به گزارش خبرنگار ایکنا، رویداد فرهنگی طرح مدارس همدل امروز، ۱۵ آبانماه با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و مدیران وزارت آموزش و پرورش در محل سالن فجر کمیته امداد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد طی سخنانی بیان کرد: حدود هفت هزار مدرسه طی چهار سال اخیر طرح مدارس همدل را همراهی کردند. در این زمینه نزدیک به ۷۰ هزار ثبت نام رایگان در مدارس برای دانشآموزان مستعد امداد انجام شد.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مظلومترین وزارتخانهها در کشور است، اما فعالیتهای بسیار بزرگ و ماندگاری انجام میدهد. در آموزش و پرورش رکنی به نام صندوق حمایت از مدارس غیر انتفاعی کشور وجود دارد که طی تفاهم انجام شده، قرار بر این شد تا با همکاری کمیته امداد، مدارس غیر انتفاعی که دانشآموزان سه دهک تحت پوشش کمیته امداد را ثبت نام کنند، مبالغی اعطا شود.
جعفری تصریح کرد: امسال بنا داریم تا تمامی دانشآموزان بازمانده از تحصیل را به مدارس بازگردانیم. اگر بتوانیم این دانشآموزان را در مدارس غیرانتفاعی خوب جذب کنیم، کار بسیار مهمی در این زمینه انجام دادهایم. در رابطه با طرح مدارس همدل تاکنون هفت جلد خاطرات به چاپ رسیده که امروز رونمایی خواهد شد.
وی بیان کرد: در طرح مدارس همدل دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد میتوانند در صورت دارا بودن شرایط تحصیل و استعداد لازم، به طور کاملاً رایگان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کنند. در سال ۱۴۰۳ تعداد مدارس شرکت کننده در این طرح، ۳۳۵۰ مدرسه هیئت امنایی و ۱۴۳۴ مدرسه غیر دولتی بوده است.
در ادامه، احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگی و اصلیترین جایگاه تربیت نیروی انسانی بیشترین رسالت را در ساخت آینده کشور دارد. دغدغه و نگرانی اصلی همه مسئولان آموزش و پرورش در این است که مبادا استعدادی از ایران اسلامی شناسایی نشود.
وی افزود: امروز حدود ۹۸ درصد دانشآموزان کشور در کلاس درس حضور دارند. هر چند که با اهداف ترسیم شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فاصله زیادی داریم، اما تا به امروز از همه ظرفیتهای پیرامونی خود در این زمینه استفاده کردهایم تا به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.
محمودزاده با اشاره به عدالت آموزشی و مشارکت در آموزش و پروش تصریح کرد: تلاش کردیم که مدارس غیر دولتی و هیئتامنایی را وارد طرح مدارس همدل کنیم که در این زمینه نیز امروز صدها نفر از دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند. امروز بسیاری از استعدادهای دانشآموزی کشور بدون پرداخت هزینه تحصیل و به صورت رایگان تحصیل میکنند.
محمودزاده اظهار کرد: چهار سال از اجرای طرح مدارس همدل گذشته و تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر از دانشآموزان در این طرح حضور داشته و به صورت رایگان تحصیل میکنند. این طرح با هدف توسعه و ترویج فرهنگ احسان و شناسایی دانشآموزان مستعد در نقاط مختلف کشور اجرا میشود. امروز حدود ۱۹ هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد که باید از ظرفیت آنها برای این طرح بهرهگیری کنیم.
وی اظهار کرد: باید با تجربهنگاری به موقع این طرح معنوی را به سمع و نظر تمامی مدیران مدارس غیردولتی کشور برسانیم تا مشارکت بیشتری در این طرح داشته باشند. نکته بعدی، موضوع کیفیتسنجی دانشآموزان حاضر در این طرح است که میتوان با اجرای دقیق آن، برای تربیت کادر آینده کشور بهره برد.
در ادامه و پس از اجرای بخش اول تجلیل از مدیران طرح مدارس همدل، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی بیان کرد: بنده به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه معلمان از خدمات ریاست کمیته امداد به ویژه رویکرد ایشان در کمک به محرومان با رویکرد فرهنگی قدردانی میکنم.
وی افزود: کمیته امداد به توفیق الهی تاکنون خدمات بسیار شایستهای را در ایران اسلامی انجام داده و شاید یکی از درخشانترین نهادها پس از انقلاب اسلامی کمیته امداد باشد. جای بسی خوشحالی است که امروز نوع نگاه و رویکرد کمیته امداد به سمت تعلیم و تربیت تغییر پیدا کرده و سرمایههای بیشتری صرف این حوزه میشود.
کاظمی ضمن تشکر از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش که به طرح مدارس همدل کمک کردهاند، تصریح کرد: شاید کاری که اکنون انجام شده، خیلی دیده نشود، اما کار بسیار بزرگی رخ داده است. فعالیت کمیته امداد در چنین طرحهایی مانند مدارس همدل کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار است.
وی با اشاره به آیاتی از کلامالله مجید، اظهار کرد: بنده افتخار میکنم که سرباز کمیته امداد باشم و هر نوع همکاری که بتوانم در خدمترسانی به محرومان و دانشآموزان محروم با کمیته امداد داشته باشم، انجام خواهم داد. باید کاری کنیم تا به توسعه انفاق و خدمت به محرومان در آموزش و پروش برسیم.
کاظمی با بیان اینکه انفاق جایگاه بسیار بزرگی نزد خداوند متعال دارد، اظهار کرد: تفاوت نماز با انفاق این است که انفاق امری اختیاری است که انسان باید برای انجام آن پا بر روی نفس خود گذاشته و در مسیر الهی قدم بردارد؛ لذا باید تلاش کنیم که این دو رکن اساسی و اصولی در قرآن یعنی نماز و انفاق در زندگی ما جاری باشد. البته هیچ اتفاقی بالاتر از تعلیم و تربیت و هدایت نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث ایتام بیان کرد: تاکنون به امر ایتام کمتر در آموزش و پرورش توجه شده است که باید به صورت ویژه بدان بپردازیم. ما باید منفق و یا منفقساز باشیم که اگر اینگونه نباشیم در زمره خسارت دیدگان هستیم. وظیفه ما در نظام تربیت و سنگین است. باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا فرهنگ انفاق را در میان خانوادهها نشر دهیم.
وی بیان کرد: امروز باید نگاه ازخودگذشتگی، ایثار و از خود بریدن را در میان دانشآموزان گسترش دهیم. معلمان ما نیز باید الگوهای انفاق و ایثارگری در حوزههای مسئولیتهای اجتماعی باشند. باید زمینهای را فراهم کنیم که تعداد بیشتری از مدارس غیردولتی در طرح مدارس همدل شرکت کنند. باید به قانونی برسیم که هر مدرسهای که تأسیس شد، اجرای طرحی مانند مدارس همدل را در دستور کار خود قرار دهد. امیدوارم سال آتی تعداد مدارس حاضر در طرح مدارس همدل از هفت هزار به ۱۵ هزار مدرسه برسیم.
وی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش در حوزه ایتام نیز باید یک کارویژه خاص طراحی کند. در رابطه با طرح اکرام ایتام نیز باید دانشآموزان و خانوادهها را با چنین طرحی به خوبی آشنا کنیم و در این زمینه از تمام ظرفیتهای آموزش و پرورش بهرهگیری خواهیم کرد.