اهمیت دعا در زندگی + فیلم
کد خبر: 4204529
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
به سوی نور/ 1

اهمیت دعا در زندگی + فیلم

رمضان ماه ارتباط با خدا و بهار دعاست. دعا ارزشمندترین و بهترین ابزار پیوند بین بنده و خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآنبندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. در اولین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «اهمیت دعا» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

در میان ماه‌های سال با فضیلت‌ترین ماه، ماه رمضان است. ماهی که دو مقدمه ماه رجب و ماه شعبان را دارد تا به این میقات برسیم. ماهی که نزدیک به 50 اسم برای آن عنوان شده است و این سند عظمت و ابعاد گوناگون این ماه است. ماهی که اولیای خدا برای آن برنامه‌های ویژه داشته‌اند.

شخصی خدمت پیامبر(ص) آمد و مطرح کرد که «رمضان آمد»؛ پیامبر(ص) فرمودند برو و برای این بی‌احترامی که به ماه رمضان کردی کفاره بده. نگو رمضان آمد؛ بگو ماه خدا، ماه رحمت و ماه برکت آمد. در حدیثی داریم که اگر مردم می‌دانستند چه حقایق و برکاتی در ماه رمضان است، آرزو می‌کردند که کل سالشان رمضان باشد و اینکه چنین آرزویی مردم نمی‌کنند، دلیل بر این است که هیچ کدام از ما از عظمت و ابعاد گوناگون این ماه اطلاعی نداریم.

هر ماهی بهار چیزی است؛ رمضان ماه ارتباط با خدا و بهار دعاست. دعا ارزشمندترین و بهترین ابزار پیوند بین بنده و خداست.

برای دعا آداب فراوانی گفته شده است که برخی آداب، زمانی و برخی آداب مکانی است و رمضان جامع بسیاری از آداب دعاست. سحرخیزی از برکات ماه رمضان است و بهترین فرصت برای دعا زمان سحر است.

امکان ندارد برخی از مشکلات را جز از طریق دعا حل کنیم. در دعاهایمان داریم که «وَ لَا یرُدُّ سَخَطَک إِلَّا عَفْوُک، وَ لا یجِیرُ مِنْ عِقَابِک إِلَّا رَحْمَتُک، وَ لَا ینْجِینِی مِنْک إِلَّا التَّضَرُّعُ» (دعای 48 صحیفه سجادیه) اگر بخواهیم خدا را از خودمان راضی کنیم تنها راه نجات از سخط الهی این است که رو به دعا ببریم. دعا عامل رشد است. خداوند می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى ‏كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند»(آیه 186 سوره بقره).

از راه دعا می‌توانیم به رشد و تعالی برسیم. ائمه معصومین(ع) گنجینه‌های ارزشمند دعا تحت عنوان صحیفه دارند؛ از پیامبر اسلام(ص) که صحیفه نبویه را دارند تا امام زمان(عج). ما گنجینه‌های بزرگ دعای صحیفه‌های علویه، فاطمیه، سجادیه و ... را داریم. کتاب‌های صحیفه یعنی کتاب‌های دعا، که ائمه(ع) با این دعاها با خدا انس می‌گرفتند و ارتباط برقرار می‌کردند.

ماه رمضان بهار این داستان است و شیرین‌ترین ادعیه، دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی است که در سحرهای ماه رمضان توصیه شده است که با این دعاها انس بگیریم.

حال که فضیلت دعا را شناختیم اکنون نوبت آن است که ببینیم بهترین دعایی که می‌توانیم در ماه رمضان از خدا داشته باشیم چه دعاهایی است؟

ما در مجموعه این گفتارها به بهترین دعا و راه‌های رسیدن به آن دعای ارزشمند که هدایت به صراط مستقیم است اشاره و آسیب‌هایی که ممکن است در این مسیر مانع راه ما شود و راهزن رسیدن به صراط مستقیم باشد را بیان می‌کنیم.  

بنابراین خط مشی گفتار ما هدایت به صراط مستقیم، راهکارها، برنامه‌ها و موانع است.

انتهای پیام
captcha