
به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری کنگره بینالمللی میرحامد حسین، در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد صافی، متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه در سخنانی بیان کرد: میرحامد حسین عمر شریف خود را در احیای آثار اهل بیت(ع) گذاشت و امدادهای الهی و عنایات اهل بیت(ع) به او کمک کرد تا بتواند آثار خارقالعادهای از خود به جای گذارد.
وی ضمن اشاره به برخی آثار و موسوعههای علمای شیعه که توفیق نگارش و انتشار آنها همانند معجزه میماند مثل جواهرالکلام در فقه، افزود: میرحامد حسین هم با همه کمبود امکانات و محدودیتهایی که داشتند و همچنین عمر کوتاه ۶۰ ساله خود، بر نگارش عبقاتالانوار توفیق یافت که با آن حجم از تتبعات و مباحث دقیق، به موسوعه بزرگ اعتقادی و مرجعی برای مباحث کلامی تبدیل شد.
صافی در پایان سخنان خود همچنین در رابطه با وصیت میرحامد حسین به فرزندش نکاتی را بیان کرد.
جلسه با سخنان شیخ سلام الناصری، نماینده هیئت مدیره احیای میراث عتبه مقدسه عباسیه ادامه یافت و ایشان با اشاره به خدماتی که میرحامد حسین در احیای امر امیرالمومنین(ع) انجام داده است، به نقل داستانی از هنگامه وفات میرحامد حسین و گریه ایشان از قصور در حق امیرالمومنین(ع) استناد کرد.
وی افزود: امروز بر همه حوزه و به خصوص موسسات تحقیقاتی مانند عتبه عباسیه و غیره لازم است که در احیای آثار این عالم بزرگوار و امثال ایشان کوشش نمایند.
در ادامه آیتالله نجمالدین طبسی به عنوان اولین سخنران این نشست علمی، ضمن بیان اینکه یک عالم را یا از تعاریف دیگران از او باید شناخت و یا از طریق بررسی علمی آثارش، افزود: درباره علامه میرحامد حسین علمای بزرگ شیعه کلمات دقیق و عمیقی دارند؛ از جمله ایشان میرزای شیرازی است که درباره او میفرماید: ذي الفضل الغزیر والقدر الخطیر، العالم الخبیر والفاضل النحریر، الفائق التحریر، الرائق التعبیر، العدیم النظیر؛ کجا مثل این تعابیر در حق یک عالم، آن هم از شخصی مانند میرزای شیرازی، دیدهاید؟
وی همچنین جملاتی را از محدث نوری، آقا بزرگ تهرانی، میرزاابولفضل تهرانی و… بیان و چنین عباراتی را در حق کسی از چنین افرادی بسیار نادر دانست.
طبسی در بخش دیگر سخنان خود به بررسی آثار فقهی علامه میرحامد حسین پرداخت و گفت: ایشان در مباحث فقهی بسیار دقیق و علمی وارد شده است تا حدی که علما بعد از او به مباحث و استدلالات ایشان استناد میکردند و در ادامه مواردی را از استدلالات ایشان بیان و لطایف آن را تبیین کرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی و دومین سخنران این نشست علمی، به معرفی مدرسه لکهنو و علمای بی نظیر این مدرسه در علم کلام و فقه پرداخت و از اثراتی که این مدرسه و به خصوص سید دلدارعلی نصیرآبادی معروف به غفرانمآب و خاندان و شاگردان ایشان بر کلام شیعه در عراق و ایران گذاشتند، نکاتی را ذکر کرد.
رئیس بنیاد بینالمللی امامت در بخش دیگر سخنان خود درباره شخصیت علامه میرحامد حسین سخن گفت و تاکید کرد: اولین نکته مهم این است که علامه میرحامد حسین به نقل مباحث کلامی و اشکالات و پاسخهای رایج اطراف خود اکتفا نکرده است و در هر بحث تمام اشکالات و نظرات و مباحث موجود را بررسی و به دقت علمی برای آنها دلایل متقن ذکر نموده است؛ تا جایی که میتوانیم بگوییم میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد و مباحثی را تبیین نموده که نه تنها برای پاسخ به مخالفین شیعه در آن دوره در هند، بلکه هر کسی که طالب حق و از تعصب به دور باشد، مخاطب مباحث این عالم بزرگ است.
سبحانی دومین نکته آثار علامه میرحامد حسین را تتبع بالای او دانست و افزود: کتاب و مستندی نبود مگر اینکه میرحامد حسین آن را مطالعه و نکتهبرداری و استفاده نموده است؛ او به کتابخانههای بسیار در نقاط مختلف جهان اسلام و حتی خارج از آن برای جمعآوری و خرید کتابهای مختلف و استنساخ از آنها نامه مینوشت و پیام میفرستاد.
رئیس انجمن امامت حوزه علمیه قم با اشاره به سختی عصر زندگی علامه از جهت فعالیتهای اهل سنت و مشکلاتی که شیعه در آن دوره داشته است، افزود: میرحامد حسین با همه این سختیها و مشکلات، روش جدیدی را برای تبیین امامت مطرح نموده که علمای بعد از او مانند علامه سید شرفالدین و علامه امینی و دیگران به اعتراف خودشان بر سر سفره او مهمان هستند.
ایشان در پایان سخنان خود به معرفی زمینههای بسیار تحقیق و پژوهش در آثار این عالم بزرگوار پرداخت و همچنین به سوالات حضار درباره علامه و منهج امامتی ایشان پاسخ مختصری داد.
این نشست علمی با سخنرانی اساتیدی از حوزه علمیه عراق ادامه یافت و ایشان به تبیین برخی نظرات علامه میرحامد حسین لکهنوی در حوزههای خاص فقهی و کلامی پراختند.
انتهای پیام