«شهادت» و «حکمت»؛ از عوامل رسیدن به حیات طیبه
کد خبر: 4209599
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
آیت‌الله عابدینی مطرح کرد

«شهادت» و «حکمت»؛ از عوامل رسیدن به حیات طیبه

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین شهادت و حکمت را از عوامل رسیدن به حیات طیبه دانست و گفت: اگر کسی توفیق شهادت در راه خدا پیدا کند، به حیات طیبه زنده خواهد ‌شد، کسانی که در مسیر شهادت قدم برمی‌دارند هم حیات طیبه روزی‌شان می‌شود، به شرط آنکه خالصانه برای خدا جهاد کنند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۲۰ فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: یکی از عوامل پیدایش حیات طیبه شهادت در راه خداست، اگر کسی توفیق شهادت در راه خدا پیدا کند، به حیات طیبه زنده خواهد ‌شد، کسانی که در مسیر شهادت قدم برمی‌دارند هم حیات طیبه روزی‌شان می‌شود، به شرط آنکه خالصانه برای خدا جهاد کنند.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌فرماید به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند مرده نگویید، این‌ها زنده‌اند اما شما نمی‌دانید، این‌ها حیات جسمانی ندارند اما حیات طیبه دارند، خدای متعال در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید نه تنها نگویید شهدا مرده‌اند، بلکه حتی به خیال شما هم نرسد که این‌ها مرده هستند، اینان زنده‌اند و نزد آفریدگارشان روزی دارند.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۷۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید شهدا خوشحالند از اینکه خدا آن‌ها را از فضلش برخوردار کرده است و به همرزمانشان که هنوز به آنان ملحق نشده‌اند بشارت می‌دهند که هیچ خوف و حزنی وجود ندارد، هر چه هست خوشی، رستگاری، رضای خدا، آسایش و آرامش است. خدای متعال در آیه ۱۷۱ سوره آل‌عمران می‌فرماید شهدا نعمت‌ها و فضل الهی را به دیگران بشارت می‌دهند و این را می‌گویند که خدا اجر هیچ کسی را ضایع نمی‌کند.

وی بیان کرد: یکی از دلواپسی‌های ما در دنیا این است که می‌گوییم ما خوبی کردیم اما بدی دیدیم، باید از کسی که این‌گونه فکر می‌کند بپرسیم که برای چه کسی خوبی کرده‌ای؟ اگر برای مردم یا برای ریا خوبی کرده‌ای که پاسخش را هم دیدی و جای گلایه ندارد، اما اگر برای رضای خدا خوبی کرده‌ای یقین بدان که خدا پاداش مؤمن را ضایع نمی‌کند و این پاداش نزد خدا محفوظ است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمودند وقتی روز قیامت می‌شود منادی ندا سر می‌دهد هر کس در دنیا برای غیر خدا کاری انجام داده است، الان هم برود ثوابش را از او بگیرد، هر کس هم برای خدا کار کرده یقین بداند ذره‌ای از کاری که کرده تلف نمی‌شود و نزد خدا محفوظ خواهد بود. خداوند در سوره آل‌عمران در ابتدا فرمود به شهدا مرده نگویید، این‌ها زنده‌اند و نزد خدا روزی داده می‌شود، در آخر هم دلیل آورده که چرا این‌ها زنده هستند؟ دلیلش این است که این‌ها خدا و رسولش را اجابت کرده‌اند.

وی گفت: علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) نقل کرده که حضرت فرمودند شخصی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد من رغبت زیادی برای جهاد در راه خدا دارم، پیامبر(ص) به او فرمود هر چه می‌توانی در راه خدا جهاد کن، اگر در راه خدا در حال جهاد به شهادت برسی به حیات طیبه زنده می‌شوی، اگر هم اهل جهاد بودی اما در جبهه به شهادت نرسیدی، اجر تو نزد خدا محفوظ است.

این مفسر قرآن بیان کرد: عامل بعدی برای حیات طیبه برخوردار شدن از اکسیر معجزه‌آسای حکمت است، حکمت با علم تفاوت‌های جدی دارد، یکی از تفاوت‌های علم و حکمت این است که علم را از بیرون به وجود خود می‌فرستیم، یعنی از طریق گوش چیزی یاد می‌گیریم، از طریق چشم مطالعه می‌کنیم و آگاهی پیدا می‌کنیم، این‌ها همه تحصیل علم است، اما حکمت از درون می‌جوشد.

وی گفت: در روایات آمده هر کس چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از درون او به جوشش در می‌آید و بر زبانش هم جاری می‌شود. خدای متعال در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی‌تردید او را خیر فراوانی داده‌اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی‌شود. خدای متعال در این آیه می‌فرماید خدا حکمت را به هر کس که بخواهد می‌دهد، یعنی آدم‌ها باید نزد خدا خواستنی شوند تا خدا به آن‌ها حکمت عطا کند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: آن‌هایی خواستنی می‌شوند که مدام در فکر این هستند که فقط برای خدا کار کنند و طرف معامله‌شان فقط خداست، خدا هم آن‌ها را می‌خرد، خدای متعال در آیه ۱۱۱ سوره توبه این‌طور می‌فرماید که در حقيقت ‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به بهاى اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‌جنگند و مى‌كشند و كشته مى‌‏شوند. خدای متعال در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید خدا به هر کس حکمت بدهد، خیر کثیر به او داده است، این حقیقت را فقط اولوالالباب درک می‌کنند.

خدا حکمت را خیر کثیر نامیده است

وی اظهار کرد: البته کثیر از نظر خدا با کثیر از نظر ما فرق می‌کند، خدا همه عالم را متاع قلیل می‌داند، خدایی که دنیا را متاع قلیل نامیده، همان خدا حکمت را خیر کثیر نامیده است. خدا به پیغمبر می‌فرماید «وَ اِنّکَ لَعَلی خُلُق عَظیم»، یعنی ای پیامبر اخلاق تو چقدر بزرگ است، خدایی که عالم را کوچک می‌بیند، اخلاق پیامبر را عظیم می‌بیند. خدا درباره حضرت زهرا(س) می‌فرماید «اِنّا اَعطَیناک الکوثَر»، یعنی ای پیغمبر من به تو خیر کثیر دادم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند حکمت درختی است که متعلق به حافظه و عقل نیست، بلکه متعلق به مرکز وجود انسان یعنی قلب است، البته منظور از قلب پمپاژکننده خون نیست، منظور قلب نورانی و فؤاد است. حضرت در ادامه فرمود حکمت درختی است که در قلب می‌روید و میوه و ثمره‌اش در زبان آشکار می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) در حدیث دیگری فرمودند اگر حکمت بر کوه‌ها افکنده شود، آنقدر با عظمت است که کوه‌ها را به لرزه در می‌آورد.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۱ سوره حشر می‌فرماید اگر اين قرآن را بر كوهى فرو می‌فرستاديم يقيناً آن كوه را از بيم خدا فروتن و از هم ‏پاشيده مى‏‌ديدى و اين مثل‌ها را براى مردم مى‌زنيم باشد كه آنان بينديشند. چرا قرآن این‌طور است که اگر بر کوه نازل شود، کوه از هم پاشیده می‌شود؟ چون قرآن سرشار از حکمت است، این اثر حکمت است که می‌تواند کوه‌ها را جابه‌جا کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خبر مرگ یکی از یاران امیرالمؤمنین(ع) به نام «سهل بن حنیف انصاری» را به حضرت دادند، این فرد اسیر حکمت امیرالمؤمنین(ع) بود، حضرت با شنیدن خبر مرگ وی فرمود محبت من اگر به کوه‌ها اصابت کند، کوه‌ها را متلاشی می‌کند. وجه مشترک قرآن و امیرالمؤمنین(ع) حکمت است، وقتی حکمت کوه‌ها را به لرزه در می‌آورد، با قلب ما چه می‌کند؟ البته بستگی دارد قلب ما چه باشد، خدا در مورد برخی از قلب‌ها می‌فرماید برخی قلب‌ها مثل سنگ و حتی از سنگ هم سخت‌تر می‌شود و دعا، قرآن و مناجات روی این دل‌ها تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند چه بسا آدم‌هایی که ظاهراً علم دارند اما دنیا آن‌ها را به هلاکت رسانده است، و حتی گاهی همین آدم‌های دارای علم، جمعیت دیگری را هم به هلاکت و نابودی می‌کشانند. امام باقر(ع) نقل فرموده‌اند که رسول خدا(ص) در مسیر یکی از سفرهایشان با یک کاروان ملاقات کردند، آن‌ها به محض اینکه رسول خدا(ص) را دیدند سلام کرده و گفتند ما از اهل ایمان هستیم، حضرت فرمود ثمره ایمان شما چیست؟

امام جمعه قزوین گفت: آن‌ها پاسخ دادند ایمانمان ما را به جایی رسانده که به قضای الهی راضی هستیم، به خدا اعتماد داریم، همه چیز را به او واگذار می‌کنیم و هر چه خدا بگوید تسلیم امر او هستیم. رسول خدا(ص) فرمود شما عالم و حکیم هستید، از نظر حکمت به پیغمبران نزدیک شده‌اید، پس خانه‌ای نسازید که قرار نیست در آن بنشینید، اینقدر انبار و ذخیره نکنید چیزی را که فرصت خوردنش را پیدا نمی‌کنید و عهد و پیمان‌هایتان را با خدا به یاد بیاورید.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند اگر کسی حکمت می‌خواهد راهش این است که در دنیا زهد بورزد اما رغبت به دنیا نداشته باشد، هر کس نسبت به دنیا بی‌رغبتی کند خدا حکمت را در دلش تثبیت می‌کند، زبانش را به حکمت گویا می‌کند، عیب‌های دنیا را می‌شناسد و فریبندگی دنیا را می‌فهمد، درد و درمان دنیا را می‌شناسد، خدا این فرد اهل حکمت را از دنیا با سلامت و ایمان به قیامت انتقال می‌دهد.

انتهای پیام
captcha