آغاز عملیات احداث بیمارستان 240 تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 4201899
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

آغاز عملیات احداث بیمارستان 240 تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع)

عملیات احداث بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع) همزمان با زادروز منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) آغاز شد.

عملیات احداث بیمارستان 240 تختوابی حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شدبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آئین آغاز عملیات این بیمارستان عصر امروز یکشنبه، ششم اسفندماه با حضور تولیت و خادمان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری از جمله حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در این مراسم ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) گفت: در آموزه‌های دینی ما نسبت به عمران، آبادانی و خدمت‌رسانی به مردم تأکید فراوان شده است.

قاضی‌عسکر بیان کرد: در خود قرآن کریم می‌خوانیم که «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا؛ او خدایی است که انسان را از زمین بیافرید و از آن‌ها خواست تا روی زمین عمران و آبادانی کنند و گنجینه‌های در دل زمین را استخراج کنید و نیازهای بشر را از آن تأمین کنید». 

رئیس مؤسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: در فرمان امام علی بن‌ابی طالب(ع) به مالک اشتر نیز بحث آباد کردن شهرها برای اینکه مردم بتوانند در آسایش زندگی کنند، مورد تأکید قرار گرفته است. در روایت دیگری از حضرت می‌خوانیم که «فَضِيلَهُ السُّلطانِ عِمارَهُ البُلدانِ؛ برتری و فضیلت یک حاکم در این است که شهرها را آباد کند تا مردم در رفاه و آسایش به سر ببرند».

وی افزود: در روایات مربوط حضرت ولی عصر(عج) نیز آمده که امام(عج) کارگزاران لایق و شایسته خود را به گوشه و کنار جهان اعزام می‌کنند و به آن‌ها امر می‌کنند عمران و آبادانی و رونق اقتصادی ایجاد کنند. امام باقر(ع) تأکید می‌کنند کار به جایی می‌رسد که هیچ نقطه‌ای از کره زمین جای خرابی باقی نمی‌ماند و همه جا آباد می‌شود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه اظهار کرد: از زمانی که بنده از سوی مقام معظم رهبری به خادمی این آستان منصوب شدم، همواره حکم ایشان را نصب‌العین قرار داده‌ام. در بخشی از آن حکم موضوع ادامه آبادانی حریم مطهر، گسترش فعالیت‌های معنوی و معرفتی و همچنین، حفظ حقوق مردم شهرری و رسیدگی به محرومان و مستحقان مورد تأکید قرار گرفته است.

قاضی‌عسکر گفت: بر این اساس تلاش کرده‌ایم تا روند عمران و آبادانی حرم مطهر و اطراف آن و فعالیت‌های فرهنگی توسعه و ادامه یابد و علاوه بر آن تصمیم گرفتیم وارد حوزه بهداشت و درمان و ساخت این بیمارستان هم بشویم؛ چراکه درمانگاهی که وجود دارد، ظرفیت بیشتری برای خدمت به مردم به ویژه محرومان ندارد. بنابراین، با برادران دانشمندم حجت‌الاسلام خاموشی و وزیر بهداشت وارد مذاکره شدیم تا قدم بزرگی در این حوزه برداریم.

وی بیان کرد: زمین مناسبی در نزدیکی حرم وجود داشت که پیش از انقلاب مرحوم سیدمحسن روحانی‌نژاد به این کار اختصاص داده بود و سال‌های سال مانده بود. از این رو از ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه خواستیم تا این زمین در اختیار آستان قرار گیرد و پس از استقبال ایشان و امضای تفاهم‌نامه، مجوزهای لازم اخذ شد و مطالعه و طراحی این پروژه آغاز شد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: پروژه در زمینی به مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع در نزدیکی حرم مطهر، در 9 طبقه و با زیربنایی حدود 48 هزار متر مربع شامل فضاهای بیمارستانی، اورژانس، دیالیز، تصویربرداری، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه و سایر بخش‌های مورد نیاز طراحی شده است که طراحی آن با بهره‌گیری از معماری ایرانی اسلامی بوده و تأکید کردیم از استحکام سازه‌‌ای بالایی برخوردار باشد. اکنون مفتخریم در این روز مبارک عملیات احداث این بیمارستان آغاز شود.

قاضی‌عسکر تأکید کرد: مردم ری، مردمی انقلابی، ولایی و متدین هستند و تعداد زیاد شهدای آنان و ایثارگران و جانبازان و آزادگان و خانواده‌های معززشان برای ما این ضرورت را ایجاد می‌کند که خدمتگزار آن‌ها باشیم و امیدواریم با عنایت خداوند و به برکت این امامزادگان واجب التعظیم این پروژه به زودی و با کیفیت به اتمام برسد.

وی خبر داد: با همکاری و همراهی شهردار تهران و اعضای شورای شهر توافق شد که ما زمینی را اختصاص دهیم و این عزیزان کار ساخت حدود ۱۴۰۰ واحد مسکونی را عملیاتی کنند که شکر خدا الان گودبرداری آن آغاز شده است و بهره آن را مردم ری خواهند داشت.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان بیان کرد: بنده از همان آغاز مسئولیت اعلام کردم محوطه قلعه گبری که سال‌هاست به همین شکل رها شده، با توجه به اینکه زمین آن موقوفه آستان است، آمادگی داریم کمک کنیم و در این مکان موزه ری و یا مرکز فروش صنایع دستی ری احداث شود. لیکن به دلایلی این اقدام به تأخیر افتاد امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی در آئین آغاز عملیات احداث بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن قدردانی از اهتمام تولیت این آستان جهت خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حریم آن گفت: در کشور رقبات زیادی وجود دارد که نیتی این‌چنینی دارد اما کار آن هنوز زمین مانده است. به این معنا که زمین اعطا شده اما سال‌های سال گذشته و چون کار ساخت و تأسیس و مدیریت آن هزینه‌بر بوده و هر سال هم اضافه می‌شود، کار آن متوقف می‌ماند.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: امیدوارم زمانی که برای اتمام این پروژه در نظر گرفته شده سه یا پنج سال باشد و مردم از خدمات این بیمارستان بهره ببرند. موقوفات بیت‌المال نیستند، بلکه واقف نیتی داشته و باید طبق آن عمل شود و متولی باید به آن نیت عمل کند. بنابراین، از تولیت و مسئولان آستان می‌خواهم از حالا به آینده بیمارستان و نیازهای مردم فکر کنند و برنامه‌ریزی کنند تا به گروه هدف و محرومان خدمت‌رسانی شود.

وی تأکید کرد: نظام اسلامی این افتخار را دارد که روز به روز برای ایجاد و توسعه زیرساخت های درمانی و بهداشتی در حال پیشرفت باشد. امیدوارم برای ساخت تجهیزات مختلف پزشکی و دارو نیز گام‌های بلندی برداشته شود؛ چراکه اصلی‌ترین جایی که می‌توان به مردم کمک کرد تا خدمات پزشکی ارزان‌تر شود، همین نقطه است. البته کارهایی شروع شده که امید دارم با قوت بیشتری ادامه یابد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در راستای ارزان‌سازی خدمات پزشکی به مردم ما با چند شرکت دانش‌بنیان وارد همکاری شدیم که در زمینه تجهیزات عمل جراحی و ایمپلنت و ... مشغول هستند. امیدوارم با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارزان‌سازی خدمات و تسهیل خدمت به بیماران تسریع شود.

چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در آئین آغاز عملیات احداث بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن ابراز خرسندی از اینکه خدمت دیگری در جوار این آستان به مردم تهران و ری عرضه می‌شود، اظهار کرد: ساخت این بیمارستان و مجتمع مسکونی جدیدی که امروز تولیت آستان فرمودند به همراه ساخت آن پارکینگ بزرگ که پیش‌بینی شده، خدماتی است که ان‌شاءالله مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تأکید کرد: شهرری به عنوان قبله تهران همواره مورد توجه بوده است و شهرداری و شورای شهر در کنار خادمان این حریم ایستاده‌اند تا به مردم شریف تهران خدمت‌رسانی کنیم.

یادآور می‌شود، در پایان این آئین و با فرمان پدر شهیدان شجاعی، عملیات احداث بیمارستان 240 تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع) با رمز یا صاحب‌الزمان(عج) آغاز شد.

انتهای پیام
captcha