به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست کمیته درمان این سازمان که با حضور شهرام غفاری، معاون درمان، ابراهیم جواهری، معاون حقوقی و پارلمانی، عمران نعیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، علیرضا وثوقیفر، معاون برنامهریزی و پشتیبانی و جمعی از مدیران درمانی و عمرانی این سازمان برگزار شد، با تأکید بر لزوم اجرای نظام ارجاع در سازمان تأمین اجتماعی گفت: تجربه کشورهای دیگر نشان میدهد که باید نگاه اقتصادیتری به حوزه عمرانی درمان داشته باشیم و از این جهت حتی اگر نتوانیم پزشک خانواده را اجرا کنیم، باید به یک نظام ارجاع برسیم.
وی در این نشست اظهار کرد: این نظام با ساماندهی مراجعات و جلوگیری از خدمات تکراری و غیرضروری، میتواند به بهینهسازی منابع کمک کند. باید به سمت تدوین گایدلاینها(خط راهنما) حرکت کنیم تا هزینههای درمان کنترل شود. ۱۰ درصد هزینههای ما به پزشک پرداخت میشود، اما ۹۰ درصد هزینهها وابسته به تجویز و نسخهنویسی پزشک است. از این جهت، باید با طراحی و اجرای برخی قواعد و همچنین پرداخت مطلوب به پزشکان هزینهها را در مرحله ثانویه کنترل کنیم.
سالاری با اشاره به تأثیر نظام ارجاع بر سطحبندی مراکز درمانی، گفت: به تبع این موضوع و با حرکت به سمت نظام ارجاع، سطحبندی مراکز درمانی ما نیز تغییر میکند و لازم است که با رویکرد جدید، حوزه عمرانی درمان سازمان نیز تغییراتی داشته باشد. در این خصوص، معاونت درمان باید یک ساختار سازمانی جدید به حوزه عمرانی ارائه کند تا ساختوسازهای در دست اجرا و همچنین پروژههای عمرانی آینده بر این اساس تنظیم شود.
وی همچنین بر لزوم هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان برای اجرای موفق این طرح تأکید کرد و افزود: اجرای نظام ارجاع نیازمند همکاری همهجانبه و برنامهریزی دقیق است. باید زیرساختهای لازم در حوزههای درمانی و عمرانی تقویت شود تا بتوانیم خدمات درمانی را بهصورت بهینه و عادلانه در اختیار بیمهشدگان قرار دهیم.
براساس این گزارش، در این نشست معاونت درمان گزارشی از وضعیت عمرانی این حوزه ارائه کرد. در این گزارش بر لزوم تقویت زیرساختها برای اجرای موفق نظام ارجاع تأکید شد و پیشنهاداتی برای بهبود ساختار سازمانی و برنامهریزی پروژههای عمرانی آینده مطرح شد.
انتهای پیام