فضائل و اعمال ماه شعبان
کد خبر: 4199386
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

فضائل و اعمال ماه شعبان

ماه شعبان فرصتی روحی و معنوی برای آمادگی ورود به با ارزش‌ترین ماه سال یعنی ماه مبارک رمضان را فراهم می‌کند و برای این ماه شریف اعمال و توصیه‌هایی در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است.

فضائل و اعمال مشترکه ماه شعبان

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، ماه ماه شعبان فرصتی روحی و معنوی برای آمادگی ورود به با ارزش‌ترین ماه سال یعنی ماه مبارک رمضان را فراهم می‌کند و برای این ماه شریف اعمال و توصیه‌هایی در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است که در ادامه می‌خوانیم.

هر روز 70 مرتبه «اَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ؛ از خدا آمرزش و توبه می‌خواهم» بگوید.

هر روز 70 مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِی لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ الرَّحْمٰنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّوْمُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ؛ آمرزش می‌خواهم از خدا که معبودی جز او نیست، بخشنده مهربان، زنده به خود، پاینده و به سوی او باز می‌گردم» بخواند.

در برخی روایات «الْحَیُّ الْقَیُّوْمُ» پیش از «الرَّحْمٰنُ الرَّحِیمُ» است و عمل به هر دو خوب است و از روایات مستفاد می‌شود که بهترین دعا‌ها و ذکر‌ها در این ماه استغفار است و هر که هر روز از این ماه 70 مرتبه استغفار کند مثل آن است که 70 هزار در ماه‌های دیگر استغفار کند.

در تمامی این ماه هزار بار «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» بگوید که پاداش بسیاری دارد و از جمله آن که عبادت هزارساله در نامه عملش بنویسند.

در این ماه صدقه بدهد گرچه نصف دانه خرمایی باشد حق‌تعالی بدن او را بر آتش دوزخ حرام کند.

در هر پنجشنبه ماه شعبان دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت بعد از حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صدبار صلوات بفرستد.

روزه در ماه شعبان فضیلت دارد و روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت می‌کنند و ملائکه عرض می‌کنند: خداوندا بیامرز روزه داران این روز را و دعای ایشان را مستجاب گردان، در خبر نبوی است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه را روزه دارد، خداوند 20 حاجت از حوائج دنیا و 20 حاجت از حاجت‌های آخرت او را برآورده کند.

در این ماه صلوات بسیار فرستد.

هر روز 70 مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَی الْقَیوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» بفرستد و در برخی روایات «الْحَی الْقَیومُ» پیش از «الرَّحْمنُ الرَّحیمُ» بفرستد که عمل به هر دو خوب است و از این روایات مستفاد می‌شود که بهترین دعا‌ها و ذکر‌ها در این ماه استغفار است.

در این ماه هزار بار «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» بگوید که پاداش بسیار دارد از جمله آن عبادت هزارساله در نامه عملش بنویسند.

صدقه دادن در این ماه، اگر چه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد خوب است و خداوند بدن صدقه‌دهنده را بر آتش جهنم حرام کند.

از اعمالی که در ماه شعبان به آن سفارش شده تمرین سکوت برای اندیشیدن در خود است و آماده شدن برای بهره‌برداری بهتر از ماه رمضان.

همچنین مناجات شعبانیه را که از ابن‌خالویه روایت شده بخوانید، به گفته او این مناجات امیرالمؤمنین(ع) و امامان پس از اوست که در ماه شعبان می‌خواندند.

انتهای پیام
captcha