به گزارش ایکنا، آئین تجلیل از نویسندگان دانشگاهی ادبیات پایداری که پیش از ظهر امروز سهشنبه ۲۵ اردیبهشت در سالن یاس سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حامد علیاکبرزاده؛ رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با اشاره به پیشینه قریب به چهلساله جهاد دانشگاهی در حوزه نشر گفت: طی این سالها فعالیت بسیار چشمگیری در زمینه نشر کتاب در این نهاد انقلابی صورت گرفته است که البته این آثار بیشتر به حوزه فناوری، علمی، دانشگاهی، علوم پایه و پزشکی مربوط میشود.
وی ادامه داد: در طول سالها فعالیت انتشاراتی جهاد دانشگاهی، بیش از 12 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است که از نظر کیفی آثار قابل توجهی است و مورد استقبال مخاطبان خاص خود نیز قرار گرفته است و با این فرض باید گفت که تاکنون جهاد دانشگاهی کمتر از حوزههای دیگر به حوزه علوم انسانی ورود پیدا کرده است.
علیاکبرزاده تصریح کرد: بنا به اقتضای زمان و شرایط، حوزه نشر جهاد دانشگاهی به موضوعات علوم انسانی نیز توجه نشان داده است و سعی دارد براساس سنت رایج جهاد دانشگاهی در نشر کتاب که در هر حوزه روششناسی را مورد تأکید قرار داده است در حوزه علوم انسانی نیز به این مسئله ورود پیدا کند.
رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی افزود: از خرداد سال گذشته که نام این سازمان از سازمان انتشارات به سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی تغییر کرد و بر این اساس رسالتها و مأموریتهای ما بازنگری شد ورود به حوزههای دیگر از جمله ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی داشتیم و در گام نخست تلاش کردیم تا به سرمایههای معنوی و ارزشی که جهاد دانشگاهی بهشخصه در اختیار دارد بپردازیم که پرداختن به تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی از بدو تأسیس به عنوان یک نهاد انقلابی و همچنین به شکل مصداقی، مرور زندگی شهدای جهاد دانشگاهی بود.
وی در ادامه اظهار کرد: به منظور بسط فعالیتهای خود در حوزه علوم انسانی و البته پرداختن به ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی تفاهمنامههایی با نهادهایی خارج از بدنه جهاد دانشگاهی نیز منعقد شد که ازجمله آنها اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود تا هم از تجربیات کارشناسان فعال در این حوزه استفاده شود و هم به یک الگوی واحد در زمینه تألیف و چاپ و نشر این قبیل آثار برسیم.
بیش از سه دهه پویایی نشر جهاد دانشگاهی
در ادامه مراسم، علیرضا کلانتر مهرجردی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به غنای کمی و کیفی آثار مکتوب در عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: جای بسی خوشحالی است که سهم قابل توجهی از آثار ارائه شده در رویدادهای فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب را عرضه آثاری از این دست به خود اختصاص میدهند.
وی ادامه داد: حوزه نشر در جهاد دانشگاهی نیز پیشینهای بیش از سه دهه دارد و پویایی این حوزه در جهاد دانشگاهی نشان از دغدغه ما داشته همچنان که طی این سالها ما نیز پا به پای سایر ناشران در اعتلای نشر و ترویج فرهنگ کتابخوانی گام برداشتهایم.
کلانتر مهرجردی تصریح کرد: به نظر میرسد که با توجه به این تعدد و تنوع ناشران و حجم قابل ملاحظهای از آثار منتشر شده، دیگر نشر مسئله اولویتدار کشور نباشد و زین پس باید تلاش اصحاب قلم و حوزه نشر باید بر این امر متمرکز شود که فرهنگ مطالعه را بیش از پیش در کشور تبلیغ و گسترش دهند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: پیرامون این موضوع باید روشها و الگوهای صحیح مطالعه ترویج شود و لذا همینجا از همه همکاران حوزه نشر میخواهم که در این زمینه با جهاد دانشگاهی همکاری کرده و از ظرفیتهای این نهاد انقلابی برای تحقق این مهم نهایت استفاده را ببرند.
وی با مهم خواندن ارزیابی ادبیات مکتوب پایداری که عرصههای همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را در برمیگیرد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما به دنبال آن پس از تغییر نام سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی بودیم، ایجاد یک پیستون فرهنگی به جهت مطالعه هدفمند به ویژه درباره موضوعات ارزشی و انقلاب اسلامی بوده است.
کلانترمهرجردی تأکید کرد: این امر به آن معناست که اگر مثلاً مولف و یا نویسندهای کتابی در زمینه جامعهشناسی سیاسی به رشته تحریر درآورد، از طرقی خواننده خود را راهنمایی کند که پیش از مطالعه آن کتاب و یا حتی پس از آن میتواند چه کتابهای را بخواند تا زنجیره فهم مطالب آن کتاب کامل شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: شکل دیگر این امر آن است که مثلاً نویسنده و یا ناشر به شرح چگونگی تالیف و یا نگارش کتاب پرداخته تا نحوه مواجهه مخاطب و خواننده با آن اثر به سبکی از مطالعه منجر شود تا شاهد نتیجهای بهتر از فرایند مطالعه باشیم.
وی در پایان با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص اهمیت حوزه فرهنگی گفت: ما باید تاکید معظم له را در حوزه نشر ترجمان کنیم که به نظر میرسد یکی از مصادیق آن هم هدفمند کردن پروسه مطالعه باشد.
انتهای پیام