
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین همایش
سواد فضای مجازی امروز ۱۷ دیماه با حضور پروفسور باقر ساروخانی، استاد برجسته ارتباطات و سایر اساتید دانشگاهها و محققان در مجتمع فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.
سعید پورابوالقاسم، رئیس
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این همایش گفت: تغییر آرایش رسانهای جهان از جریان اصلی به جریان فضای مجازی این پیام را صادر میکند که متعهد و مسئولیم تا فرزندان این نسل و نسلهای آتی را از فرصتها و چالشهای حضور در جهان متاورس، شخصیتها و انسانهای آواتاری، زندگی در عصر هولوگرام، دوست یا دوستان ساخته شده توسط هوش مصنوعی، عصر اینترنت جهانی و غیر قابل فیلترینگ، پیشاپیش آگاه کنیم.
وی افزود: باید بپذیریم که هم اکنون کنترل، هدایت، بسیج و تهییج افکار عمومی مردم یا همان کاربران در انحصار و در دست شبکههای اجتماعی، پیام رسانهای موبایلی و پلتفرمهای فضای مجازی است. در دهههای گذشته نظریاتی همچون «نظریه آموزش ۳ قطبی» اعتقاد داشتند که جوانان آنچه را با عنوان تجریه زیستی فرا میگیرند و پس از آن «اجتماعی میشوند»، دارای ۳ منبع شامل همسالان، مدرسه و خانواده است؛ اما امروزه این نظریه با ظهور فضای مجازی دگرگون شده و یکی از منابع اصلی تجربه زیستی و اجتماعی شدن جوانان و نوجوانان نسل Z و آلفا رسانهها و شبکههای اجتماعی هستند و در عین حال هم اکنون دغدغه همه خانوادهها باید همسطحسازی سواد مجازی خودشان با فرزندانشان باشد؛ که متأسفانه «والدگری» از خانواده به «شبکههای اجتماعی» منتقل شده است.
پورابوالقاسم تصریح کرد: نسل بتا در دنیایی متولد میشود که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به طور گستردهای در زندگی روزمره وجود دارد و این نسل از همان ابتدا با این فناوریها آشناست و قطعاً توانایی بالایی در استفاده از آنها خواهد داشت. از همین رو هر چه که به سوی ظهور رسانههای نوین در حوزه فضای مجازی گام برمیداریم ضرورت بازشناخت و مطالعه مجدد سواد فضای مجازی در بین مخاطبان یا همان(کاربران) به ویژه جوانان نسل(آلفا) و نسل(بتا) بیشتر نمایان میشود و اهمیت این موضوع در پیامی که از سوی یونسکو در هفته سواد رسانهای و اطلاعاتی ذکر شد گویاست که با توجه به ظهور هوش مصنوعی باید در آگاهی هر چه بیشتر برای منافع عمومی و کودکان و نوجوانان بکوشیم.
وی ادامه داد: آنچه ما را بر آن داشته که هر ساله این همایش را با جدیت و تلاش بیشتری در محورهای مختلف برگزار کنیم؛ چیزی نیست جز آموزش و آگاهیرسانی در این حوزه به خانوادهها و نسل جوان و نیز کمک به تصمیمسازان(سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی) به دلیل تغییر معنای حکمرانی از فضای واقعی به فضای مجازی در شناخت چالشها و فرصتهای جهانی و ملی پیش روی ایران.
سیدمحسن بنیهاشمی، دبیر علمی ششمین همایش سواد فضای مجازی نیز طی سخنانی در این نشست گفت: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، وظیفه هدایت فرهنگ و هنر در فضای مجازی را دارد. یکی از این اقدامات در عصر امروز، فعالیت در حوزه دانش فضای مجازی و سواد رسانهای است. امسال تصمیم بر این شد که سواد فضای مجازی را به عنوان رکن اساسی در قالب همایش برگزار کنیم.
وی افزود: از زمانی که کار این همایش شروع شد، مقالات زیادی به دستمان رسید، با وجود اینکه انتظار بیش از این بود، اما در نهایت ۱۴۰ مقاله دریافت کردیم که نزدیک به ۳۰ مقاله از اعضای هیئت علمی دانشگاهها بودند و بقیه مقالات از سوی محققان و پژوهشگران ارسال شده است.
بنیهاشمی ادامه داد: تیم داوری کار ارزیابی مقالات را انجام دادند که برخی از آنها در همایش ارائه میشود و تعدادی نیز در قالب کتاب منتشر خواهد شد؛ همانطور که کتاب همایش دوره گذشته منتشر شده است. علاوه بر این موفق شدیم ISC مقالات را دریافت کنیم؛ از این رو برخی از مقالات در این قالب چاپ خواهد شد. همچنین کتاب چکیده مقالات منتشر میشود تا محققان و علاقهمندان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
وی تصریح کرد: از زمانی که کار علمی همایش آغاز شد، این همایش چندین پیوست داشت؛ یکی از این پیوستها، برگزاری پیش نشستهای علمی بود که به منظور پیگیری سواد فضای مجازی و سواد رسانهای، پنج پیش نشست را در خبرگزاریها برگزار کردیم. پیوست دیگر نشست فعالان فضای مجازی بود. همچنین مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، پیوست هنری را در قالب جشنواره انیمیشن برگزار کرد.
دبیر علمی این همایش یادآور شد: دانشگاه سوره از سال گذشته تاکنون به صورت جدی در برگزاری این همایش فعال بوده است و امیدوارم در دورههای آتی همکاری سایر دانشگاهها و مراکز علمی را شاهد باشیم.
انتهای پیام