به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شیخ محمد رفعت در زمان زندگی خود با بسیاری از کشیشان و راهبان قبطی دوست و همراه بود و بسیاری از هنرمندان مسیحی مصر از جمله نجیب الریحانی بارها از علاقه بسیار خود به شیخ و تلاوت او سخن گفتهاند.
خاطره اعتراض گسترده کلیسای قبطی مصر و مسیحیان این کشور به توقف تلاوت شیخ محمد رفعت در رادیوی قرآن مصر و درخواست آنها از او برای از سرگیری تلاوت، یکی از مشهورترین داستانهایی محسوب میشود که حکایت از محبوبیت گسترده شیخ محمد رفعت و فراتر از آن قرآن کریم در میان پیروان مذاهب مختلف مصر دارد.
این خاطره نخستین بار از سوی لوئیس گریس، روزنامهنگار سرشناس مصری و سردبیر سابق مجله صباح الخیر، در مصر بیان شده است.
به گفته وی در سال 1939 شیخ محمد رفعت مدتی به دلیل اختلافات اداری با مسئولان رادیوی قرآن مصر از تلاوت در این رادیو دست کشید، این درحالی بود که رادیوی مصر نخستین پخش برنامههای خود را با انتشار تلاوت قرآن از سوی این قاری بزرگ آغاز کرد. در پی توقف تلاوت شیخ محمد رفعت در رادیوی مصر موجی از اعتراض به این تصمیم در میان مسیحیان قبطی به راه افتاد و کلیسای قبطی مصر نیز به این اقدام اعتراض کرد.
به گفته لوئیس گریس مسیحیان مصری علاقه بسیار زیادی به تلاوت سوره مریم از سوی شیخ محمد رفعت داشتند؛ همچنین شیخ محمد رفعت با تلاوت خود، نقش ملی بسیار مهمی را ایفا و بیش از سخنان سیاستمداران، قبطیها را به مسلمان نزدیک کرد. تلاوت سحرانگیز شیخ راه خود را به دلهای مصریان از هر مذهبی گشود و قلبهای مردم را به هم نزدیک کرد. شیخ همچنین در دوران رهبری مصطفی کامل و انقلاب مردم مصر علیه استعمارگران انگلیسی در سال 1919 نیز نقش مهمی را ایفا کرد و بسیاری از مسیحیان قبطی مصر به پیروی از شیخ محمد رفعت در این قیام شرکت کردند.
شیخ محمد رفعت علاوه بر تلاوت زیبای قرآن نخستین فردی بود که از مقام سهگاه در اذان بهره برد؛ تا پیش از او، همیشه از مقام حجاز برای گفتن اذان استفاده میشد.
انتهای پیام