کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در سیستان‌و‌بلوچستان
کد خبر: 4200007
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در سیستان‌و‌بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از اهداف راهبردی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه بهبود ارتقای شاخص‌های سلامت، توجه به سلامت مادران باردار بوده است.

مادر بارداربه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان، حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان، گفت: برای دستیابی به هدف توجه به سلامت مادران باردار، برنامه‌های متعددی از سوی این دانشگاه به اجرا در آمده است که با تلاش‌های یکایک همکاران پرتلاش نظام سلامت نسبت مرگ مادران باردار در محدوده عملکردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حدود ۲۰۰ درصد هزار تولد زنده به ۴۰ درصد هزار تولد زنده کاهش یافته است.
 
وی تصریح کرد: تسهیلات زایمانی مراکزی هستند که برای ارائه خدمات زایمان طبیعی به مادران باردار کم‌خطر طراحی شده‌اند، این مراکز به مادران باردار، محیطی امن و حمایتی برای زایمان طبیعی ارائه می دهند.
 
غزنوی تصریح کرد: مادرانی که در تسهیلات زایمانی، زایمان می‌کنند، رضایت بیشتری از زایمان خود دارند. این امر به دلیل محیط امن و حمایتی این مراکز است.‌ زایمان در مراکز تسهیلات زایمانی می تواند هزینه‌های زایمان را به دلیل عدم نیاز به مداخلات پزشکی مانند سزارین کاهش دهد، با توجه به گستردگی و پراکندگی سیستان‌وبلوچستان، تنها استانی هستیم که از واحدهای تسهیلات زایمانی در کنار زایشگاه‌های بیمارستانی به‌صورت متعدد و با حجم فعالیت زیاد بهره می‌بریم.
 
وی گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بخصوص در مناطقی که دور از بیمارستان هستند، ۱۷ مرکز تسهیلات زایمانی وجود دارد، ۸۰ درصد زایمان‌های سالیانه انجام شده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بیمارستان‌ها، ۱۰ درصد در خانه‌ها و ۱۰ درصد از زایمان‌ها در مراکز تسهیلات زایمانی انجام می‌شود.
انتهای پیام
captcha