قرآن‌سوزی و اسلام‌ستیزی؛ دو پدیده غیرقابل اغماض در سالی که گذشت
کد خبر: 4205701
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد

قرآن‌سوزی و اسلام‌ستیزی؛ دو پدیده غیرقابل اغماض در سالی که گذشت

پدیده قرآن‌سوزی و اقدامات اسلام‌ستیزانه در کشورهای مختلف جهان، مهمترین رویدادهایی بوده که طی سال گذشته(1402) توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و احساسات مسلمانان را برانگیخته است.

قرآن سوزی و اسلام ستیزی؛ دو پدیده غیرقابل اغماض در سالی که گذشت

به گزارش ایکنا، در سال 1402 رخدادهای اسلام‌ستیزانه‌ای در برخی کشورهای غربی و آسیای شرقی مشاهده شد که با توجه به همزمانی برخی از این اقدامات ضد اسلامی با ماه مبارک رمضان و عید سعید قربان، برانگیختن احساسات مسلمانان و واکنش کشورهای مسلمان و سازمان‌های اسلامی را در پی داشت.

این هتک حرمت مقدسات اسلامی شامل قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی همچون دانمارک، سوئد، هلند و اقدامات اسلام‌هراسانه در کشورهایی نظیر فرانسه، ژاپن و هند بوده است.

به گفته شورای حقوق بشر سازمان ملل، قرآن‌سوزی در استکهلم، پایتخت سوئد و کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به گفتمان نفرت‌پراکنی و افزایش تبعیض دامن زده است.

واکنش‌‌ کشورهای عربی به قرآن‌سوزی در دانمارک

اعضای یک گروه راست افراطی در دانمارک روز جمعه 5 فروردین 1402 یک نسخه از قرآن کریم را سوزاندند. این جنایت توسط حامیان گروهی موسوم به "Patrioterne Gar Live" (لایو میهن پرستان) انجام شد که از طریق فیس‌بوک هم پخش زنده داشت.

عاملان این حمله همچنین با برافراشتن بنرهای ضداسلام، شعارهای موهن به اسلام سر دادند و پرچم ترکیه را به آتش کشیدند.

وزارت خارجه کشورهای اردن، قطر، عربستان سعودی، مراکش، کویت، امارات و بحرین با محکوم کردن این جنایت آن را یک اقدام تحریک‌آمیز و تحریک خطرناک احساسات مسلمانان در ماه رمضان توصیف و بر لزوم تقویت ارزش‌های گفت‌وگو و تسامح و احترام تأکید کردند.

قرآن سوزی در دانمارک

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد

اقدام یک فرد عراقی‌تبار که روز چهارشنبه، 8 تیر 1402 اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل بزرگ‌ترین مسجد در استکهلم، پایتخت سوئد کرده بود، خشم و انزجار شدید جهان اسلام را در پی داشت.

میگل موراتینوس، نماینده عالی گفت‌وگوی تمدن‌های سازمان ملل در واکنش به این اقدام، این عمل را نفرت‌انگیز و بی‌احترامی به مسلمانانی دانست که عید قربان را جشن می‌گیرند. موراتینوس در عین حال تأکید کرد که هتک حرمت کتب مقدس و عبادتگاه‌ها و همچنین نمادهای مذهبی غیرقابل قبول است و می‌تواند منجر به تحریک به خشونت شود.

در واکنش به این اقدام، برخی کشورهای عربی نظیر امارات متحده عربی، اردن و عراق سفرای سوئد در کشورشان را احضار کردند. کشورهای قطر، عربستان، مصر، کویت، سوریه، بحرین، فلسطین، لیبی و مراکش هم این اقدام موهن را محکوم کردند.

سیدمهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در نامه‌ای به نمایندگان دیپلماتیک مسلمان و رهبران اسلامی در انگلیس درخواست کرد که علیه هتک حرمت و سوزاندن قرآن در استکهلم اقدام کنند.

وی در این نامه بیان کرد که این اقدام شنیع که در روز عید سعید قربان صورت گرفت باید توسط همه مسلمانان و مراکز اسلامی محکوم شود.

سازمان همکاری اسلامی نیز در واکنش به این اقدام، نشست فوق‌العاده‌ای با حضور وزیران خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی مهم‌ترین تدابیر و مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای عضو این سازمان در قبال توهین به ساحت مقدس قرآن کریم برگزار کرد.

فؤاد حسين، وزیر خارجه عراق طی نطقی در این نشست، پنج پیشنهاد را برای همکاری با جامعه بین‌المللی و نهادهای منطقه‌ای در مقابله با خطر هتک حرمت مقدسات دینی ارائه داد که عبارت بود از: تشکیل کمیته‌ای از وزیران خارجه برای ممانعت از گسترش و تکرار رفتارهای موهن به ادیان، صدور قطعنامه‌های بین‌المللی در خصوص عدم توهین به کتب آسمانی، تلاش برای مبارزه با پدیده اسلام‌هراسی، درخواست از سازمان ملل برای عمل به مسئولیت خود در قبال این موضوع، تلاش کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای نشان دادن موضع اعضا در این رابطه.

به دنبال این واکنش‌ها، وزیر دادگستری سوئد اعلام کرد که پس از افزایش سطح تهدید تروریستی به دلیل حوادث اخیر قرآن‌سوزی، تدابیر امنیتی در این کشور کاهش نخواهد یافت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم در سخنرانی سالانه خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به قرآن‌سوزی‌های اخیر در اروپا تصریح کرد: کشورهایی که به بهانه آزادی بیان اجازه می‌دهند که به قرآن کریم توهین شود و این اقدام را تشویق می‌کنند، به آینده خود آسیب می‌رسانند.

آیت الله سیستانی

واکنش آیت‌الله سیستانی به قرآن‌سوزی در سوئد

آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق نیز در محکومیت این اقدام موهن و هتاکی به قرآن در سوئد، نامه‌ای به گوترش، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد.

آنتوتیو گوترش نیز طی تماس تلفنی با فؤاد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق، با تأکید بر لزوم همکاری برای مقابله با پدیده اسلام‌هراسی، تصریح کرد: پیام آیت‌الله العظمی سیستانی را دریافت کردم و از تلاش‌های ایشان کمال تشکر را دارم و به زودی نامه‌ای در جواب ایشان خواهم نوشت.

تأکید سیدعلی فضل الله بر تعیین روز جهانی قرآن

سیدعلی فضل‌الله، خطیب و امام جمعه بیروت، ضمن تقدیر از درک انسانی و ایمانی جوانان لبنانی و تلاش‌های آنها برای مقابله با هر گونه اقدامات موهن بخصوص قرآن‌سوزی که در سوئد اتفاق افتاد، تعیین روزی به عنوان روز جهانی قرآن کریم را در صیانت از حرمت کتاب خدا ضروری خواند و گفت: از این طریق می‌توان آموزه‌ها و اصول انسانی و اخلاقی قرآن را در سطح جهانی برجسته‌تر کرد.

سید علی فضل الله

دانمارک: قرآن‌سوزی را ممنوع می‌کنیم

پیتر هوملگارد وزیر دادگستری دانمارک، به خبرنگاران گفت: دولت لایحه‌ای را ارائه خواهد کرد که بر اساس آن رفتار نامناسب با نمادهای مذهبی مهم متعلق به یک جامعه مذهبی ممنوع شود. هدف این قانون ممانعت از سوزاندن و هتک حرمت (کتب مقدس) در اماکن عمومی است.

۲۰۲۳؛ سال رشد چشمگیر اسلام‌هراسی در جهان

آمریکا:

گزارش حقوق بشر که توسط شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) در ماه آوریل منتشر شد، نشان داد که شکایات در مورد احساسات ضد مسلمانان و تعصب و تبعیض علیه آنان نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته، اما شکایات در بخش آموزش ۳۳ درصد افزایش یافته است.

مبارزه مسلمانان شهر دیربورن آمریکا با اسلام‌هراسی

مسلمانان شهر دیربورن که از مراکز اصلی سکونت مسلمانان آمریکا است، پس از جنگ غزه با موج شدید اسلام‌هراسی روبرو شده‌اند. آنها با استفاده از تجربه فضای پس از یازده سپتامبر به مقابله با این پدیده برخاسته‌اند.

ساکنان عرب آمریکایی دیربورن می‌گویند که جامعه اسلامی در ۲۰ سال گذشته پس از ۱۱ سپتامبر قوی‌تر شده است و افرادی که در دهه ۲۰۰۰ به بلوغ رسیده‌اند اکنون به رهبران مسلمانان این منطقه تبدیل شده‌اند. با توجه به عناوین و سرمقاله‌های متعصبانه اخیر، جنایات ناشی از نفرت و موارد دیگر اسلام‌هراسی، بسیاری از آن‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس قدرت می‌کنند و به مقابله با این موارد برخاسته‌اند.

نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در مرکز اسلامی لس‌آنجلس

به گفته اداره پلیس لس‌آنجلس، فردی روز یکشنبه ۲۰ فروردین 1402 با هدف نفرت‌پراکنی، شعارهایی‌ ضداسلامی را روی دیوارهای مسجد و مرکز اسلامی واقع در منطقه کوریا تاون نوشت بود. این حادثه در میانه ماه مبارک رمضان، مقدس‌ترین ماه در تقویم اسلامی رخ داد و موجب تأثر جامعه اسلامی این منطقه شد.

اعتراض مسلمانان کبک به بسته شدن نمازخانه‌ها در مدارس

چند مسجد و سازمان‌ اسلامی در واکنش به تصمیم برنارد درینویل (Bernard Drainville)، وزیر آموزش استان کبک برای منع مدارس دولتی از در دسترس قرار دادن اتاق عبادت برای دانش‌آموزان در بیانیه مشترکی تأکید کردند: ما علاوه بر مخالفت با این تصمیم،‌ از این که این اقدام در نیمه ماه رمضان، ماه برکت، روزه، دیدار با همه همشهریان و دعا برای شهروندان مسلمان کبک انجام شده است، منزجر هستیم.

درینویل پیش‌تر و زمانی که در حزب کبک و در دولت استان کبک در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۴ حضور داشت، گفته بود که حداقل درباره دو مورد از مدارس در شهر لاوال به او گفته شده که دانش‌آموزان می‌توانستند در اتاقی برای عبادت جمع شوند و در نتیجه به ادعای او روح قانون سکولاریسم نقض می‌شود!

انگلستان:

افزایش ۳۶۵ درصدی اسلام‌هراسی در انگلستان

واکنش به اسلام‌هراسی IRU از زمان آغاز جنگ غزه گزارش‌های اعلام شده درباره حوادث اسلام‌هراسی ۳۶۵ درصد افزایش یافته است.

ماجد اقبال، رئیس اجرایی IRU، گفت: از اکتبر ۲۰۲۳، شاهد افزایش مداوم گزارش‌های ارسال شده به این واحد بوده‌ایم.

وی از مطبوعات و سیاستمداران خواست که برای جلوگیری از دامن زدن به اسلام‌هراسی و به خطر انداختن مسلمانان انگلستان، فعالیت‌های مشروع فلسطین را به شکل نادرستی جلوه ندهند.

درخواست تحقیق درباره محدودیت‌های ضداسلامی در انگلستان

 یازده سازمان حقوق بشری در انگلستان از جمله عفو بین‌الملل و شورای مسلمانان بریتانیا از وزیر کشور خواستند که نحوه ثبت اطلاعات مربوط به قومیت افراد ارجاع شده توسط پلیس به برنامه بحث‌برانگیز «پیشگیری» را به شکل فوری بررسی کنند. این درخواست روز شنبه، ۱۲ اسفند در وب‌سایت میدل ایست آی، منتشر شده است.

 به گفته سازمان حقوق و امنیت بین‌المللی پلیس انگلستان در موارد محدودی هنگام ارجاع آنها به برنامه «پیشگیری»، داده‌های مربوط به نژاد و مذهب افراد را جمع‌آوری می‌کند. این سازمان خواستار آزادسازی اطلاعات محرمانه پلیس در این زمینه شده است.

فرانسه:

استفاده ابزاری از سکولاریسم در سرکوب زنان مسلمان

در ماه سپتامبر(شهریورماه)، یک دادگاه عالی در فرانسه حکم حکومتی را تأیید کرد که بر اساس آن کودکان در مدارس دولتی از پوشیدن عبایه و همچنین لباس‌های بلند منع شدند.

 کشورهای غربی با استفاده از تعریف سکولاریسم به عنوان ابزاری برای سرکوب مسلمانان، مفهوم سکولاریسم را به گونه جدیدی تعریف کرده‌اند. ممنوعیت عبایه تنها نمونه‌ای از اسلام‌هراسی آشکاری بوده که در نهادهای غربی جا خوش کرده است.

افزایش مهاجرت زنان مسلمان از فرانسه بر اثر تشدید اسلام‌هراسی

 زنان محجبه در فرانسه به دلیل افزایش اسلام‌هراسی در آموزش، کار و جامعه با تبعیض روبرو هستند که این امر باعث تقاضا برای حمایت‌ دولت از آنان شده است.

افزایش اسلام‌هراسی در سطوح سیاسی و اجتماعی منجر به طرد زنان محجبه از جامعه می‌شود. این زنان با وجود اینکه در فرانسه متولد و بزرگ شده‌اند، تحصیلات عالی دارند و دارای مهارت‌های حرفه‌ای هستند که می‌تواند به این کشور کمک کند به دلیل پوشش خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

مقابله مکرون با نهادهای اسلامی 

وب سایت فرانسوی مدیا پارت نوشت که تحقیقات ویژه نشان می‌دهد که تعداد حملات ثبت و اعلام شده علیه مساجد در فرانسه از سال ۲۰۱۹ به ده‌ها مورد رسیده است.

این رسانه فرانسوی تأکید کرد که تشدید هجمه‌ها علیه مساجد در فرانسه و سیاست رسمی دولت مکرون در منحل کردن نهادهای اسلامی و عدم مقابله با اسلام‌هراسی اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

اعتراضات نسبت به سیاست‌های استعماری فرانسه در مورد همسان‌سازی اقلیت‌ها

پس از کشته شدن خونسردانه پسر ۱۷ ساله الجزایری توسط پلیس فرانسه، این کشور غرق در ناآرامی شد. علت اصلی شورش‌ها، سیاست شکست خورده دولت و پلیس علیه گروه‌های اقلیت نژادی و مذهبی فرانسوی، به‌ویژه گروه‌های قومی مغربی (شمال آفریقا) است.

گروه‌های قومی و مسلمانان از تبعیض رنج می‌برند و در محله‌های جدا شده زندگی می‌کنند و جوانان آنها همواره از آزار و خشونت رنج می‌برند. شورش‌های نژادی که اکنون در حال وقوع است، نتیجه سیاست‌های دیرینه دولت فرانسه و توهین مداوم به مسلمانان و فرزندان مهاجران توسط سیاستمداران، رسانه‌ها و راست افراطی است. سرزنش رسانه‌های اجتماعی و افراد شرور، این مسائل اساسی عمیق را حل نمی‌کند.

هلند:

اتهام نفرت‌پراکنی به عضو گروه پگیدا به علت هتک حرمت قرآن

ادوین واگنسولد (Edwin Wagensveld) ۵۴ ساله از اعضای گروه ضداسلامی پگیدا (Pegida) به دلیل هتک حرمت قرآن به نفرت‌پراکنی متهم شد. واگنسولد در حالی که در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ (۲ بهمن ۱۴۰۱) قرآن را در ملاء عام در لاهه پاره می‌کرد، گفت: قرآن یک کتاب فاشیستی است. به بدی کتاب نبرد من (کتاب نوشته ادولف هیتلر رهبر حزب نازی). حامیان آن از همان ایدئولوژی هیتلر پیروی می‌کنند.

دادستانی هلند با بیان اینکه این اقدام توهین به جامعه مسلمانان است، تأکید کرد که پاره کردن قرآن به خودی خود در هلند جرم نیست. این رفتار به عنوان انتقاد از دین تلقی می‌شود، اما عملی مجرمانه نیست.

هند:

در هند نیز در منطقه گوروگرام در ایالت هاریانا، مغازه‌ها و شرکت‌های متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شد. همچنین یک مسجد در این خشونت‌ها سوخت و یک امام جماعت توسط گروه‌های افراطی ملی‌گرای هندو در ۸ اگوست به قتل رسید که باعث نگرانی مسلمانان این منطقه شد. در پی حملات به اقلیت‌ها، سازمان دیده‌بان هندوتوا در ۲۶ سپتامبر گزارش داد که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۵۰ مورد اسلام‌هراسی و نفرت علیه مسلمانان در هند انجام شده است.

 خدمت بالیوود به هندوهای افراطی در پیشبرد اسلام‌هراسی

صنعت فیلم بالیوود در حدود ۹ سال اخیر تصویر تحریف شده مسلمانان را به تصویر کشیده و پس از به قدرت رسیدن دولت بهاراتیا جاناتا (BJP) تحت رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی در سال ۲۰۱۴، چنین توطئه‌هایی بیشتر شده‌اند به‌گونه‌ای که حالا بالیوود را می‌توان مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی ملی‌گرایان افراطی برای پایمال کردن حقوق مسلمانان توصیف کرد.

نوع نفرت ناشی از شکاف‌های این فیلم‌ها چیزی نیست جز افزایش اسلام‌هراسی در کشور و آن را می‌توان فعالیتی ضد ملی نامید. این فیلم‌ها شکاف بین جامعه را افزایش و فضای نفرت را در جامعه هند ایجاد می‌کنند. شهروندان هندی در حال تماشای این جنبه از تغییر رنگ سینمای هند هستند، اما هیچ کس جرئت نمی‌کند صدای اعتراض خود را علیه چنین روند خطرناکی بلند کند؛ این واقعیت تلخ هند معاصر است.

خوش‌خدمتی یوتیوب به اوباش اسلام‌ستیز هند

 در یوتیوب موزیک ویدئوهایی وجود دارند که محوریت آنها ضدیت با مسلمانان است. موزیک ویدئوها کم‌هزینه و تصاویر ثابتی هستند که نمادهای برتری‌طلب هندو و عکس‌ خوانندگان اوباش را نشان می‌دهد. اما محتوای اشعار از کشتار مسلمانان می‌گوید که در راهپیمایی‌های مذهبی توسط هندوها خوانده می‌شوند و به نوعی تحریکی برای خشونت علیه مسلمانان است.

این آهنگ‌ها بخشی از ژانری از موسیقی هند هستند که به نام هندوتوا پاپ (Hindutva Pop) شناخته شده که نام آن از یک ایدئولوژی ملی‌گرایانه مرتبط با افراط‌گرایی راست گرفته شده است. این ایدئولوژی از ایجاد هند به عنوان یک دولت-ملت هندو حمایت می‌کند و یوتیوب، یکی از برترین پلتفرم‌های پخش موسیقی در هند، به گسترش این موسیقی در بین مخاطبان جوان کمک کرده است. یوتیوب نه تنها میزبان چنین آهنگ‌هایی است، بلکه برای آنها ویدئو هم تولید می‌کند.

ژاپن:

افزایش اسلام‌هراسی در ژاپن پس از جنگ غزه

 کیم نائوکی یاماموتو، یکی از کارکنان مؤسسه مطالعات ترکی دانشگاه مرمره، می‌گوید که پس از شروع حمله رژیم اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، احساسات ضد مسلمانان و فلسطینی در کشورش افزایش یافته است.

وی تأکید کرد که بیگانه‌هراسی که سال‌هاست در این کشور شرق آسیا وجود دارد، پس از حملات رژیم اسرائیل به غزه علیه مسلمانان جهت‌دهی شده است.

انتهای پیام
captcha