
به گزارش ایکنا، در
وبینار بینالمللی «خانواده متعالی و چالشهای مدرنیته» که به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی تعهد به خانواده، صبح شنبه 6 مردادماه برگزار شد،
ریما حبیب، مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان در گفتوگویی ویدئویی با ایکنا به نقش محوری خانواده در ایجاد جامعهای سالم پرداخت.
در ادامه مشروح سخنان ریما حبیب، مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی لبنان از نظر میگذرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال میفرماید: «اى مردم، از پروردگارتان كه شما را از «نفس واحدى» آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد، و از آن دو، مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد، پروا داريد؛ و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مىكنيد پروا نماييد؛ و زنهار از خويشاوندان مَبُريد، كه خدا همواره بر شما نگهبان است.»(سوره نساء/ آیه۱)
از این آیه روشن میشود که
خانواده مهمترین چیزی است که جامعه بشری از آن تشکیل میشود. اگر خانواده اصلاح شود، کل جامعه اصلاح میشود و اگر خانواده فاسد شود، کل جامعه فاسد خواهد شد. در چارچوب این جامعه، نوع بشریت بهترین خلق و خو را میآموزد و افراد رشد پیدا میکنند و رفتارشان و آثار آن در این جامعه نقش بسته میشود؛ آن را با خود حمل میکند و به نسل بعد از خود منتقل میکند.
بنابراین، خانواده سپری مستحکم است، چرا که از اعضای خود در داخل دژ تسخیرناپذیر خود حمایت و همچنین منشأ هستی انسان و رشد و نمو او را تثبیت میکند.
تأکیدکننده این مفهوم آن است که میگوییم فلان شخص از خانواده بزرگواری است، یعنی اهل بیت او اینگونه هستند. گویی که خانواده این شخص در این بزرگواری محصور شدهاند. زیرا خویشاوندی انسان را محافظت و تقویت میکند.
همچنین مفهوم این مطلب از وصیت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش امام حسن(ع) فهمیده میشود که فرمود: «وابستگان خود را گرامى بدار؛ چه آنان [همچون] پر و بالِ پرواز تو و ريشه تو هستند كه به آن بر مىگردى و دست تو هستند كه با آن حمله مىكنى.»
لذا خانواده در نظام اجتماعی اسلامی دارای جایگاه والایی است و بسیاری از آیات در قرآن کریم درباره شأن خانواده وارد شده است که درباره قوانینی برای تنظیم روابط بین اعضای خانواده بوده و این تنها به این منظور است که حفظ خانواده، موجب حفظ دین و انسان است و حتی راهنمای مسیر آبادسازی کل جامعه است.
دین اسلام خانواده را جزء اصلی جامعه میداند و قوانین و احکامی برای آن قرار داده که آن را به یک محل آرامش و امنیت برای اعضای آن تبدیل کرده است و برپایی آن بر اساس اصول عدالت، برابری، مودت، رحمت، آمرزش، بخشش، نیکی و ارتباط خوب است.
همه این رهنمودها، رهنمودهای اخلاقی است که جامعه بشری را بنا میکند و آیات قرآن به ما نشان میدهد که چگونه پیامبران خدا به ارشاد فرزندان خود اهتمام میورزیدند و به توجه پدر به فرزند و نصیحت کردن او اهمیت دادهاند همانطور که حضرت لقمان فرزند خود را نصیحت کرد و حضرت نوح(ع) به پسرش نصیحت میکند و میگوید: «پسرم! همراه ما سوار شو، و با کافران مباش!»
همچنین حضرت یعقوب(ع) فرزندانش را اینگونه نصیحت میکند: «فرزندان من! خداوند براى شما اين دين (توحيدى) را برگزيده است. پس (تا پايان عمر بر آن باشيد و) جز در حال تسليم (و فرمانبردارى) نميريد.»
در سوره لقمان نیز جملات حکمتآمیزی مشاهده میکنیم که لقمان با این جملات فرزندش را تربیت کرده است. میفرماید: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»؛ «و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم؛ مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شير باز گرفتنش در دو سال است. [آرى، به او سفارش كرديم] كه شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است.» و همچنین میفرماید: «پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهی از منکر کن، و در برابر مصایبی که به تو میرسد شکیبا باش که این از کارهای مهمّ است!»؛ (پسرم!) با بیاعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد. و در راهرفتن خود ميانهرو باش، و صدايت را آهستهساز، كه بدترين آوازها بانگ خران است.»
میبینیم که تمام این آیات درباره تربیت فرزندان پیامبران و توجه دین اسلام به تربیت عنصر انسانی پیش از ورود به جامعه سخن میگویند؛ و وقتی درباره اهمیت خانواده و اصول موفقیت آن در اسلام سخن به میان میآوریم، میبینیم که فرد و جامعه، هردو در دست خانواده هستند و به همین دلیل در مسیر اصلاح سطح دینداری جامعه و توسعه زندگی و ایستادن در برابر فسق و ظلم و ... باید در مرحله اول خانواده اصلاح شود. یعنی باید زوج و زوجه تصمیم بگیرند که هردو با هم خود را اصلاح و در این راه با یکدیگر همکاری کنند.
راه عاقلانه برای حفظ پایبندی دینی فرد و جامعه و استحکام سطح دینداری خانواده آن است که باید بهجای اصالت فرد و جامعه، به خانواده اصالت داده شود. زیرا خانواده سنگ بنای اصلی جامعه است. به همین دلیل وقتی از وضعیت خانواده در جامعهای آگاه میشویم، میتوان آن را به کل جامعه تسری داد.
تشکیل خانواده یک واجب الهی است و اقدامی است که باید هر زن و مردی به عنوان یک واجب الهی در نظر بگیرند و جامعه اسلامی هیچگاه نمیتواند پیشرفت کند اگر از یک نهاد خانواده سالم و فعال برخوردار نباشد.
این خانواده که اصلاح فرد و جامعه بر اصلاح آن مبتنی است باید دارای اصول و قوانینی باشد تا به صورتی بنا شود که به صلاح و دوام آن بینجامد.
اما اصول و قواعد یک خانواده موفق چیست؟ میتوان از آیات قرآن نتیجه گرفت که مهمترین اصولی که باید خانواده برای تضمین آرامش بر اساس آنها بنا شود، دو اصل است؛ اصل اول، تعامل با عقد ازدواج بر این اساس که یک تعهدنامه محکم است. اصل دوم رفتار پسندیده بر اساس محبت و رحمت است.
اما تمام اینها را در جامعه غربی نمییابیم.
جهان غرب خطرناکترین جنایات را در تمدن منحط خود علیه خانواده و در نتیجه در حق انسان و بشریت مرتکب شده است. زیرا انسان بدون اینکه از نعمت آرامش در خانواده برخوردار باشد نمیتواند طعم واقعی زندگی را در این دنیا بچشد.
غربیها به نام مساوات و برابری، زن را شبیه مرد کردهاند. خانواده سلول بنیادی جامعه است و زن در رأس آن قرار دارد و اساس تشکیل خانواده است. اما تمدن غرب با ادعاهای خود درباره دفاع از حقوق زنان به نام برابری زن و مرد، زنانگی زن را از او گرفت و او را شبیه مرد کرد که دیگر نمیتواند نقش همسری و مادری خود را ایفا کند. اینگونه بود که خانواده ستون اصلی خود را از دست داد.
غرب همچنین اقدام به تشویق زنان برای تبدیل شدن به کالا کرد تا به زنان به دیده یک جسم مادی نگاه شود و زن به یک کالای جنسی تبدیل شود که میتوان آن را به بهایی اندک در بازارهای جنسی خرید و فروش کرد.
این امر به بالا رفتن میزان روابط غیرشرعی و پایین آمدن میانگین ازدواج و در نتیجه پایین آمدن شاخص تشکیل خانواده در جوامع غربی منجر شد و این چیزی است که تمدن غربی بر آن تسلط دارد.
غرب همچنین اقدام به ترویج همجنسگرایی و قانونی کردن آن و ترغیب به خروج از قواعد طبیعی انسانی در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده کرده که در ازدواج همجنسگرایان موجب بیرون آمدن خانواده از مفهوم حقیقی آن شده است. این از آخرین دستاوردهای تمدن غربی است.
تمدن غربی بر اساس خودخواهی، فردگرایی، ارضای شهوات و امیال شخصی استوار است زیرا اصالت در این تمدن، همان مصلحت شخصی و لذایذ فردی است و تلاش برای ایجاد و حفظ خانواده مطلقا ارزشی ندارد.
نهادهای غربی همچنین به نظریه لیبرالیسم که یک نظریه فکری سیاسی در تمدن غربی است، دعوت میکنند و فردگرایی و آزادی فردی را به صورت مطلق هدف والای خود در نظر دارند. غرب خانواده را با وجود آزادی مطلق فردی ویران کرد و در نتیجه نمیتوان اخلاق و ارزشهای اخلاقی و حد و مرزها را برای روابط میان والدین و فرزندان رعایت کرد. زیرا پسر و دختر به محض رسیدن به سن قانونی خانواده خود را ترک میکنند و از آزادی فردی که خانواده به هیچ وجه بر آن تسلطی ندارد برخوردارند. همچنین غرب حد و مرزی برای روابط خاص جنسی قرار نداده است.
غرب در حقیقت عبارت از یک کاخ زیباست که از بیرون آراسته و از درون متعفن است و این جنایات را به نام دفاع از آزادی و حقوق بشر با وقاحت تمام مرتکب میشود؛ بنابراین بنده معتقدم هر قدمی که برای ایجاد یک جامعه خانواده محور برداشته شود، تا زمانی که این جامعه دارای یک استراتژی تهاجمی گسترده برای رسوا کردن تمدن منحط غربی نباشد و ظلم غرب علیه زن و خانواده را تبیین نکند، موفقیتآمیز نخواهد بود.
در پایان میگویم که وقتی این موضوعات را در جوامع خود مطرح میکنیم و آن را در جوامع اسلامی بررسی میکنیم، باید این بررسی در مسیر حفظ ارزشهای خانواده در کشورهایمان باشد و درس استفاده صحیح از اشتباهات غرب در این زمینه ارائه شود.
در این گفته مبالغه نمیکنم که یکی از بزرگترین اهداف غرب و اشغالگران بنیاد خانواده است زیرا خانواده دارای پایه و اهمیت اساسی است؛ به همین دلیل ما خانوادههای فلسطینی علاوه بر تربیت سالم بر اساس قرآن کریم بار بزرگی بر دوش داریم و باید فرزندان خود را طبق حقوق غصب شده آنها تربیت کنیم و مسئله فلسطین یکی از پایههای اساسی دین ماست و نادیده گرفتن این حق مسئولیت شرعی در برابر خداست و ما حق نداریم نسبت به این مسئله کوتاهی کنیم.
همچنین نباید با عقل خود و ملتهایمان بازی کنیم و حقایق را باید آنگونه که هست برای مردم شرح دهیم و جوامع خود را نسبت به خطر فرهنگ و تمدن غیرانسانی و غیراخلاقی که آینده بشریت را تهدید میکند هشدار دهیم.
والسلام و رحمت الله و برکاته
وبینار بینالمللی «خانواده متعالی و چالشهای مدرنیته» به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی تعهد به خانواده، صبح شنبه 6 مردادماه ساعت 9 صبح برگزار شد.
دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیر کل زنان و خانواده شهرداری تهران مهمانان حضوری در این وبینار بودند که با موضوع «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان» و «چرایی لزوم جنبش جهانی تعهد به خانواده» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
ربکا مسترتون، مدرس کالج اسلامی لندن با موضوع ضرورت «حفظ خانوادە فطری متشکل از زن و مرد برای مقابله با چالشهای غرب امروز»؛ دکتر معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان با موضوع «نقش زنان در ترویج هنجارهای خانواده فطری و الهی و ضرورت تشکیل خانواده»؛ دکتر ریما حبیب، مسئول امور بانوان جنبش جهاد اسلامی فلسطین با موضوع «مزیتهای سبک زندگی اسلامی نسبت به سبک زندگی غربی» و دکتر رباب صدر، مدیر مؤسسات امام موسی صدر در لبنان با موضوع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بهرهگیری از نیروهای مردمی و جهادی برای اشتغالزایی زنان» دیگر سخنرانان این وبینار بودند که به صورت مجازی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
گفتوگو: اشرف بصیری
انتهای پیام