کد خبر: 4243791
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کارگردان فیلم کوتاه «یک دو سه»:

فیلمسازان جهان در حقانیت فلسطین متفق‌القولند + فیلم

امیرحسین کشمیری گفت: تمام فیلمسازان جهان که درباره فلسطین و تحولات اخیر غزه فیلم ساخته‌اند بر مظلومیت و حقانیت فلسطین اتفاق نظر دارند.

بخش «شاخه زیتون» آسیب‌شناسی سینمایی در حوزه تولیدات مربوط به غزه است + فیلم

در شرایطی که دنیا تحت تأثیر رسانه‌های صهیونیستی، جنایات رخ‌داده در سرزمین‌های اشغالی را نادیده می‌گیرند انتظار می‌رود، جشنواره‌های ایرانی محلی برای دیدن شدن این دست تولیدات باشد. این اتفاق در بخش «شاخه زیتون» جشنواره فیلم کوتاه تهران که چهارشنبه هفته گذشته خاتمه یافت، رخ‌ داد.

در این راستا ایکنا با امیرحسین کشمیری، کارگردان فیلم کوتاه «یک دو سه» که با این فیلم در بخش «شاخه زیتون» چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  حضور داشت، درباره سینمای مقاومت گفت‌وگویی کرده است.

ایکنا – در آغاز بحث پیرامون شکل‌گیری ایده «یک دو سه» بگویید و بیان کنید چه احساس نیازی بابت ساخت این فیلم، برایتان پیش آمد که تصمیم به ساخت آن گرفتید؟

ساخت این فیلم از طریق یکی از دوستان به من پیشنهاد شد. وی بعد از عملیات «طوفان الاقصی» تصاویری دیده بودند که بر مبنای آن، ایده فیلم کوتاه «یک دو سه» شکل گرفت. وی ایده را با من مطرح کرد. من نیز آن را پذیرفتم چون مضمونی جدید و نو داشت. در ادامه با بسط دادن ایده اولیه، ساخت اثر آغاز شد. درباره دلیل ساخت هم فیلم باید بگویم پیام فیلم جهانشمول است و همه گروه‌های سنی قادرند با آن ارتباط برقرار کنند بنابراین وقتی چنین امتیازی را در کار دیدم تصمیم به ساخت آن گرفتم تا با توجه به فراگیر بودن مضمون، بتوان گوشه‌ای از اتفاقات رخ‌داده در سرزمین‌های اشغالی را به گوش جهانیان رساند. بازیگر فیلم، کودکی پنج‌ساله است. همین موضوع بار دراماتیک «یک دو سه» را بالا برده و بر میزان تأثیرگذاری آن افزوده است.

نکته بعد؛ چند دهه پیش آمریکا اورژانس اجتماعی را برای جلوگیری از کودک‌آزاری به وجود آورد اما نکته اصلی اینجاست آمریکا به‌ عنوان مبدع این مرکز، خود مشغول نقض قوانین آن است. برای نمونه اتفاقاتی که امروز در غزه و لبنان رخ می‌دهد نمود بارز کودک‌آزاری است ولی آمریکا پیرامون آن سکوت اختیار کرده است! این تناقض، انگیزه‌ای دیگر برایم بود تا «یک دو سه» را بسازم.

ایکنا- بخشی تحت عنوان «شاخه زیتون» با محوریت اتفاقات غزه و لبنان در جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود دارد آیا برای این بخش کاربردی عینی و عملی می‌توان متصور شد یا اینکه صرفاً رویدادی است که در آن تعدادی فیلم نمایش داده می‌شود؟

برگزاری چنین بخشی باعث شده تمرکز روی موضوع بیشتر شود وقتی این توجه صورت می‌گیرد طبیعتاً‌ روی کیفیت هم دقت نظر فراوان انجام می‌شود. نکته بعد اینکه بخش «شاخه زیتون» آسیب‌شناسی پیرامون موضوع دارد تا فیلمسازان در این حوزه به آگاهی بیشتر برسند. به‌شخصه چند کار از کشورهای دیگر درباره غزه دیدم و با نوع نگاه آن‌ها با موضوع آشنا شدم. این امر به من کمک خواهد کرد در کارهای بعدیم به شکل کامل‌تری موضوع را موردنظر قرار دهم.

ایکنا – اشاره کردید فیلم‌های خارجی درباره غزه را مشاهده کرده‌اید. درباره نوع نگاهی که فیلمسازان خارجی به موضوع دارند توضیح دهید.

در تمام فیلم‌هایی که دیدم روی اشغالگری صهیونیست تأکید شده است. این امر نشان می‌دهد دیگر هنرمندان جهان هم بر مظلومیت ملت فلسطین هم‌نظر هستند. همچنین یک ویژگی در میان فیلم‌ها مشترک است آن‌هم اینکه وقتی آن‌ها از غزه حرف می‌زنند تأکیدشان روی کودکان و زنان است. چون در تمامی جنگ‌ها، کودکان و زنان هستند که بیشتر صدمه می‌بینند. در اکثر این تولیدات روی یک نکته اتفاق‌ نظر وجود دارد آن‌ها اینکه، زمین‌های اشغال‌شده روزی به صاحبانش بازگردانده می‌شود. این موضوع را می‌توان امتیاز دیگری برای بخش «شاخه زیتون» دانست.

کیفیت متفاوت تولیداتی سینمایی مرتبط با غزه

تولیداتی که در این حوزه ساخته می‌شود کیفیت‌های متفاوتی دارد چون ممکن است برخی کارها از کیفیت خوبی بهره نبرده باشد اما کارهای ضعیف نیز تا حدی تأثیرات خود را دارد چون درنهایت آن آثار نیز دیده‌ شده و پیامشان منتقل می‌شود. نکته بعد، جدا از کشورهای منطقه در کشورهای غربی آنچنان که باید معنا و مفهوم مقاومت مورد توجه قرار نمی‌گیرد چون از سوی رسانه‌های صهیونیستی این موضوعات بایکوت می‌شود اما وقتی در فستیوال‌های ایرانی این موضوع مورد نظر قرار می‌گیرد تا حدی به شنیده شدن پیام ملت فلسطین در دنیا کمک می‌شود.

ایکنا – فیلم کوتاه نهایتاً در زمانی 14 الی 15 دقیقه‌ای ساخته می‌شود. این کوتاهی زمان آیا کمکی برای رساندن بهتر پیام است یا اینکه نمی‌توان به موضوعاتی چون غزه یا لبنان در چنین زمان اندکی توجه لازم را داشت؟

فیلم کوتاه ویژگی‌های فیلم بلند را به لحاظ فرم و ساختار دارا است با این تفاوت که زمان فیلم کوتاه‌تر است. در ضمن صرف بلند بودن زمان فیلم، دلیلی برای کارآمد بودن آن نیست چون ممکن است فیلمی بلند به‌واسطه ساختار نامناسب نتواند پیام خودش را به شکل مطلوبی به بیننده منتقل کند اما در عوض فیلم کوتاه در زمانی اندک تأثیرگذاری خود را داشته باشد. این نکته‌ای است که روی آن تأکید دارم و حتماً باید روی آن دقت نظر صورت گیرد. جریانسازی فیلم کوتاه گاهی مواقع بیشتر از فیلم بلند است.

درباره فیلم کوتاه و جریانسازی آن باید اضافه کنم، هراندازه زمان جلوتر رود بیشتر شاهد مقبولیت فیلم کوتاه خواهیم بود زیرا جامعه امروزی به دلیل مشغله‌های فراوانی که پیدا کرده دیگر فرصت کافی برای دیدن فیلم‌های طولانی ندارد به‌ویژه تولیداتی که در آن‌ها پیام به بیننده منتقل می‌شود. در چنین شرایطی فیلم کوتاه یکی از مسیرهای مطلوب برای بیان جنایات صهیونیست‌ها است. 

عرصه‌های جدیدی دیگری هم برای نمایش فیلم کوتاه باز شده است و دیگر تنها سینما محل اکران این آثار نیست. پلتفرم‌ها و برخی سایت‌های نمایش فیلم قادرند اتفاقات خوبی را در عرصه فیلم کوتاه رقم زند. این امر هم تا حدی در حال رخ دادن است اما باید گستردگی بیشتری پیدا کند.

محل دیگری که می‌توان در شرایط فعلی از آن بهره برد نمایش فیلم کوتاه در شبکه‌های اجتماعی است. قابل کتمان نیست تقریباً بخش عمده‌ای از مردم در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. این میزان مخاطب ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب است بنابراین اگر در این رابطه اقدامات خوبی انجام شود گامی دیگر در جهت ارتقای فیلم کوتاه برداشته‌ شده است.

گفت‌وگو از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha