چطور می‌شود قرآن آدمی را لعنت کند
کد خبر: 4206922
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
آیت‌الله عابدینی مطرح کرد؛

چطور می‌شود قرآن آدمی را لعنت کند

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: چه بسا تلاوت‌کننده قرآنی که در حین تلاوت، قرآن او را لعنت می‌کند، برای مثال کسی که به پدر و مادرش ظلم می‌کند اما آیات مربوط به احسان به پدر و مادر را می‌خواند، کسی که حرف رهبرش را نمی‌شنود، مصلحت مملکتش را نمی‌فهمد، دلبسته صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست اما آیات مربوط به دشمنی مشرکین و یهود را می‌خواند، کسی که زکات مالش را نمی‌دهد اما آیات مربوط به زکات را می‌خواند، همان آیات چنین افرادی را نفرین می‌کنند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، چهارم فروردین در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: در برخی آیات قرآن کریم و در نهج‌البلاغه درباره حیات طیبه و حیات معنوی صحبت‌هایی به میان آمده است، یکی از این قسمت‌ها، کلمات قصار نهج‌البلاغه، شماره ۱۴۷ است که در آن مردم به ۳ دسته تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: به فرموده امیرالمومنین(ع) دسته اول در قله حیات طیبه قرار دارند، این‌ها عالمان ربانی هستند، انبیاء و ائمه(ع) در این دسته قرار دارند، دسته دوم کسانی هستند که کوشش می‌کنند خود را از دامنه‌های این کوه‌های سر به فلک کشیده به قله نزدیک کنند، یعنی عطش حیات طیبه دارند، دسته سوم هم خلاف مسیر قله حرکت کرده و به سمت جهنم می‌روند.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: البته این قبیل مسائل به سواد و علم ظاهری آدم‌ها ربطی ندارد، ممکن است کسی سواد زیادی اندوخته باشد اما از عالم معنا بی‌خبر باشد، ممکن است کسی سوادی نداشته باشد اما قله حیات طیبه را پیموده باشد، بنابراین ما باید تلاش کنیم هم سوادمان را افزایش دهیم و هم به سوی قله حیات طیبه حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند علم و دانش از مال بهتر است، علم تو را حفظ و نگهبانی می‌کند، علم نمی‌گذارد پایت را کج بگذاری، هر کجا پایمان را کج می‌گذاریم به‌خاطر جهل است، البته آدم‌هایی را هم داشته‌ایم که علم داشته‌اند اما پایشان را کج گذاشته‌اند، از این کلام امیرالمؤمنین(ع) مشخص می‌شود آنچه این‌ها داشته‌اند علم بی‌فایده بوده است، کسی که علم داشته باشد فتنه‌گر نمی‌شود و مردم را دعوت به فتنه نمی‌کند، زیرا علم نور است، نور هرگز آدم را در تاریکی قرار نمی‌دهد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود علم نگهبان تو می‌شود اما مال را تو باید حفظ کنی، معمولاً آن‌هایی که مال زیادی دارند گرفتارند، چون دائم در تلاشند آن را حفظ کنند و یک عمر باید برای نسل‌های آینده در نقش انباردار باشند. حضرت در ادامه می‌فرماید وقتی مال را خرج ‌کنی کم می‌شود اما وقتی علم را خرج ‌کنی زیاد می‌شود، اگر هرچه را که می‌دانیم به دیگران بیاموزیم، مطابق قانون خدا چیزهای بیشتری یاد می‌گیریم.

وی ادامه داد: حضرت در ادامه فرمود علم با خرج کردن و انفاق کردن، رشد می‌کند، باید زکات علم را داد، زکات علم یاد دادن آن به دیگران است. حضرت در ادامه فرمود مال وقتی که تمام شد، دیگر تمام شده و چیزی از آن باقی نمی‌ماند اما علم این طور نیست که از بین برود، علم و عالم همیشگی هستند.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: حضرت در ادامه فرمودند باید عالمانه دین داشت، برای مثال گاهی ما سال‌ها دعایی را می‌خوانیم بدون اینکه معنای آن را بدانیم، اگر این طور باشیم دین ما عالمانه نیست، البته فقط بحث معنا نیست، باید به سمت معرفت رفت. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند با شناخت، علم و دانش دین ارزش پیدا می‌کند، باید با معرفت و علم قرآن خواند، هر وقت قرآن قرائت می‌کنیم باید به‌دنبال درک و فهم باشیم.

وی اظهار کرد: چه بسا تلاوت‌کننده قرآنی که در حین تلاوت، قرآن او را لعنت می‌کند، برای مثال کسی که به پدر و مادرش ظلم می‌کند اما آیات مربوط به احسان به پدر و مادر را می‌خواند، کسی که حرف رهبرش را نمی‌شنود، مصلحت مملکتش را نمی‌فهمد، دلبسته صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست اما آیات مربوط به دشمنی مشرکین و یهود را می‌خواند، کسی که زکات مالش را نمی‌دهد اما آیات مربوط به زکات را می‌خواند، همان آیات چنین افرادی را نفرین می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین آدم باید در آیات قرآن تدبر کند و حقایق و معارف قرآنی را با معرفت و علم ببیند، امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود اگر انسان با علم و معرفت دینش را بفهمد، طاعت، بندگی و مطیع بودن را در زندگی دنیوی خواهد داشت، هر کس عالم شد در پیشگاه خدا خضوع، خشوع و بندگی پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha