مساجد از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنند
کد خبر: 4205008
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
امام جمعه اهواز:

مساجد از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنند

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد با بيان اينكه باید در مساجد همدلی و تعامل حاکم باشد و از کارهای جزیره‌ای اجتناب کنیم، گفت: مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالان مساجد با وجود اینکه یکی از اعضای اصلی مساجد هستند، باید در کنار امام جماعت مسجد باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلام والمسلمین سیدعبدالنبی موسویفرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، شامگاه دوشنبه، 21 اسفندماه در گردهمایی مدیران منتخب کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالان مساجد خوزستان که به‌مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های مساجد کشور برگزار شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: برترین‌ اعمال در ماه رمضان، دوری از محرمات الهی است. بنابراین، انسان مراقبت کند که اعضا و جوارح او در طریق معصیت و نافرمانی خداوند متعال استفاده نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه مسجد تراز انقلاب اسلامی، مطالبه رهبر معظم انقلاب است‌، تأکید کرد: باید تلاش کرد تا از کارهای جزیره‌ای اجتناب کنیم. مسئول مسجد و کسی که مدیریت و راهبری می‌کند، امام محله و امام ‌جماعت است و مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالان مساجد با وجود اینکه یکی از اعضای اصلی مساجد هستند، باید در کنار امام جماعت باشند.

امام جمعه اهواز بیان کرد: همدلی و تعامل در مساجد باید حاکم باشد و برنامه‌ای که امام جماعت در دست گرفته را مجموعه پازل‌های مرتبط با مساجد دنبال کنند و در جهت تحقق آن گام بردارند.

همچنین، علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را محور کار تشکیلاتی در مساجد دانست و گفت: مسجد سنگر و اساس انقلاب و پویایی است و این به کار تشکیلاتی که شما برای تربیت کادر و ایجاد هسته‌های حزب‌الهی و انتشار فکر در سطح محله، جامعه و کشور انجام می‌دهید، بستگی دارد.

استاندار خوزستان افزود: وقتی کسی با خلق و خوی مسجد شکل می‌گیرد، با روحانی آشنا می‌شود و در کلاس‌های معارف و اخلاق شرکت می‌کند، هر کجا که باشد کانون مسجد را زنده خواهد کرد.

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان

وی اضافه کرد: اگر به خود به‌عنوان یک نیروی مسجدی در مسجد و محله اهمیت دهیم و ارتباط خود را با اهالی محل و نوجوانان و جوانان حفظ کنیم، ناخودآگاه امکانات و بودجه از حوزه‌های مختلف به سمت مسجد جاری می‌شود. مقام معظم رهبری می‌فرماید مسئولیت ما در مسجد این نیست که در حوزه مسائل مادی فعالیت کنیم بلکه مسئولیت این است که به‌عنوان یک مسلمان، این تفکر را نشر دهیم. درست است که این‌گونه فعالیت‌ها ابزار و امکانات می‌خواهد، ولی اگر بودجه و امکاناتی نبود نباید وظایف خود را فراموش کنیم بلکه باید مسلح به تهذیب نفس، قرآن و تدبر در قرآن و ترویج اخلاق حسنه و اسلامی شویم و کانون‌های مساجد چنین نقشی دارند.

حسینی‌محراب گفت: وقتی به‌عنوان کانون مسجد فعالیت می‌کنید نقش رهبری دارید و کسی که رهبر است باید، همه آنچه را که یک انسان به‌عنوان الگو نیاز دارد، دارا باشد. وقتی کانون‌های مساجد به هم مرتبط باشند، مساجد را به هم مرتبط می‌کنند و جمع نورانی تشکیل می‌شود که صددرصد مؤثر و موفق است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در جهان امروز تنها تفکر مسجد است که می‌تواند انقلاب و جوانان را نجات دهد، از این‌رو باید خود را به سلاح انسان‌سازی مسلح کنیم تا یک جامعه نورانی داشته باشیم. ما در استانداری همچون یک سرباز در خدمت شما هستیم تا بتوانیم با کمک هم این بعد معنوی را در استان گسترش دهیم. 

در ادامه مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: این ماه یکی از قله‌های فرهنگی ماست و بیشترین برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ما با وجود کانون‌های مساجد و معاونت قرآنی، در ماه رمضان برگزار می‌شود.

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

وی ادامه داد: یک هزار و 100 کانون فرهنگی و هنری در سطح استان در حال فعالیت هستند. این تعداد کانون کم‌نظیر است و در بخش راه‌اندازی کانون‌های تخصصی بانوان نیز که با هماهنگی همه ارکان مسجد انجام شده، رتبه خوبی در کشور داریم.

منادی افزود: مدیر انقلابی، فرهنگی و هنری و هنرمند انقلابی باید سه مهارت داشته باشد؛ به لحاظ فنی و محتوایی بتواند محتوای دینی و انقلابی را پیاده کند، جریان مقاومت را بشناسد و بتواند کار انجام دهند و اقتضائات امروز را بداند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تأکید بر اینکه کانون‌های مساجد در پهنه استان خوزستان باید به فضا و محلی برای پرورش هنرمندان و اهل فرهنگ و قلم تبدیل شوند، بیان کرد: کانون‌های مساجد باید پیشگام باشند و بتوانند فرهنگ دینی و ایرانی ما را با زبان هنر و ادب و فرهنگ بیان و به نسل جوان منتقل کنند.

وی افزود: خوشبختانه مساجد استان خوزستان پررونق و فعال هستند. طی چند سال اخیر نسبت به مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری بی‌مهری شد و کمتر مورد توجه بودند، ولی امروز این توجه در مجموعه کلان نظام وجود دارد و طرح بازگشت به مساجد در اولویت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. امیدواریم با کمک کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بتوانیم فضا را برای پرورش نیروهای متعهد فرهنگی و هنری و اهالی ادب و قلم در دل مساجد آماده کنیم.

یادآور می‌شود، در این برنامه تعدادی از مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان خوزستان به بیان دغدغه‌ها پرداختند و پیشنهادها و راهکارهای خود را جهت گسترش و ارتقای فعالیت‌های کانون‌های مساجد ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha