی مراسمی، اولین خانه قرآنی زورخانه‌ای کشور با عنوان «زورخانه سجادیه بزرگ تهران» افتتاح شد.

وی افزود: این مراسم با حضور علیرضا احمدی، قائم مقام وزیر کشور در امور پارلمانی، حقوقی و مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین احدی مدیر کل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران و با حضور اساتید، مدیران، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش پهلوانی به همت کمیته فرهنگی هیئت ورزش پهلوانی استان تهران در سجادیه بزرگ تهران برگزار شد.

از روش فهم مفاهیم قرآن تا مدل واحد تبیین درست آیات

نشست هم‌اندیشی اندیشه‌ورزان قرآنی فرهنگسرای قرآن روز، چهارم خردادماه با موضوع «تدبر در قرآن» با حضور سعید زکی‌لو، رئیس فرهنگسرای قرآن و جمعی از  پیشکسوتان و فعالان قرآنی چون سیدمحسن خدام‌حسینی، محمدرضا صلح‌جو، مهدی قره‌شیخلو، یونس باقری، علی‌اکبر توپچی، محبوب مهرنواز، یوسف افراش، امیر رستمی، علی قربانی، غفور رمضانی، مجید رحمتی و داود روزگر  برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیاتی از قرآن تلاوت شد و سپس امیر رستمی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی حاضر در جلسه به ارائه مقاله و نکاتی درباره ضرورت دانستن روش‌شناسی برای ورود به عرصه قرآن و شناخت بهترین و سریع‌ترین روش برای حصول نتیجه پرداخت و گفت: روش‌شناسی امری مهم است زیرا مبنای اعتقادای است که باید مبنای عمل قرار گیرد. پس قوی‌ترین روش برای ورود به قرآن از سوی خداوند در قرآن اینگونه بیان شده است؛ تفکر، تعقل، تدبر، تذکّر و ... .

انتهای پیام
captcha