اهل ذکر چه ویژگی‌هایی دارند
کد خبر: 4209176
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

اهل ذکر چه ویژگی‌هایی دارند

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین با بیان ویژگی‌های اهالی ذکر گفت: اهل ذکر بودن باید آدم را اهل کند، یعنی معلوم باشد که آدم آخرتش را به دنیا نمی‌فروشد، دینش را با مقام و منزلت معامله نمی‌کند و همه جا پای کار خداست.

الابذکر الله تطمئن القلوب

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۱۸ فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه درباره ذکر صحبت کرده و فرمودند اهل ذکر بودن لیاقت، شایستگی و آمادگی می‌خواهد، آدم اگر غرق در دنیا باشد نمی‌تواند اهل ذکر باشد، ذکر به معنای با خدا بودن است، اگر ما نسبت به معاد و قیامت، بهشت و جهنم و حساب و کتاب اعتقاد ریشه‌داری پیدا نکرده باشیم، چطور می‌توانیم اهل ذکر باشیم.

وی ادامه داد: اهل ذکر بودن باید آدم را اهل کند، یعنی معلوم باشد که آدم آخرتش را به دنیا نمی‌فروشد، دینش را با مقام و منزلت معامله نمی‌کند و همه جا پای کار خداست، چنین کسی اهل ذکر است. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود این اشخاص به جای امور دنیوی به دنبال ذکر رفته‌اند، البته اهل ذکر بودن فقط تسبیح زدن یا لب جنباندن نیست، در ذکر عقل ما باید نورانی شود، قلب انسان هم باید بلرزد.

این مفسر قرآن بیان کرد: خدای متعال در آیه دوم سوره انفال می‌فرماید مؤمنان حقیقی کسانی هستند که وقتی اسم خدا، قرآن، پیامبر(ص) و ائمه(ع) به میان می‌آید، قلبشان می‌لرزد و مشتاق هستند، این‌ها هیچ چیز دنیا برایشان جاذبه ندارد. خیلی وقت‌ها ممکن است جلوه‌های دنیا آنقدر حواس ما را به خودشان جلب کنند که شب هم از فکر و خیال آن‌ها خوابمان نبرد، این یعنی دل‌مشغولی ما همان جلوه‌های دنیایی است، در حالی که دل‌مشغولی ما باید خدا باشد.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود این‌ها آنقدر به خدا مشغولند که هیچ معامله‌ای در دنیا آنان را از یاد خدا غافل نمی‌کند، البته این‌ها به دنبال کار و زندگی‌ هم هستند اما تمام دل‌مشغولی و آرزویشان جلوه‌های دنیوی نیست. این افراد وقتی سر کار حاضر می‌شوند با وضو هستند، در ابتدا با خدا ارتباط می‌گیرند، آیات خدا را زیر لب زمزمه می‌کنند و می‌دانند هر چه هست متعلق خداست، این نوع کار کردن برکت پیدا می‌کند، چنین آدم‌هایی حیات طیبه پیدا می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی دل‌مشغولی کسی خدا باشد، این آدم دیگر سر کسی را کلاه نمی‌گذارد، خیانت نمی‌کند، غش در معامله ندارد و به این ترتیب خود به خود زمینه حیات طیبه در او تقویت می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود تمام لحظات و زمان‌های این افراد با ذکر سپری می‌شود، چراکه اگر ذکر نباشد انسان دچار غفلت می‌شود، آن‌هایی که اهل ذکر هستند از غفلت وحشت دارند، هر چه بلا بر سر ما می‌آید به خاطر غفلت است، خداوند می‌فرماید آن‌هایی که اهل غفلت هستند از حیوانات هم گمراه‌ترند.

وی بیان کرد: حضرت در ادامه فرمودند این‌ها وقتی آدم‌های غافل را می‌بینند تذکر می‌دهند، چون دغدغه‌مند هستند، در مواجهه با دیگران می‌گویند ای مردم، راه پیغمبران را بروید، راه پیغمبران راه ذکر و حیات طیبه بوده است. حضرت در ادامه می‌فرماید این‌ها همواره به قسط فرمان می‌دهند، یعنی اگر بی‌عدالتی، ظلم و حرام‌خوری دیدند دستور به قسط صادر می‌کنند، خودشان هم فرمان‌پذیر هستند، یعنی اگر یک جا پایشان را کج گذاشتند و کسی به آن‌ها تذکر داد، قبول کرده و عذرخواهی می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: حضرت در ادامه فرمود این‌ها نهی از منکر می‌کنند، در مقابل منکرات بی‌تفاوت نیستند، اگر هم کسی به آن‌ها راجع به منکری تذکر کرد، با جان و دل می‌پذیرند و لجاجت به خرج نمی‌دهند. امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگری در نهج‌البلاغه در رابطه با واکنش آدم‌ها در مقابل منکر فرمودند اولین مواجهه با منکر این است که دلمان از منکر منزجر باشد، دومین واکنش این است که به زبان به منکر اعتراض کنیم، یعنی نهی از منکر کنیم، واکنش سوم این است که عملاً جلوی منکر را بگیریم.

وی گفت: حضرت فرمودند اگر کسی یکی از این مراحل را انجام دهد، یکی از وظایفش را انجام داده است، اگر کسی دو مرحله را انجام دهد، دو وظیفه‌اش را انجام داده است، اگر کسی هر سه مرحله را انجام دهد خوشا به حال اوست، اما اگر کسی هیچ یک از این مراحل را انجام ندهد، مرده متحرک است. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه فرمود اهالی ذکر از دنیا عبور کرده‌اند و به آخرت رسیده‌اند، در دنیا زندگی می‌کنند، اما از نظر تعالی روحی، کمالات معنوی، بینش کریمانه و حیات طیبه به‌گونه‌ای هستند که گویا متعلق به این دنیا نیستند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حضرت در ادامه فرمود این‌ها گویا حقایق بعد از مرگ را می‌بینند، اسرار و مسائل غیبی اهل برزخ را تماشا می‌کنند و وعده‌های قیامت برایشان محقق شده است، اهالی ذکر آنقدر نورانی می‌شوند که چیزهایی را می‌بینند که آدم‌های دیگر نمی‌بینند، چیزهایی را می‌شنوند که دیگران نمی‌شنوند، این‌ها همیشه دیوان عملشان را روی زمین پهن کرده‌اند و برای چیزهای کوچک و بزرگ خود را محاسبه می‌کنند.

وی بیان کرد: حضرت در ادامه فرمود روحیه اهل ذکر این‌گونه است که احساس می‌کنند بار سنگین گناهان کمرشان را خم کرده است، گویا نمی‌توانند این بار را بکشند و در زیر بار کوتاهی و گناهان درمانده شده‌اند. حضرت فرمود این‌ها در حالی که بغض گلویشان را گرفته، با ناله فریاد می‌زنند، با هم‌جنس‌های خودشان گفت‌و‌گو می‌کنند و در پیشگاه خدا به پشیمانی و ندامت اعتراف می‌کنند و می‌گویند خدایا ما به خودمان ظلم کردیم، این‌ها در جامعه برای دیگران نشانه‌های هدایت هستند.

این مسئول ادامه داد: حضرت در ادامه فرمود فرشتگان دور این‌ها می‌چرخند و آرامش بر دل‌های آنان نازل می‌شود؛ شیطان هم دور آدم‌های خوب و هم دور آدم‌های بد می‌گردد، شیطان وقتی دور آدم‌های بد می‌گردد سربلند و موفق است اما وقتی دور متقیان می‌چرخد، این آدم‌ها متوجه حضور شیطان می‌شوند، این‌ها با یک بصیرت و بینایی شیطان را می‌شناسند و از کید و نیرنگ او دور می‌مانند.

امام جمعه قزوین گفت: حضرت در ادامه فرمود درهای آسمان به روی اهل ذکر گشوده است، آنان حقایق آسمانی را می‌بینند و می‌فهمند، با این حقایق زندگی می‌کنند و از آن‌ها لذت می‌برند، خدا از کارهای اینان راضی است، هم این‌ها از خدا راضی هستند و هم خدا از آنان خشنود است، چیزی از این بالاتر نیست، همین به معنای حیات طیبه است.حضرت در ادامه فرمود خدا مقام این‌ها را می‌ستاید، اهل ذکر دائم دست به سوی خدا بلند کرده و از خدا گذشت و مغفرت می‌خواهند، این‌ها خودشان را در گرو فضل خدا می‌دانند و اسیر بندگی او هستند.

انتهای پیام
captcha