از مهمترین محفل قرآنی طلیعه رمضان تا طرح ملی «زندگی با آیه‌ها»
کد خبر: 4205523
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
اهم رویدادهای قرآنی هفته

از مهمترین محفل قرآنی طلیعه رمضان تا طرح ملی «زندگی با آیه‌ها»

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر معظم انقلاب، استقبال تهران از ماه مبارک رمضان با ویژه‌برنامه‌های «بهار ایران در بهار قرآن»، رونمایی از نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی، آغاز اولین رویداد هم‌افزای قرآنی در سراسر کشور و گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت از مهمترین رویدادهای قرآنی هفته‌ جاری بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن بود و در همین راستا شاهد چند رویداد مهم قرآنی بودیم و مهمترین آن محفل انس با قرآن کریم در طلیعه ماه رمضان ۱۴۴۵ ه‌ق در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. این جلسه اجتماع نخبگان قرآنی کشور شناخته می‌شود و در سال ۱۴۰۲ با توجه به اینکه دو ماه مبارک رمضان داشتیم، این دومین محفل انس با قرآن در این سال در حسینیه امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، محفلی که از زمان ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۱۳۶۲ شکل گرفته و هر ساله برپا شده است.

در کنار این رویداد قرآنی، استقبال تهران از ماه مبارک رمضان با ویژه‌برنامه‌های «بهار ایران در بهار قرآن»، رونمایی از نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی، آغاز اولین رویداد هم‌افزای قرآنی در سراسر کشور، پخش مسابقه ۱۱۴ از شبکه قرآن سیما، اعلام برنامه‌های رمضانی شبکه قرآن سیما و گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال، ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته‌ بودند. در ادامه به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته نگاهی خواهیم داشت؛

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب

محفل انس با قرآن کریم طلیعه ماه رمضان ۱۴۴۵ ه‌ق روز، ۲۲ اسفندماه از ساعت ۱۵:۱۵ با دعوت از استادان، قاریان، حافظان، مربیان و فعالان قرآنی از سراسر کشور و جمعی از مسئولان امور قرآنی و فرهنگی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در محل حسینیه امام خمینی(ره) برپا شد.

این جلسه اجتماع نخبگان قرآنی کشور شناخته می‌شود و در سال ۱۴۰۲ با توجه به اینکه دو ماه مبارک رمضان داشتیم، این دومین محفل انس با قرآن در این سال در حسینیه امام خمینی(ره) محسوب می‌شود، محفلی که از زمان ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۱۳۶۲ شکل گرفته و هر ساله برپا شده است.

محفل انس با قرآن با اجرای مجید یراقبافان، مجری معارفی صدا و سیما، که چندسالی است، اجرای این محافل را به عهده دارد و با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه هود از سوی مهدی شایق از استان یزد آغاز شد.حمید حق‌طلب از خراسان رضوی، دومین قاری محفل در حسینیه امام خمینی(ره) بود که آیاتی از سوره مبارکه نساء را تلاوت کرد.

تعدادی از نوجوانان خوش‌خوان قمی از آیه ۱۸ سوره مبارکه اسراء در قالب گروه کریمه اهل بیت(ع) جمع‌خوانی داشتند.در ادامه این مراسم، فضا با یاد و خاطره شهیدان به ویژه قاریان شهید معنویتی مضاعف یافت. فرازی از تلاوت شهید عبدالله مداح و احمد انصاری‌اصیل از شهدای هشت سال دفاع مقدس و نیز قاریان شهید در حادثه منا(۱۳۹۴ ه‌ش) حسن دانش، محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی پخش شد.

نشریه «رایحه» نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی رونمایی شد

مراسم رونمایی از یکصدوپنجاهمین شماره نشریه قرآنی رایحه ویژه‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم ۱۹ اسفندماه در ستاد اقامه نماز و با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز، حجج اسلام سیدجواد بهشتی، مؤلف و استاد حوزه و دانشگاه، سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

در بخشی از این مراسم مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی طی سخنانی با اشاره به این بیت از حافظ شیراز که «صبح‌خیزی و سلامت‌طلبی چون حافظ/ هر چه کردم همه از دولت قرآن کریم» گفت: نمونه واقعی این بیت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است.

وی با اشاره به اینکه زبان از گفتن ویژگی‌های این مسفر قرآن الکن است، افزود: مقام معظم رهبری سخنان والایی در وصف ایشان گفته‌اند. حجت‌الاسلام قرائتی در طول چند دهه خستگی‌ناپذیر، پیوسته و به طور مستمر به دنبال پر کردن خلأهای موجود در جامعه بوده‌اند، جهاد دانشگاهی هم تقریباً چنین ویژگی‌ای دارد و با این هدف شروع به کار کرده است، مقام معظم رهبری نیز بارها فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را تحسین کرده‌اند. 

تهران به استقبال «بهار ایران در بهار قرآن» می‌رود

نشست خبری تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با حضور محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران و با حضور سایر مدیران اجتماعی و فرهنگی این معاونت روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در ساختمان معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن اظهار کرد: بهار قرآنی که در پیش است با بهار طبیعت قرین شده است و امیدواریم این اتفاق نوید‌بخش یک سال پربرکت و برنامه‌های پرشور در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خصوصا در عرصه قرآنی و و موجبات خیرات و برکات برای ملت باشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری تهران در چند بخش پیش‌بینی‌شده است، بیان کرد: قرارگاه تعلیم و تربیت که ذیل مجموعه نهاد‌های دینی است، متولی اصلی برنامه‌های دینی و قرآنی ما است که پویش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلفی را در سطح مساجد تدارک دیده است. همچنین همکاران ما موظف شدند تا تقویت جلسات خانگی قرآن کریم را مد نظر قرار دهند. در کنار این موارد غبارروبی و آماده‌سازی مساجد یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است. این امر در سال‌های گذشته پیش از آغاز ماه مبارک رمضان رخ می‌داد، اما امسال با قرین شدن نوروز و رمضان، همت بیشتری به کار گرفته شده است که مساجد آماده پذیرایی از شهروندان باشند.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن کریم با مجموعه درس‌هایی از قرآن ذیل آقای قرائتی، در سطح پایتخت گفت: چندسالی است، که این برنامه قرآنی دنبال می‌شود، اما امسال تعداد این مساجد بیشتر شده و زمان‌بندی آن نیز متنوع‌تر شده است. برهمین اساس کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در مساجد مستقر می‌شوند و ما میزبان مفسرین قرآن کریم در مساجد شاخص پایتخت هستیم.

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر رهبر انقلاب

اجرای جشنواره قرآنی «آرمان۲» با بهره‌مندی از هوش مصنوعی

مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران مانند سال قبل، امسال هم در قالب جشنواره قرآنی «آرمان۲» با موضوع آیات ابراهیمی به میدان خواهد آمد، گفت: امسال در نمایشگاه قرآن، بوستان لاله و در سطح شهر تهران خدمتگزار دوستداران قرآن کریم در ماه پرفضیلت قرآن خواهیم بود.

دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران امسال در قالب جشنواره قرآنی «آرمان۲» با موضوع آیات ابراهیمی به میدان خواهد آمد، گفت: در این دوره با بهره‌مندی از هوش مصنوعی مسابقات تعاملی حول آیات ابراهیمی خواهیم داشت.

پخش مسابقه ۱۱۴ از شبکه قرآن سیما

مسابقه ۱۱۴ یک مسابقه استعدادیابی با محوریت قرآن کریم است که در آن جمعی از خانواده‌های قرآنی که در بخش خانوادگی مسابقات کشوری دارالقرآن بسیج حاضر بودند، در آن شرکت کرده و نوآوری و خلاقیت‌های خود را در رشته‌های گوناگون به اجرا می‌گذارند.

آموزش قرآن، قرائت و ارائه محفوظات قرآنی و برخی از کُنشگری‌های قرآنی از جمله موضوعاتی است که شرکت‌کنندگان در این برنامه آن را در پیشگاه گروه کارشناس داوری به مورد اجرا می‌گذارند تا در پایان هر برنامه از سوی گروه داوری، بهترین‌های هر قسمت معرفی شوند تا به آنها جوایزی اهدا شود.

میزبانی مشهد از چهل‌ویکمین مسابقات بین‌‌المللی قرآن

چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران بهمن‌ماه سال آینده در ایام مبعث پیامبر اکرم(ص) به میزبانی مشهد و در رواق امام خمینی(ره) آستان مقدس امام رضا(ع) برگزار می‌شود. 

ستاد برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روز ۱۹ اسفندماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مشهد رسماً کار خود را آغاز کرد.

بر اساس گفته‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور در سال‌های آینده دیگر شهرها و استان‌های کشور هم میزبانی این رویداد بین‌المللی را تجربه خواهند کرد.

معرفی سفیران قرآنی کار و تولید به جامعه

آیین اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جامعه کار و تولید یکشنبه ۲۰ اسفندماه با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران و چهره‌های قرآنی این وزارتخانه در مجتمع آدینه تهران برگزار شد.

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این مسابقات آغازی بر اتفاقات جدید در حوزه قرآن کشور است، اظهار کرد: امروز با طراحی‌ و فضای جدیدی که به وجود آماده است، امیدواریم شاهد اتفاقات جدیدی در عرصه فعالیت‌های قرآنی در حوزه کار و تولید باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ را در این وزارتخانه سالی متفاوت در حوزه قرآن خواهیم داشت، گفت: مسابقات قرآن، یکی از روش‌های شناسایی نخبگان قرآنی است و لذا باید بتوانیم براساس آنها، سفیران قرآنی کار و تولید را در جامعه معرفی کنیم.

 
رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد آخرین وضعیت سی و هشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم گفت: مرحله دانشگاهی این جشنواره در تمامی دانشگاه‌های کشور تا پایان اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی افزود:‌ امسال میزبانی مرحله سراسری جشنواره به دانشگاه کردستان واگذار شده و اقدامات و هماهنگی‌های خوبی برای برگزاری مرحله نهایی با مسئولان این دانشگاه صورت گرفته است. 

انتشار جدول ترتیل‌خوانی سیما در ماه رمضان

محافل ترتیل‌خوانی قرآن از شبکه‌های مختلف سیما در ایام ماه مبارک رمضان به طور زنده و در ساعات گوناگون پخش خواهد شد.براین اساس شبکه اول سیما، در ایام ماه رمضان، ساعت پنج صبح اقدام به پخش این برنامه از حرم مطهر امام رضا(ع) خواهد کرد که این برنامه در سایر کشورهای اسلامی ساعت ۱۱ بازپخش می‌شود.شبکه دوم سیما ساعت ۱۱ و به شکل مستقیم اقدام به پخش ترتیل‌خوانی قرآن از حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام (شاهچراغ) خواهد کرد که بازپخش آن نیز از شبکه چهارم سیما ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن می‌رود.

شبکه امید ساعت ۱۲:۱۵ هر روز اقدام به پخش مستقیم ترتیل‌خوانی قرآن از حرم حضرت معصوم(س) می‌کند و این برنامه به شکل ضبط شده هر روز ساعت ۱۴ از شبکه سوم سیما نیز پخش می‌شود. شبکه پنجم سیما(شبکه تهران) بعد از اذان ظهر هر روز از ماه رمضان، اقدام به پخش زنده ترتیل‌خوانی قرآن از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهد کرد و ترتیل‌خوانی قرآن در شبکه قرآن و معارف سیما هر روز از ماه رمضان، ساعت ۱۰:۳۰ از مسجد مقدس جمکران پخش می‌شود.

اعلام برنامه‌های رمضانی شبکه قرآن سیما

ویژه‌برنامه زنده افطار با عنوان «ماه‌ترین ماه» هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از حرم حضرت معصومه(س) بر روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما می‌رود. ویژه‌برنامه زنده سحرگاهی نیز با نام «دل آرام» هر بامداد از ساعت ۳ تا اذانگاهی صبح از حرم حضرت معصومه(س) برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.
 
برنامه گفت‌وگومحور «آرمان» هم با پوشش ویژه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روزهای زوج ساعت ۲۲:۳۰ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. همچنین ویژه‌برنامه رمضانی «یاد خدا» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا محمدی‌شاهرودی» به بررسی اتفاقات پس از مرگ و پرسش و پاسخ درباره معاد می‌پردازد.
 
 
همزمان با ماه مبارک رمضان، طرح ملی «مسطورا» با هدف ترویج گفتمان «زندگی با آیه‌ها»، در راستای اقامه جهاد تبیین قرآنی و گفتمان‌سازی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآنی به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک بین همه اقشار جامعه و حفظ آیات کلیدی کتاب خدا از سوی خادمان و دغدغه‌مندان قرآنی آغاز به کار کرد.
 
طرح ملی «مسطورا» ذیل پویش «زندگی با آیه‌ها»؛ حلقه وصل همه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان است و این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضایات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی است.
 
شاخص‌ترین محصولی که برای این ۱۵۰ فراز ایجاد می‌شود، وبگاه زندگی با آیه‌ها «https://zendegibaayeha.ir» است که بستر بارگذاری تمامی تولیدات تبیینی پیرامون این ۱۵۰ فراز خواهد بود و در حرکت هم‌افزا مخاطبان به این بستر دعوت می‌شوند. در این، بستر علاوه بر تبیین آیات، حفظ آیات نیز تسهیل می‌شود و مسیر همراهی مخاطب از آیه اول تا آخرین آیه بازی‌وارسازی می‌شود تا انگیزه همراهی مخاطب با سایت را بیشتر کند.

گردهمایی خانواده شهدای قرآنی پایتخت در چهلمین دیدار سال

محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» عصر روز چهارشنبه ۲۳ اسفند و به فاصله یک روز پس از روز بزرگداشت شهید، به همت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران و با همکاری کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی ۲۴هزار شهید پایتخت در سالن سورنا دانشکده جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

پس از برگزاری ۳۹ جلسه دیدار اعضای کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سال ۱۴۰۲، چهلمین و آخرین رویداد با محوریت شهدای قرآنی، شاهد برگزاری محفل قرآنی «سوره‌های سرخ» با حضور جمعی از خانواده شهدای قرآنی پایتخت که براساس آخرین آمار، ۲۸۰ شهید بودیم.

اجرای این برنامه را مهدی صفری؛ مجری کارشناس شناخته شده شبکه قرآن و معارف سیما به عهده داشت و در آن چهره‌های نام‌آشنای قرآنی همچون سیدمحسن موسوی بلده، قاسم رضیعی و رحیم قربانی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha