این روزها دیگر کسی نیست که نام بلکفرایدی به گوشش نخورده باشد. با وجودی اینکه این روزها خیلی از بلکفرایدی میشنویم، اما ممکن است خیلی از ما ندانیم که این روز پرماجرا چگونه آغاز شد؟ چرا چنین نامی برای آن انتخاب شده و چگونه توانسته به یکی از مهمترین رویدادهای سالانه خرید تبدیل شود؟ روزی که میلیونها نفر در سراسر دنیا برای خرید محصولات مورد علاقه خود لحظهشماری میکنند. در ادامه به داستان جذاب بلکفرایدی میپردازیم و از تاریخچه و تاثیرات جهانی آن با شما صحبت خواهیم کرد.
واژه «بلکفرایدی» برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی توسط پلیس فیلادلفیا به کار رفت. آن زمان، شلوغی بیش از حد خیابانها، ترافیک سنگین و حضور گسترده مردم در مراکز خرید پس از روز شکرگزاری، پلیس را به زحمت میانداخت. به همین دلیل، این روز را «جمعه سیاه» نامیدند.
با گذشت زمان، این واژه معنای منفی خود را از دست داد و خردهفروشان آن را به فرصتی برای سوددهی تبدیل کردند. دلیل این تغییر نام به مفهوم مثبت، به دفاتر حسابداری خردهفروشان بازمیگردد. در آن زمان، دفاتر حسابداری با قلم قرمز نشاندهنده ضرر و با قلم سیاه نشاندهنده سود بودند. از آنجا که بلکفرایدی فروش فوقالعادهای را برای فروشگاهها به همراه داشت، این روز به «سیاه» به معنای سوددهی تغییر معنا داد.
حالا شاید بپرسید چرا بلکفرایدی تا این حد پرطرفدار است؟ پاسخ ساده است: تخفیفهای بیسابقه! در این روز، فروشگاهها برای جلب مشتری رقابت شدیدی دارند و کالاهایی که معمولاً قیمت بالایی دارند، با تخفیفهای باورنکردنی عرضه میشوند. اما چیزی که بلکفرایدی را خاصتر میکند، تجربه خرید هیجانانگیز است. مردم ساعتها زودتر در صف میایستند، گاهی حتی شب را مقابل فروشگاهها میگذرانند و به محض باز شدن درها، برای خرید کالاهای محدود، با سرعتی دیوانهوار وارد فروشگاه میشوند.
جمعه سیاه در تاریخ خود لحظات تلخی نیز داشته است. یکی از بدترین و غمانگیزترین جمعههای سیاه، در سال ۲۰۰۸ رخ داد و به دلیل هجوم دیوانهوار مردم برای دستیابی به تخفیفهای بزرگ در فروشگاه والمارت نگهبان فروشگاه والمارت از شدت هجوم جمعیت زیر دست و پا ماند و جان خود را از دست داد.
بلکفرایدی در ایران، همانند سایر نقاط جهان، آخرین جمعه ماه نوامبر و بیشتر به صورت حراج آنلاین برگزار میشود. در ایران، با ظهور فروشگاههای آنلاین معتبری مثل دیجیکالا بلکفرایدی به شکل حراجمعه رنگ و بوی تازهای به خود گرفته است. این فروشگاه هر ساله با کمپینهای تخفیفی جذاب، مشتریان زیادی را به سمت خرید آنلاین جذب میکند و امسال هم با تخفیف ۹۹% در بازی شکار گنج و قرعه کشی یک عدد بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری یک موقعیت عالی ایجاد کرده که کاربران را به تشکیل حداقل یک سبد خرید سوق میدهد. از طریق لینک https://www.digikala.com/landing/black-friday/ میتوانید از بلکفرایدی و محصولات حراج جمعه سیاه آنها دیدن کنید.
همچنین در بازار هم فروشگاههای حضوری وجود دارند که بلکفرایدی را برگزار میکنند. برندهایی مثل بادی اسپینر، سرژه، سله بن و جین وست با فروش ویژه لباس و اکسسوریهای خود در بلکفرایدی امسال حضور دارند که برای آنهایی که به خرید حضوری علاقهمند هستند، فرصت مناسبی خواهد بود.
بلکفرایدی، از بحران اقتصادی و ترافیک فیلادلفیا تا سودآوری خیرهکننده خردهفروشان، مسیری طولانی طی کرده است و امروزه به لطف فروشگاههایی مثل دیجیکالا به کشور ما هم رسیده است. اگر شما هم دوست دارید بهترین تخفیف عمرتان را تجربه کنید، حتما در این روزها به دیجیکالا سر بزنید.
*** این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایکنا مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.
انتهای پیام