به گزارش ایکنا؛ نشست خبری چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، روز شنبه؛ ششم بهمن با حضور احمد صدری؛ سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، رضا مهدوی؛ دبیر علمی جشنواره و محمدعلی مرآتی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.
صدری سخنان خود را با اشاره به ایستگاه تقویمی ششم بهمن، روز آواها و نواهای ایرانی آغاز کرد و با بیان این مسئله که گذار و گذر عرصه موسیقی در تاریخ تمدنساز کشورمان همواره شاهد نوآوریهای هنرمندانی بوده که امروز مهمترین تجلی آن را ظهور و بروز موسیقی ردیفی-دستگاهی از موسیقی مقامی کشور شاهد هستیم خاطرنشان کرد: پیش از صحبت درباره چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید از تمام افرادی که طی چهار دهه گذشته در مسیر برگزاری این رویداد از روسا، دبیران و داوران این رخداد نقش ایفا کردند تشکر کنم که اگر همت آنها نبود، امروز نمیتوانستیم گام چهلم جشنواره را در مسیر برگزاری نمایندگی کنیم.
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه عدد 40 در فرهنگ ایرانی عددی خاص است که از یکسو دلالت بر کثرت و از سوی دیگر بازنمای کمال است یادآور شد: در کنار تمام فراز و نشیبهایی که در مسیر برگزاری ادوار مختلف این جشنواره شاهد بودیم؛ امروز جشنواره موسیقی فجر به قوامی رسیده که میتوانیم با همت متعالی و یاری یکدیگر آن را گامی به جلو ببریم. هرچند بر این مهم تاکید داریم که این رویداد بعد از گذشت چهار دهه نیازمند آسیبشناسی در بخشهای اجرایی و مسیر برگزاری کیفی و کمی آثار است.
صدری با بیان آنکه تمام تلاش خود را به کار بردیم تا با توجه به امکانات موجود و شرایط کشور جشنوارهای با برچسب کیفی و دور از توجه به مسئله کمی را به لحاظ فنی برگزار کرده و از نظر هنری آن را ارتقا دهیم تصریح کرد: از همین رو تمرکز آثار موسیقایی در چهلمین جشنواره موسیقی فجر بر موسیقی جدی و آثاری است که بار هنری بالاتری دارند.
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به آنکه در سالهای آینده تلاش میکنیم تا جریانسازی این رویداد را در پس نگاه آسیبشناسانه ارتقا دهیم تصریح کرد: همچنین در حوزه انواع موسیقی، خاصه موسیقی جدی با بار هنری بالاتر راه را برای فعالان این عرصه هموارتر و تلاش میکنیم تا این دست از آثار موسیقی در آینده بیشتر مورد پرداخت و ارائه به مخاطب قرار گیرند.
رضا مهدوی؛ دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه این نشست با تبریک ایامالله دهه فجر خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، 40 سال است که موسیقی در ریل خود جاگذاری شده است. آنچه مهم بوده استمرار این هنر است که بخشی از آن در ساحت جشنواره و بخشی از آن در حوزه اجرا و مباحث آکادمیک تقویت شده است.
وی ادامه داد: از سال 1364 که گام نخست جشنواره موسیقی فجر برداشته شد تا به امروز زحمات فراوانی در اداره و مدیریت این جشنواره برداشته و کشیده شده است. با توجه به همین کارنامه میتوانیم بگوییم که آن گامها؛ گامهایی درست بوده است؛ چرا که تمامی دستاندرکاران به موسیقی خالص فکر کردند و هدفشان ارتقای این هنر در کشورمان بوده است.
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با اشاره به همراهی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم که به محض قرار گرفتن بر کرسی این معاونت پیگیر مسئله بودجه بودند یادآور شد: در ادوار پیشین کمتر شاهد چنین دست از همراهی از سوی معاونت هنری در حوزه برگزاری جلسات تخصصی؛ شورای علمی و همچنین مسئله بودجه بودهایم. امسال آن مبلغی که پیشبینی کرده بودیم را تا حد امکان به این رخداد تخصیص دادهاند.
مهدوی با اشاره به آنکه مولفههایی چون تفکر و ایده در جشنوارهها مباحثی کلان است اما تحقق آن نگاه ایدهآل به بضاعت ادوار و مسائل مختلف در مسیر برگزاری هر گام جشنواره موسیقی فجر بازمیگردد خاطرنشان کرد: اگر تعریف ما از ایدهآل مهیا شدن همه آن چیزی که مد نظر داریم باشد؛ به قطع نمیتوانیم بگوییم جشنواره امسال جشنواره ایدهآل است. اما مهم آن است که افزایش 20 درصدی در حوزه کیفیت در گام سیونهم و تحقق افزایش 20 درصدی دیگر در گام چهلم جشنواره که سکانداری هر دوی این رخدادها در دست من بوده بخشی است که بر آن تاکید دارم و با روایت کارهای صورت گرفته میتوانم به آن اشاره داشته باشم.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به آنکه افزوده شدن بخش پژوهش؛ توجه به موسیقی بانوان؛ تکنوازی کودکان در مسیر احیا این مهم قولهایی بود که سال گذشته داده بودم و خوشبختانه این مسئله محقق شد افزود: امسال علاوه بر گسترش بخش بانوان، توجه ویژه به آثار علمی در ساحت پایاننامهها، آثار تالیفی و نقادانه در حوزه موسیقی با محوریت پژوهش شده است. همچنین تاکید بر برپایی شب استادان؛ توجه به موسیقی پایه و معرفی کودکان مستعد و هنرمند سهمی دیگر از مولفههایی است که در قامت افزایش 20 درصدی گام چهلم جشنواره موسیقی فجر آن را اجرایی و نهایی کردهایم.
مهدوی با اشاره به آنکه بر این مهم بارها تاکید کرده و دارم که هر چه جشنواره موسیقی فجر جنس رقابتیاش گسترده شود و بتوانیم در قالب بخش بینالملل علاوه بر میزبانی از هنرمندان سایر کشورها، شاهد حضور داوران رخدادهای موسیقایی معتبر جهان در این جشنواره باشیم ارزش و اعتبار این رویداد بیشتر خواهد شد تصریح کرد: سال گذشته یک روز و امسال نیز یک روز دیگر به ایام برگزاری جشنواره افزودهایم و امیدواریم بتوانیم به آنچه که در دهه هفتاد یعنی برگزاری 10 روزه جشنواره موسیقی فجر بود در گامهای بعدی دست پیدا کنیم.
مهدوی افزایش تعداد سالنها و همچنین برقراری دو سانس اجرا برای هر سالن را بخشی دیگر از رشد کمی با معدل کیفی جشنواره چهلم موسیقی فجر دانست و یادآور شد: امسال در مسیر احیا فرهنگسرای نیاوران به عنوان محفلی برای ارائه موسیقی بانوان تمامی اجرای گروههای موسیقی بانوان به این فرهنگسرا اختصاص پیدا کرد و امیدواریم بعد از جشنواره نیز این مهم ادامه داشته باشد.
وی افزود: همچنین با برگزاری شب موسیقی نواحی تلاش میکنیم همپای موسیقی مردموار (پاپ) به تقویت موسیقی اصیل، جدی با بار هنری بالاتر و آشنا به کاروان کهن موسیقی ایران یعنی موسیقی نواحی توجهی ویژه داشته باشیم. این مهم را در موسیقی ردیفی-دستگاهی نیز مدنظر خواهیم داشت.
مهدوی با اشاره به اختصاص «جایزه باربد» به بخشهای مختلف این رویداد از حوزه رسانه تا افزوده شدن بخش ترانه گفت: در دهه 90 جایزه باربد فقط به بخش آلبومها اختصاص داشت؛ اما امسال این نگاه را گسترش دادیم تا جایزه به بخشهای مختلف، متعدد با محوریت چهرههای اثرگذار در حوزه تعالی موسیقی کشورمان بینجامد.
محمدعلی مرآتی، مدیرعامل انجمن موسیقی و دبیر اجرایی چهلمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان سخنران دیگر این نشست با اشاره به آنکه برای نخستین بار جدول اجرایی جشنواره دو هفته پیش و چیزی قریب به یک ماه قبل از آغاز جشنواره بسته و نهایی شده است یادآور شد: در حوزه اقبال به جشنواره چهلم از واژه انفجار استفاده میکنم و این نشاندهنده قوام و جایگاه بالای این جشنواره در دو بُعد ملی و بینالمللی است.
وی ادامه داد: امسال از هفت سالن دوره گذشته به 10 سالن میزبان رسیدهایم و برای تمامی سالنها دو سانس اجرا در نظر گرفتهایم که این بخشی دیگر از جدول فشرده، پربار و استقبال از گام چهلم جشنواره موسیقی فجر را بازتاب میدهد.
دبیر اجرایی چهلمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به آنکه دو تالار وحدت و رودکی برای اجراهای ارکسترال، بینالمللی و همچنین برگزاری شب استادان اختصاص پیدا کرده است یادآور شد: سالن نیاوران میزبان گروههای موسیقی بانوان خواهد بود. فرهنگسرای ارسباران برای اولین بار هنرستانها و دانشکدههای موسیقی جهت حضور در جشنواره با تخفیف بلیت پنجاه درصدی اختصاص پیدا کرده است. همچنین فرهنگسرای بهمن میزبانی بخش نوین جشنواره یعنی بدل شدن موسیقی نواحی به فضای ارکسترال را نمایندگی میکند. هرچند آن شکل موسیقی اصیل نواحی نیز در برج آزادی پیشاروی مخاطبان قرار خواهد گرفت.
مرآتی با اشاره به آنکه امسال 1464 اجراکننده در قالب 106 گروه داخلی و شش گروه بینالمللی از کشورهای ترکیه؛ هلند؛ اسپانیا؛ تونس؛ ارمنستان و هند در جشنواره حضور دارند خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه جشنواره نیز افزایش 40 درصدی را شاهد بودیم و مبلغ 18میلیارد تومان را برای جشنواره امسال درخواست کردیم و تمامی ریز موارد خرج شده به شکل شفاف در قالب مدیریت پشت شیشه به علاقهمندان و اصحاب رسانه ارائه شده است.
خبرنگار ایکنا در این نشست از سه مسئول حاضر درباره جریانسازی موسیقی فجر، تاثیر آن در قامت بازتاب رسانهای و معرفی هرچه بهتر و بیشتر موسیقی جدی با بار هنری بالاتر کشورمان به بهانه برگزاری موسیقی فجر سوال کرد.
مرآتی با اشاره به آنکه در بخش موسیقی نواحی تمامی نخبگان؛ صحنهگردانها و افرادی که اصالت موسیقی ایران را نمایندگی میکنند و قاطبه آنها در جشنواره امسال حضور دارند گفت: انجمن موسیقی ایران به شکل مستمر با تفسیر اطلاعات دبیرخانه برای گام برداشتن به سمت کیفیگرایی این رویداد قدم برداشته است. همین جدیت باعث ایجاد انگیزه برای حاضران در این رویداد شده و امیدواریم که آن نگاه کیفیگرای خود را بتوانیم در جشنواره امسال جاری و ساری کنیم.
رضا مهدوی نیز با اشاره به آنکه ستونها و قوام جشنواره به استمرار فعالیت دبیرخانه دائمی آن بازمیگردد یادآور شد: با مطرح کردن این مهم با خانم نادره رضایی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر آن شده تا دبیرخانه دائمی در اختیار این جشنواره قرار گیرد. امیدواریم که اختصاص این دبیرخانه دائمی به مدیریت بستگی نداشته باشد و در آینده شاهد بسته شدن آن نباشیم.
وی با تاکید برآنکه تمام تلاش خود را انجام دادهایم تا کار را بر پایه نگرش علمی و کیفیتگرا پیش ببریم تصریح کرد: بخش مهمی از زیست من به پاس سه دهه همراهی با رسانه ملی به دلبستگیام به فضای رسانهای است. ایمان دارم که با استمرار فعلیت و فعالیت رسانهای در بخش نخبگانی و معرفی دقیق موسیقی والای ایرانی میتوانیم در ساحت فضای مدیریت شفاف و شیشهوار ادعای خود را در حوزه کیفیتگرایی به اثبات برسانیم.
صدری نیز با اشاره به آنکه کرامت هنرمند همواره برای دولت بیشترین ارزش را داشته یادآور شد: چه در حوزه میزبانی؛ چه اختصاص سالنها و چه در مواجه با ارائه کیفیترین آثار به مخاطبان تمام تلاش خود را به کار برده و امیدواریم که این حرکت از سوی رسانهها بازتاب بهتری پیدا کند تا مسئله و مولفه کرامت به هنرمندان را بیش از پیش شاهد باشیم.
در پایان این نشست از پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر رونمایی شد.
انتهای پیام