ذکری که هوشمندی در آن نباشد بی‌فایده است
کد خبر: 4208667
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۴
آیت‌الله عابدینی:

ذکری که هوشمندی در آن نباشد بی‌فایده است

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ذکر خدا را سهوی نگویید، هوشمندانه ذکر بگویید، ذکر به معنای یاد کردن است، ذکری که هوشمندی در آن نباشد فایده‌ای ندارد، باید در موقع ذکر تمام هوش و حواسمان را به کار بگیریم، مبادا دنیا آنقدر فکر و هوشمان را پر کند که دیگر جایی برای ذکر و یاد خدا باقی نماند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۱۶ فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت:  از جمله عوامل پیدایش حیات طیبه، ایمان، عمل صالح، عبادت بامعرفت و بندگی است. یکی دیگر از عوامل پیدایش حیات طیبه، ذکر است، اهالی ذکر در غفلت به سر نمی‌برند، اهل ذکر باید اهل فکر باشد.

وی اظهار کرد: رسول اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند مؤمن باید سه ویژگی داشته باشد، نخست اینکه نسبت به برادران دینی خود مواسات داشته باشد، دوم اینکه انصاف را نسبت به دیگران رعایت کند، سوم اینکه در هر حالی به یاد خدا باشد و ذکر خدا را فراموش نکند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: در روایات آمده در هنگام نعمت بگویید «اَلحمدلله عَلی ما اَنعَم» و زمانی که در سختی و گرفتاری هستید بگویید «اَلحمدلله عَلی کُلّ حال»، این نشان‌دهنده ادب یک مؤمن است، این یعنی خدایا هیچ چیزی نمی‌تواند ذکر تو را از زبان من بیندازد.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) در ادامه فرمودند ذکر فقط سبحان‌الله و الحمدلله گفتن نیست، ذکر یعنی کار حرام انجام ندهیم، غیبت نکنیم، لقمه حرام نخوریم، ظلم نکنیم، تهمت نزنیم. ذکر این است که در هنگام گناه از خدا واهمه داشته باشیم و بدانیم اگر ما خدا را نمی‌بینیم، خدا ما را می‌بیند. خدای متعال در آیه ۱۵۲ سوره بقره فرموده مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم، این آیه یعنی اگر مرا یاد کنید من به‌صورت ویژه شما را یاد می‌کنم. وقتی دوستدار خدا باشیم، یعنی گناه، معصیت، حرام، شرک، کفر و نفاق را نمی‌خواهیم، پس گناه را کنار می‌گذاریم و اهل ذکر می‌شویم.


بیشتر بخوانید:


آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمودند شدیدترین کارهای سختی که یک بنده باید انجام بدهد این است که انصاف را رعایت کند، روحیه مواسات و کمک به دیگران را داشته باشد و معصیت را کنار بگذارد، یعنی ذکر خدا بین او و معصیت فاصله بیندازد.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید شیطان می‌آید دور بندگان خدا می‌چرخد، آن‌هایی که اهل تقوا هستند، وقتی شیاطین جن و انس می‌آیند دورشان می‌چرخند تا نقطه ضعفی پیدا کنند و آن‌ها را از راه به در کنند، این‌ها بصیرت دارند و متوجه می‌شوند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ذکر خدا را سهوی نگویید، هوشمندانه ذکر بگویید، ذکر به معنای یاد کردن است، ذکری که هوشمندی در آن نباشد فایده‌ای ندارد، باید در موقع ذکر تمام هوش و حواسمان را به کار بگیریم، مبادا دنیا آنقدر فکر و هوشمان را پر کند که دیگر جایی برای ذکر و یاد خدا باقی نماند.

وی ادامه داد: ما چقدر باید ذکر بگوییم؟ در کتاب شریف کافی به نقل از امام صادق(ع) پاسخ به چنین سؤالی داده شده است، حضرت فرمودند هر چیزی حد و اندازه‌ای دارد، وقتی به حد خودش برسد تمام می‌شود اما ذکر حد و اندازه ندارد و تمام شدنی نیست، خداوند حد واجبات را مشخص کرده اما برای ذکر حد و مرزی قرار نداده است، خدای متعال در آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب فرموده ای کسانی که ایمان آورده‌اید، زیاد اهل ذکر باشید، صبح و شام ذکر به یاد خدا باشید.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود پدرم این طور زندگی می‌کرد که زیاد ذکر می‌گفت، من گاهی خدمت پدر بودم و با هم راه می‌رفتیم، او مشغول ذکر بود، در زمان غذا خوردن هم از ذکر غافل نبود، وقتی با مردم گفت‌وگو می‌کرد هم ارتباطش با خدا قطع نمی‌شد، ما را هم جمع می‌کرد و به ما راهنمایی می‌کرد که اهل ذکر باشید، اگر کسی حوصله قرائت قرآن داشت، به او می‌گفت قرآن قرائت کن، در غیر این صورت به او می‌گفت ذکر بگو.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود هر خانه‌ای که در آن قرآن قرائت می‌شود و بساط ذکر در آن برپا باشد، برکتش زیاد می‌شود و فرشتگان در آن خانه نازل می‌شوند، شیاطین از چنین خانه‌ای بیرون می‌روند. امام صادق(ع) در ادامه فرمود این خانه برای اهل آسمان‌ می‌درخشد، همان‌طور که ستارگان آسمان برای اهالی زمین می‌درخشند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود خانه‌ای که قرآن در آنجا مطرح نیست، یاد خدا هم در آن دیده و شنیده نمی‌شود، در این صورت برکت این خانه کاهش پیدا می‌کند، ملائکه از آن خانه هجرت کرده و شیاطین وارد آن می‌شوند. پیامبر(ص) نیز فرمود بهترین عمل در زندگی‌ این است که زیاد به یاد خدا باشید، اگر خدا زبان ذاکر به کسی بدهد، او خیر دنیا و آخرت را دارد.

انتهای پیام
captcha