وی با اشاره به اینکه انس با قرآن و قرائت مستمر آن باید از جمله وظایف یک مسلمان تلقی شود، گفت: در گفتار، رفتار و عقایدمان نباید بین خود و قرآن فاصله ایجاد کنیم و باید این مطلب را همواره در نظر داشته باشیم که هدایت به غیر از قرآن قابل جستجو کردن نیست و در صورت دوری از قرآن، گمراهی و ضلالت به سراغ آدمی خواهد آمد.
سیدنور ادامه داد: پیرامون این موضوع یعنی استفاده از ظرفیت و قابلیت فضای مجازی در نشر و گسترش فرهنگ تلاوت شاید این پرسش در ابتدا مطرح شود که مگر تلاوت قرآن دارای چه مقام و مرتبهای دارد که باید علاوه بر برگزاری آن، از طریق مجازی نیز آن را انتشار داد که در جواب باید گفت: جایگاه قرائت قرآن در اسلام والاست و به عنوان یک هنر معنوی و وظیفه دینی مطرح میشود. باید ابتدا به این نکته توجه داشت که هر مسلمانی باید از ابزار قرائت برای نشر و گسترش کلام وحی نهایت استفاده را ببرد.
وی تصریح کرد: قرائت شفاهی و حضوری با استفاده از قاری و مخاطبان در یک محفل قرآنی از قدیمالایام باب بوده و رواج داشته، هر چند که همچنان فراگیر نشده است؛ یکی از دلایل این عدم فراگیر شدن آن است که ممکن است امکاناتی حداقلی نیز فراهم نباشد یا این امر نیاز به تبلیغ و ترویج دارد تا حلقهها و محافل قرآنی به این واسطه به وجود آید. لذا به واسطه نشر قرائتها از طریق فضای مجازی هم برای آن دسته از افراد که امکانات در اختیار ندارد، فرصت استفاده از قرائت قاریان مختلف فراهم میشود و هم سایر افراد را نیز تهییج میکند تا در پی تشکیل محافل قرآنی باشند.
این پژوهشگر قرآنی گفت: با وجود قابلیتها و نقشی که فضای مجازی در گسترش فرهنگ قرائت و تلاوت قرآن فراهم میکند، اما نباید از نظر دور داشت که برگزاری کرسیهای تلاوت در فضای مجازی نیز ایرادات و اشکالاتی دارد. به عنوان نمونه عدم رسمیت بخشی به این محافل است که معمولاً حضور بیش از 30 نفر در یک محفل حس اعتمادی را در مخاطب ایجاد کرده و تأثیر آن را مضاعف میکند که افزایش این آمار تا 100 نفر علاوه بر این، بر شکوه و عظمت محفل قرآنی خواهد افزود.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بازوی قدرتمندی برای اشاعه و فراگیر شدن محافل انس با قرآن است، گفت: حضور فیزیکی در یک محفل تلاوت از آنجا که همه ابعاد دیگر آن برای مخاطب قابل لمس است، تأثیر مضاعفی خواهد گذاشت؛ امری که در فضای مجازی نمیتوان به آن امیدوار بود.
سیدنور تأکید کرد: تنها تأثیری که در فضای مجازی از محافل تلاوت میگیریم، بازخوردها(کامنت)یی است که پایین صفحه نقش میبندد که چندان هم قابل استناد نیست. از جمله دیگر معایب شرکت در محافل مجازی این است که صرفاً با شخص قاری در قاب تصویر مواجهیم و چندان اشرافی بر فضا و اتفاقات پیرامون و وجد و شعف مخاطبان نداریم.
وی اظهار کرد: باید به دنبال راهکارهایی بود تا با استفاده از آنها از این امکان ویژه در فراگیرتر شدن محافل و مجالس تلاوت قرآن بیش از پیش بهرهمند شد. در وهله نخست باید در انتخاب آیات در تلاوتهای مجازی که شور و شعف بیشتری را برای مخاطب به همراه داشته و موجب استقبال بیشتر او میشود، دقت کرد.
سیدنور در پایان گفت: از جمله موارد تأثیرگذار در اقبال مخاطبان از تلاوت در فضای مجازی، استفاده از سیستمهای صوتی و تصویری بهروز باکیفیت بالاست و همچنین جلوههای تصویری است که میتواند در جذابیت بصری هر کدام از این محافل مجازی نقش داشته باشد. به هر حال قرار گرفتن در چنین فضایی بیشتر مورد علاقه جوانان است و در نتیجه با استفاده از تمهیداتی حتی با وجود مشکلات فراوان و نقصهایی که یک تلاوت مجازی به نسبت تلاوت حقیقی دارد، از آن برای جذب بیشتر مخاطبان استفاده کرد.
انتهای پیام