به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست فصلی مدیران و مشاوران بانوان دستگاههای اجرایی استان تهران همراه با اختتامیه طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده» امروز ۱۰ دی با حضور مسئولین کشوری حوزه زنان و خانواده در استانداری تهران برگزار شد.
زهره جعفری، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران طی سخنانی با اشاره به برگزاری نشستهای فصلی مدیران و مشاوران بانوان دستگاهها در استانداری تهران گفت: این نشستها به صورت مرتب برگزار میشد که به دلیل انتخابات و تغییر مسئولان مدتی برگزار نشد که امیدواریم از این پس به صورت مرتب برگزار شود.
وی با اشاره به اجرای پویش «شکوه مادری، مهر پدری» که از میلاد حضرت فاطمه(س) تا میلاد حضرت علی(ع) برگزار میشود، گفت: تلاش داریم به تحکیم خانواده و نقش و تکریم مادران و پدران در استان تهران توجه شود. مسئولیت ما حوزه زنان و خانواده است و خانواده از زن، مرد و فرزندان تشکیل شده پس باید به مردان و پدران در خانواده نیز توجه شود و گفتمان واژه خانواده را تقویت کنیم.
جعفری در خصوص اقدامات این دفتر در استان تهران گفت: تمرکز ویژهای روی توانمندسازی تشکلهای مردمی داریم. فردا اختتامیه طرح آموزش این تشکلها را خواهیم داشت و از 100 برگزیده تشکلهای مردمی که شش ماه است نشستهای تخصصی خود را میگذرانند تقدیر خواهدشد.
وی با اشاره به اینکه این 100 تشکل مردمی توانمند بودند اما تلاش شد دورههای تخصصی با هدف تحکیم خانواده ببینند و توانمندی آنها ارتقا داده شود، گفت: این تشکلها دورههای تحکیم و تقویت خانواده و تشویق خانوادهها به فرزندآوری را گذراندند تا مسائل را بر اساس بوم منطقه و شهرستان خود تحلیل و در برابر مشکلات راهحل ارائه دهند.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران افزود: ایجاد کسب و کار پایدار خانواده محور اقدام دیگری است که انجام و 60 میلیارد تومان طی دو سال برای اشتغال به بانوان اهدا شد. از آنجایی که تهران پایتخت است امکانات، مشکلات و ظرفیتهای این شهر هم ویژه است اما کمتر به آن توجه میشود؛ استان محروم و مظلوم تهران در برابر چشم مسئولان است اما به آن توجه نمیشود و ما تلاش کردهایم از محرومیتها و مشکلات این استان فرصت بسازیم.
وی این نوید را داد که در حوزه کسب و کار اتفاقات خوبی قرار است رخ دهد و امیدواریم تمهیدات ویژه برای کارآفرینان ارائه کنیم و افزود: بر اساس قانون اساسی در تمام برنامهها باید پیوست خانواده در نظر گرفته شود؛ در شهرکهای جدیدی که ساخته میشود به نیازهای خانوادهها توجه و تمرکز نمیشود و امکانات عمومی مورد نیاز خانوادهها را ندارند. وقتی به نیازهای خانواده توجه نشود ساخت مقدار زیادی مسکن به آسیب تبدیل میشود.
جعفری از مسئولان امور بانوان ادارات و سازمانهای استان تهران خواست توجه به خانوادهمحوری را از مسئولان مطالبه کنند و افزود: در بحث ازدواج بههنگام و آگاهانه هر نهادی مسئولیتی دارد؛ همه مشکلات اقتصادی را میدانیم و میبینیم که ازدواجها به زندگی پایدار ختم نمیشود، لذا تلاش کردیم مسیری را تعریف کنیم تا مسائل و عملکردها را آسیبشناسی و اقدامات اشتباه را حذف و یا جایگزین کنیم.
وی با اشاره به اینکه طرح ویژهای با همراهی جهاد دانشگاهی الزهرا(س) در استان تهران اجرا شد، گفت: طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده طراحی و پس از برگزاری سلسله نشستهای تخصصی و نخبگانی به جمعبندی طرح رسیدیم. این طرح آمده است تا در قالب پیشنهاد سند سیاستی به مسئولان ارائه شود و امیدواریم منشا اثر باشد.
زهرا نقیزاده، مدیر اندیشکده بانوان و رئیس جهاددانشگاهی الزهرا(س) نیز در ادامه به تشریح طرح تحکیم خانواده پرداخت و گفت: راهاندازی اندیشکدهها از ۲۰۱۵ رایج شده و در کنار سیاستگذاران اندیشکدههایی وجود دارند که در تصمیمگیریها به آنها کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه نبود زبان مشترک بین سیاستمداران و دانشگاهها خلایی ایجاد کرده بود که نتایج پژوهش دانشگاهها صرفاً در دانشگاهها باقی میماند و در سیاستگذاریها مورد توجه قرار نمیگرفت و طرحهای اجرایی سیاستگذاران نیز در قالب علمی بررسی نمیشد، گفت: اندیشکدهها پل واسط بین دانشگاهها و سیاستگذاران شدند تا هرچه سیاستگذاران تدوین میکنند منبعی برای استادان دانشگاه شود و تولیدات دانشگاهی نیز جنبه کاربردی پیدا کنند.
نقیزاده اضافه کرد: ما تلاش کردیم این خلا را در حوزه خانواده پر کنیم و با نهادهای سیاستگذار ارتباط بگیریم و منابع علمی را به اسناد سیاستگذاری تبدیل کنیم. از تیر ۱۴۰۲ پروژه تعالی و تحکیم خانواده با آسیبشناسی مسئله آغاز شد و در ادامه پروپوزال آن تهیه و با کار جهادی سلسله نشستهای آن برگزار شد و در نهایت به مدل آسیبشناسی وضع موجود و مدل پیشنهادی مطلوب رسیدیم.
فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به بخشهایی از سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده گفت: با اطمینان میگویم بیش از ۹۰ درصد مدیران کلان و میانی ما سیاستهای کلان مقام معظم رهبری در حوزه خانواده را نخواندهاند؛ مدیران ما در حالی حتی یک بار این سیاستها را نخواندهاند که چند بند این سیاستها ناظر بر همه نهادها و سازمانهاست.
وی ادامه داد: بند اول و دوم این سند ناظر بر ایجاد جامعهای خانوادهمحور است. چطور ممکن است به ایجاد جامعه خانوادهمحور مأمور باشیم اما مدیران ما اولاً اطلاعی از این مأموریت نداشته و از سوی دیگر دریافت درستی از مفهوم خانوادهمحوری، مؤلفههای خانوادهمحوری، مدیریت خانوادهمحور و ... نداشته باشند.
فرهمندپور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند محور قرار گرفتن خانواده در قوانین، مقررات، برنامهها، سیاستهای اجرایی و تمامی نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید صورت گیرد، گفت: اساساً باید با جامعهای مواجه باشیم که خانواده در آن اصل است، اما در نظام قانونگذاری، برنامهریزی، بودجهریزی و ... چقدر این بند مورد توجه است؟ اساساً نگاه برنامهریزی بودجه سازمان برنامه و بودجه تا چه میزان خانوادهمحور است؟ در برنامههای پنج ساله توسعه و پیشرفت چقدر خانوادهمحوری رعایت شده است؟
وی ادامه داد: بند دیگر این سند یکی از بندهای ذیل بند پنج است که مطرح میکند: بکارگیری یکپارچه ظرفیتهای آموزشی، تربیتی و رسانهای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده باید باشد؛ اما هنرهای نمایشی، سینمای خانگی و ... ما نه تنها در جهت تحکیم خانواده قرار ندارد بلکه بعضاً در جهت تخریب خانواده بنا شده است.
رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از مدیران ارشد ما نهتنها توجهی به این مأموریت که شخص اول نظام به عنوان سیاستهای کلان ابلاغ کردهاند ندارند، بلکه نظام، مدیریت، برنامهریزی، نظامسازی و ... خانوادهمحور نیز بین آنها مطرح نشده و بهشدت نیازمند نهضتی برای بازخوانی سیاستهای کلی خانواده هستیم. البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما خروجی و دستاوردی اتفاق نیفتاده است و باید به دنبال راهکارهایی بگردیم که خروجی فعالیتها در جامعه جریان پیدا کند.
وی اظهار کرد: اتفاقی که در کشورهای غربی(غرب اندیشهای) رخ داده این است که نهادهای مدنی مشخصاً افراد را مخاطب خود میدانند، بنابراین برای افراد برنامه دارند، نهادهای آنها فردگرا است و فرد را مخاطب برنامههای خود میدانند و برای آگاهسازی، آموزش و توانمندسازی فرد تلاش و بر فرد اعمال قانون و نظارت میکنند.
فرهمندپور اضافه کرد: در فرهنگ دینی ما، فرد مخاطب ولایت اجتماعی نیست بلکه خانواده مخاطب ولایت اجتماعی است و قرآن ولی خانواده را مسئول هدایت خانواده معرفی میکند و مخاطب آیات قرآن عمدتاً در نظامات اجتماعی خانواده است، لذا خانواده باید حمایت شده و آموزش داده شود تا اعضای خود را حفظ کند.
وی در جمعبندی این بخش از سخنان خود، گفت: یک طرف طیف اندیشه اسلامی خانوادهمحور و یک طرف طیف فردمحوری است اما متأسفانه ما به سمت فردمحوری تمایل داشتهایم و نظام آموزش ما فرد را مخاطب قرار داده و عاملیت خانواده تضعیف شده است.
در بخش پایانی این نشست، امیرحسین بانکیپور، رئیس فراکسیون خانواده و جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمار دقیق مجردان که کارمند ادارات استان تهران هستند را استخراج کنیم، به عدد قابل توجهی میرسیم. این عدد را اول باید استخراج و به نمایندگان و مسئولان گوشزد کنیم. اگر از نظر سنی و تحصیلاتی مجردان را مشخص کنیم این آمار پیام مهمی به مسئولان ارسال میکند.
وی افزود: این افراد کارمند هستند و درآمد دارند یعنی مشکلاتی که دیگران برای اشتغال دارند، این کارمندان ندارند؛ در گام دوم به آنها پرسشنامه بدهیم و سؤال کنیم که مانع ازدواجشان چیست و موانع ازدواج آنها را پیدا و دستهبندی کنیم. بسیاری از موانع ذهنی است و میشود با آموزش و تهیه جزواتی این موانع را حل کرد. برخی به زندگی مجردی خو کردهاند که باید گرههای ذهنی آنها را پیدا کرد و برای هر گروه کار ویژهای انجام داد و در مرحله بعد با سامانههای همسانگزینی در انتخاب همسر به آنها کمک کنیم.
بانکیپور اضافه کرد: مدیران این تصور را دارند که کارمند مجرد بهتر کار میکنند خوب است بررسی کنیم کارمندان مجرد موفقتر هستند یا کارمندان متاهل و برای مدیران این مسئله را تبیین کنیم که کارمند متاهل آرامش بیشتری دارد و اگر به ثبات برسد چون احساس مسئولیت میکند بهتر عمل میکند. همچنین مدیران باید تمهیدات و تشویقاتی نیز برای ازدواج کارمندان در نظر بگیرند.
این نماینده مجلس از مسئولان امور بانوان خواست این طرح را در ادارات خود اجرا کنند و تجارب موفق و ناموفق خودشان را به اشتراک بگذارند تا با جمعبندی به طرحهای خوب برسیم و گفت: حتی اگر بتوانیم با این اقدامات ۱۰ درصد این افراد را به ازدواج برسانیم بسیار عالی است چرا که هیچ بنایی باارزشتر از خانواده نیست.
وی در بحث تحکیم خانواده نیز خواستار انجام تحقیق، پژوهش و فراتحقیق شد و گفت: میزان رضایتمندی و میزان طلاق کارمندان را بررسی کنید و رضایتمندی فرد از زندگی مشترک را با موفقیت در کار او بسنجید تا مدیران بدانند کارمندانی که در خانواده مشکل دارند این مشکل در محیط کار روی عملکرد آنها تاثیر منفی میگذارد.
بانکیپور گفت: طبق قانون پنج درصد از بودجه پژوهشی دستگاهها باید به بحث جوانی جمعیت اختصاص داده شود. دلایل عدم رضایتمندی کارمندان را استخراج کنید. مثلا اگر عدم رضایت از کمبود مسافرت است زمینه و امکان سفر باید توسط سازمانها فراهم شود. اگر عدم رضایت از مهارت کم ارتباطی است دوره ضمن خدمت مهارت ارتباطی، کنترل خشم، حل تعارض و ... برگزار شود. همچنین از عناوین کلی مثل «آموزش تحکیم خانواده» پرهیز کنید و به سراغ مسائل بروید و نحوه حل مسائل را آموزش دهید. مثلا نحوه صحبت کردن با خواستگار، تعیین مهریه و ... را آموزش دهید چرا که اگر نقطه زن و مسئلهمحور جلو برویم جلسات سودمند خواهد بود.
انتهای پیام