برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و تشریح جزئیات برنامه‌های قرآنی رمضان
کد خبر: 4204013
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته

برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و تشریح جزئیات برنامه‌های قرآنی رمضان

روزهای پایانی سال با اجرای شانزدهمین دوره جشنواره مدهامتان و برگزاری دوره تربیت دانشجومعلم قرآن در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و با برپایی نشست خبری نمایشگاه قرآن و طرح مسطورا و جشنواره تلاوت‌های تقلیدی در تهران، ادامه یافت.

برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و تشریح جزئیات نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا، روزهای پایانی اسفندماه 1402 (12 تا 18) همچنان رویدادهای قرآنی در گوشه و کنار کشور جریان داشت که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری نشست خبری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد، رویدادی که یکم تا چهاردهم فروردین‌ماه آینده در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

از دیگر رویدادهای مهم این هفته برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی بود، جشنواره‌های که از پانزدهم تا هجدهم اسفندماه جریان داشته و طی آن 80 قاری نوجوان و جوان به رقابت با یکدیگر پرداختند. در پایان این مسابقات اسامی فینالیست‎ها اعلام می‌شود. فینال این مسابقات اوایل سال آینده برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست هم‌افزایی و نیز نشست خبری طرح مسطورا، برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان، تجلیل از فعالان قرآنی حضور انتظامی کشور از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود. در ادامه نگاهی گذرا به رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت؛

برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان

مرحله کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم «مدهامّتان» از ۱۲ اسفندماه به میزبانی شهر سنندج آغاز ‌شد و تا چهاردهم این ماه ادامه داشت. در این مرحله ۲۸۰ نفر حضور داشتند که از بین آنها ۲۰۰ نفر در بخش آقایان حضور داشتند. 

حمایت مشروط شهرداری تهران از جلسات قرآنی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه محور دومین جشنواره آرمان سوره حضرت ابراهیم(ع) است، گفت: مراکزی که جلسات قرآن خود را با محوریت این سوره پیش ببرند، مورد حمایت مدیریت شهری قرار می‌گیرند. در طرح آرمان، مجموعه‌هایی که جلسات هفتگی و رخداد‌های قرآنی‌ خود را با شورای عالی قرآن شهرداری تهران به اشتراک می‌گذارند، مورد حمایت مدیریت شهری قرار می‌گیرند.

برگزاری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی و تشریح جزئیات نمایشگاه قرآن

انتشار «فرهنگ قرآن‌آموز»

اثر تک‌جلدی «فرهنگ قرآن‌آموز»، تألیف سیدحسن ترابی، به تازگی از سوی انتشارات ایرانا چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مورد توجه سازمان دارالقرآن الکریم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برخی نهادهای قرآنی همچون امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

ورود دانشگاه شهید بهشتی به طرح تربیت دانشجومعلم قرآن

مراسم افتتاحیه طرح دانشجومعلم قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با حضور مسئولان فرهنگی این دانشگاه و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور (وابسته به جهاددانشگاهی) برگزار شد. در بخشی از این مراسم جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری قرآن نیز به بیان نکاتی در مورد طرح دانشجومعلم قرآن کریم پرداخت و گفت: طرح دانشجومعلم قرآن کریم طرحی است که سبقه و قدمت آن به قدمت جهاد دانشگاهی برمی‌گردد. اساس کار فرهنگی در این نهاد بر محوریت کتاب الهی و معارف اهل بیت(ع) است.

در امر قرآن دنبال بودجه‌های سنگین باشید

همایش خادمان قرآنی عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان(زندگی با آیه‌ها) دوشنبه، ۱۴ اسفند‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم برگزار شد. این مفسر برجسته قرآن کریم در بخشی از این نشست با بیان اینکه کار قرآنی برای مردم را آسان بگیرید و دنبال بودجه‌های سنگین نباشید، گفت: نکات مهم و مفید در زندگی امروزی را از مفاهیم قرآن به عموم آموزش دهید و بدانید قرآن ذکر است و باید شیرین بیان شود.

بی‌توجهی به حفظ قرآن 

نشست خبری و همایش خادمان قرآنی عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان، ۱۴ اسفند‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌ابوالقاسم، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و جمعی از مدیران دستگاه‌های مشارکت کننده در این طرح برگزار شد. در بخشی از این نشست محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت در خصوص ضرورت اجرای این طرح گفت: قطعاً در خصوص فهم قرآن و تدبر در آن، این طرح بسیار ضروری و با اهمیت است.  امروز یک عقب‌ماندگی نسبت به اصل حفظ در حوزه مفاهیم داریم که این عقب‌ماندگی را باید با همت والای دوستان جبران کنیم.

معرفی سرپرست دارالقرآن حرم رضوی

طی حکمی محمد مقومی، به عنوان سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی تعیین شد. وی پیش از این به عنوان معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی فعالیت داشت. مقومی از سال ۱۳۹۰ وارد حوزه فعالیت‌های قرآنی شد و حدود پنج سال به عنوان کارشناس اداره امور قرآنی اوقاف استان خراسان رضوی فعالیت داشت. فعالیت در ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت، معاونت مرکز قرآنی آستان قدس رضوی، حضور در ستاد برگزاری مسابقات قرآن ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و ناظر ستاد عالی مسابقات در ادوار مختلف از جمله فعالیت‌های وی در حوزه امور قرآنی بوده است.

اجرای مسابقه قرآنی‌شو در وزارت بهداشت

محمدجواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اجرای مسابقه قرآنی در قالب طرح «قرآنی‌شو» در ایام ماه مبارک رمضان از سوی این مرکز گفت: این طرح در قالب مسابقه طراحی شده و در آن هر روز سه پرسش از اجزای قرآن کریم مربوط به همان روز از ماه مبارک رمضان، برای مخاطبان طرح می‌شود و به افرادی که پاسخ صحیح ارسال کنند، جوایزی اهدا خواهد شد.  

ارتباط فعالان قرآنی با مساجد از طریق مدهامتان

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد به مناسبت دهه تکریم و تعظیم مساجد و اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات مُدهامَتان این هفته در گفت‌وگویی با ایکنا به تشریح نحوه برگزاری این دوره از مسابقات پرداخت. وی در بخشی از این گفت‌وگو برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان را عاملی برای ارتبات فعالان قرآنی با مساجد عنوان کرد. 

برگزاری مرحله حضوری جشنواره تلاوت‌های تقلیدی

مراسم افتتاحیه اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، روز سه شنبه پانزدهم اسفندماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. خاموشی با اشاره به اینکه بهانه این نوع مسابقات سوق دادن جوانان به سمت قرآن است، گفت: جشنواره تلاوت‌های تقلیدی بهانه جدیدی است که مردم زیبایی‌های قرائت نوجوانان و رغبت و میلی که دارند را ببینید و بعد یک نظام الگویی بر این اساس شکل بگیرد.

جشنواره تلاوت‌های تقلیدی که به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، تا شامگاه روز جمعه 18 اسفندماه جریان خواهد داشت و در پایان این مسابقات اسامی فینالیست‌ها اعلام خواهد شد. مرحله فینال این مسابقات و نیز تجلیل از نفرات برتر اوایل سال آینده در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود.

تجلیل از فعالان قرآنی حوزه انتظامی کشور 

در این هفته همچنین شاهد برگزاری مراسم تجلیل از نفرات برتر و فعالان قرآنی فرماندهی انتظامی کشور با حضور سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور و حجت‌الاسلام سیدعلیرضا ادیانی، رئیس شورای عالی قرآن انتظامی کشور بودیم. علیرضا ادیانی در این مراسم با تشریح اثرات فوق‌العاده ترویج فرهنگ قرآنی در مجموعه انتظامی کشور گفت: این که سردار رادان به عنوان عالی‌ترین مقام انتظامی کشور و یکی از چهار فرمانده ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بعد از تلاوت یک قاری قرآن به نشانه تکریم به احترام او می‌ایستد و از او تجلیل می‌کند با این عمل خود به همه نشان می‌دهد که معنویت و ترویج فرهنگ قرآنی در انتظامی دارای جایگاه رفیع و اهمیت بسیار بالایی است.

تمدید ثبت‌نام در طرح اعطای مدرک به حافظان

ثبت‌نام نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که از دوم اسفند آغاز و تا پانزدهم همین ماه ادامه داشت، تا ۲۰ اسفندماه تمدید شد. این دوره از آزمون‌ها در سه مقطع ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم برگزار و مرحله اول آن، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برپا می‌شود.

تشریح جزئیات نمایشگاه قران

نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز پانزدهم اسفندماه با حضور سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وی در این نشست ضمن بیان جزئیاتی از نمایشگاه قرآن از برپایی همایش خادمان قرآن با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در حاشیه بخش بین‌الملل نیز نشست قرآنی تهران با حضور وزرای فرهنگ پنج کشور اسلامی برگزار می‌شود.

برگزاری مرحله استانی جشنواره حیات تا پایان رمضان 

محمد بابایی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: تاکنون در استان‌های خوزستان، تهران، البرز، آذربایجان غربی، ایلام و فارس، شاهد برگزاری مرحله استانی جشنواره قرآنی «حیات» بوده‌ایم و در باقی استان‌ها هم این مرحله تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. پس از پایان برگزاری مرحله استانی این جشنواره، شاهد برگزاری مرحله کشوری آن با شرکت منتخبان هر یک از استان‌ها هستیم که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اواخر اردیبهشت‌ماه سال آینده صورت خواهد گرفت.

جشنواره قرآنی ویژه جامعه کار و تولید

شانزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه جامعه کار و تولید از ۱۷ تا ۲۰ اسفندماه در مرکز همایش‌های آدینه جریان دارد، این دوره از مسابقات در رشته‌هایی همچون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جز، حفظ اجزا و مفاهیم جلد بیست و ششم قرآن برپا می‌شود. براساس اعلام دبیرخانه این مسابقات در این دوره ۲۲۰ نفر از راه‌یافتگان به مرحله کشوری از استان‌های مختلف به رقابت می‌پردازند.

آغاز به کار وبگاه طرح مسطورا 

در روزهای پایانی هفته جاری شاهد آغاز به کار وبگاه «زندگی با آیه‌ها» نیز بودیم، با آغاز به کار این وبگاه، زمینه بارگذاری تمامی تولیدات تبیینی پیرامون طرح «مسطورا» فراهم شد. در این وبگاه تولیدات مسیر همراهی مخاطب از آیات منتخب این طرح را بازی‌وارسازی کرده تا انگیزه همراهی مخاطب با این جریان بیشتر شود. طراحان طرح قرآنی مسطورا اعلام کرده‌اند، به دلیل اینکه تقویت همه جریان‌های فعال مردمی سیاست اصلی این جریان است، این سایت محلی برای معرفی تمامی اتفاقات مردمی قرآنی در ماه مبارک رمضان نیز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha