به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه بررسی نقش جهاددانشگاهی به عنوان حلقه میانی بین دانشگاه، صنعت و جامعه امروز چهارشنبه، ۱۰ بهمنماه با همکاری دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای و کانون بسیج اساتید جهاددانشگاهی در محل دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام بعثت پیامبر(ص) و دهه فجر انقلاب اسلامی، بیان کرد: بحث حلقههای میانی مفهموم جدیدی در فضای سیاسی، اجتماعی و علمی کشور است که مشخصاً از خردادماه سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.
وی افزود: مرور مباحث پیرامون حلقههای میانی و نهادهای واسط که خاستگاه آن تفکر و اندیشه مردمسالاری دینی و تمرکززدایی از شاخصهها است که از تبیین شعار نه شرقی، نه غربی گرفته و تا تحقق شعارهای انقلاب اسلامی ادامه دارد. جوانگرایی و نخبهگرایی، مستقل بودن و ... از جمله شاخصههای مهم حلقههای میانی است. در حوزه فرهنگی حلقههای میانی باید نوعی تحرک اجتماعی ایجاد کنند که به افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی منجر شود.
نقش مهم حلقههای میانی
فارسی ادامه داد: حلقههای میانی باید با توجه به پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی دانشجویان را برای مواجهه با مسائل داخلی و خارجی آشنا کنند. در حوزه مدیریتی دسترسی همه اقشار به حلقههای میانی و تجاریسازی دانش فنی از جمله کارکردهای حلقههای میانی است. البته جهاددانشگاهی تمامی این کارکردها را دارا بوده و از ابتدای شکلگیری به دنبال تحقق آن بوده است لذا تعریف حلقههای میانی کاملاً با ویژگیهای جهاددانشگاهی تطبیق دارد.
وی افزود: مستقل بودن جهاددانشگاهی از دولتها به عنوان نهادی انقلابی و غیر دولتی از جمله شاخصههای حلقه میانی بودن این نهاد انقلابی است. این نکات باعث شده تا جهاددانشگاهی جاگیری مناسبی میان حاکمیت و صنعت و ... داشته باشد. امروز در عرصه مدیریتی کشور، مدیران برجسته کشور عمدتاً دارای سابقه در دو نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا جهاددانشگاهی هستند. جهاددانشگاهی مانند هیچ نهادی نیست و هیچ نهادی نیز مانند آن نیست. جهاددانشگاهی یک نهاد گفتوگو محور است و این مسئله در تمامی ارکان جهاد مشهود است.
وی با اشاره به انعطافپذیری جهاددانشگاهی، بیان کرد: امروز با اینکه فضای اندکی در دانشگاهها نسبت به گذشته برای جهاددانشگاهی وجود دارد، نشان دهنده انعطافپذیری این نهاد انقلابی است. توجه به صنعت و شناسایی مسائل این حوزه از دیگر ویژگیهای جهاددانشگاهی است. در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز جهاددانشگاهی چندین دوره پیمایش خانواده را انجام داده و به فرهنگ سیاسی مردم ایران پرداخته است. مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی نیز امروز به صورت ماهانه و روزانه به سنجش افکار عمومی در حوزههای مختلف میپردازد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی ازجمله دستاوردهای جهاددانشگاهی است. خبرگزاری ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به همین صورت فعالیتهای مهمی در حوزههای دینی و قرآنی کشور داشتهاند.
وی با بیان اینکه نقش جهاددانشگاهی به عنوان حلقه میانی در کشور با توجه به غیر بروکراتیک بودن آن مشهود است، گفت: امروز براساس نظام مطالبات مقام معظم رهبری در جهاددانشگاهی، رسالتهای مختلفی برای جهاددانشگاهی مشخص شده است که به خوبی پیگیری میشود. جهاددانشگاهی یکی از بارزترین نمونههای شعار «ما میتوانیم» است. نهادینهسازی فرهنگ جهادی و کمک به پختگی جوانان از فعالیتهای مهم جهاددانشگاهی است.
فارسی تصریح کرد: جهاددانشگاهی از همان ابتدا رقیب نهاد دیگری نبوده است. البته برخی در طول این سالها متأسفانه جهاددانشگاهی را رقیب خود میدانستند. شاید بتوان گفت در ادوار مختلف مدیریتی دولتهای مختلف نوعی کممحلی به جهاددانشگاهی شده است اما تنها حامی محکم جهاددانشگاهی مقام معظم رهبری بودهاند که این حمایت همچنان ادامه دارد.
نقش مخرب موازیکاری
وی افزود: متأسفانه امروز نهادهایی موازی با جهاددانشگاهی در کشور فعالیت میکنند که باید در این زمینه فکری کرد. اگر پارکهای علمی و فناوری سایر نهادها با الگوی جهاددانشگاهی شکل گرفته بود، بسیاری از مشکلات علمی کشور مرتفع شده و علوم مختلف توسعه پیدا میکرد. مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان زمانی از سوی جهاددانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به خوبی برگزار میشد که نهادهای دیگر ادعای متولیگری آن را کرده و در ادامه نتوانستند چنین مسابقاتی را به خوبی جهاددانشگاهی برگزار کنند.
وی بیان کرد: بحث قوانین و مقرراتی که به جهاددانشگاهی تحمیل میشود، به این نهاد انقلابی لطمه زده و آن را دچار امور بروکراتیک میکند.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اظهار کرد: درگیر شدن در برخی مسائلی که نه وظیفه و نه مأموریت جهاددانشگاهی بوده نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث شدهاند تا این نهاد ملی مهجور باشد. اگر جهاددانشگاهی پویایی خود را براساس فلسفه و ماموریت و دوران طلایی خود ادامه دهد، نهادهای دیگر از آن الگو خواهند گرفت.
در ادامه، حجتالاسلام صفوی گیلانی، دبیر اندیشکده اخلاق و معنویت اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی بیان کرد: بزرگترین شعار بعثت، نفی استکبار و همه بدیها است. امسال تمام دنیا با تمام امکانات خود جمع شدند تا باریکه غزه را نابود کنند اما مردم مظلوم غزه باقی ماندند و به حق خود رسیدند. بعثت روز رسیدن مظلومان به حق خود است.
وی افزود: جشن بعثت روز برافراشته شدن علم آگاهی و علم است. در این روزگار باید به بعثت پیامبر(ص) بازگردیم؛ چراکه بعثت پیامبر اکرم(ص) نمونه بارز آگاهی و علم بشریت است. روز بعثت پاسداشت ارزشهای عالم، علم و معلم است.
صفوی گیلانی بیان کرد: سومین نور بعثت، اخلاق است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اینگونه میفرمایند که اخلاق با تمامی سختیها زندگی را زیبا میکند. اگر در جامعهای همگی اخلاقمحور زندگی کنند، آن جامعه بهشت است. بعثت پیامبر(ص) به جهان آموخت که اسلام هدفی جز پیروزی حق و ارزشمندی علم و وجدانی کردن اخلاق ندارد.
وی افزود: امروز در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی هستیم. تاکنون کمتر دیده شده که گروهی و مردمی آرمانی را به پیروزی برسانند و همواره پای آن آرمانها باقی بمانند. آنچه امروز از انقلاب وجود دارد، عظمت زیادی دارد. مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب جوانانی هستند که قرار است چله دوم انقلاب را به ثمر برسانند. اولین وظیفه ما این است که به جوانان بگوییم که در کجا ایستادهاند.
صفوی گیلانی گفت: بزرگترین راه حل بازگشت به مسیر اصلی انقلاب، چک کردن و بررسی دوباره ارزشها است. البته این ارزشها در جامعه ما پایدار است و به دنبال آنها هستیم. حرکت عظیم انقلاب اسلامی ارزشهای اسلامی را به خوبی نشان داده است. جهاددانشگاهی تلاشهای فراوانی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون داشته است که متأسفانه برخی آن را نادیده میگیرند.
ضرورت دستیابی به تمدن اسلامی
وی اظهار کرد: عظمت راه طی شده از سوی نهادهای انقلابی مانند جهاددانشگاهی نوعی بندگی خالق است. امروز انقلاب اسلامی به دنبال دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و در این زمینه مسئولان و مردم وظیفه دارند که در این مسیر گام بردارند. یکی از ویژگیهای رهبری معظم انقلاب اسلامی اعتماد به جوانان و نیروی ایرانی است. امروز تربیت نیرو یکی از وظایف مهم نهادهایی مانند جهاددانشگاهی است که باید با قوت تمام دنبال شود. موضوع بعدی نگاه امیدوارانه است. متأسفانه دشمنان به شدت به دنبال ایجاد ناامیدی در کشور هستند و باید در این زمینه نقشه دشمنان را با ایجاد امید و انگیزه در جامعه خنثی کرد.
صفوی گیلانی تصریح کرد: حلقههای میانی قصد دارند تا حلقه واسط میان امام و امت باشند. حلقه میانی یعنی کسانی که برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی جهاد میکنند. آنچه امروز چرخ انقلاب را جلو میبرد، حضور جوانان تحت عنوان حلقههای میانی است.
در ادامه، حبیبالله اصغری، عضو شورای علمی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی با اشاره به حلقههای میانی در حوزه فناوری اظهار کرد: جهان جدید نیازمند اندیشههای مدرن است نه ابزارهای مدرن. جهاددانشگاهی همواره جایگاه ویژهای در میان دانشگاه و صنعت داشته است. برای مدل توسعه در جهاددانشگاهی با تنوع سازمانی که در این نهاد وجود دارد، زیرمجموعههای جهاددانشگاهی در تعامل با یکدیگر نظام پرورش نوآوری در این نهاد انقلابی را به وجود میآورند.
اصغری بیان کرد: یکی از ویژگیهای دیگر جهاددانشگاهی پروژههای تأثیرگذاری است که در این مجموعه طراحی شده است. در این پروژهها که از سوی جهاددانشگاهی طراحی و اجرا شد، شرکتهای کوچک و سازمانهای کمتوان، توان ورود به این عرصه را نداشتند و این جهاد بود که توانست آنها را به ثمر برساند.
وی بیان کرد: فعالیتهای پژوهشگاه رویان، دانشگاه علم و فرهنگ و ... همگی از پروژههای موفق جهاددانشگاهی بوده است. ارتباطات خوب میان سازمانهای جهاددانشگاهی منجر به ارائه الگوی توسعهای این نهاد انقلابی بوده است. یکی از عوامل موفقیت جهاددانشگاهی این بوده است که با توجه به بودجه اندک خود توانسته است تا به عنوان حلقه میانی به نوآوری دست پیدا کند.
وی تصریح کرد: فرآیند تجاریسازی در جهاددانشگاهی شامل قرارداد کارفرمایی برای بهبود روش، قرارداد کارفرمایی برای تعمیر و نگهداری، قرارداد کارفرمایی برای ساخت بخشی از سیستم، جستوجو به دنبال کارفرمای دیگر، تجاریسازی و استمرار حرکت با محصولات جدید است.
اصغری اظهار کرد: فعالیتهای مختلف تحقیقات کاربردی و تجاریسازی و تولید به شدت در هم تنیده است و این فرآیند بهبود مستمر به خوبی در جهاددانشگاهی پیگیری شده است. تأمین مالی دوگانه، کارکرد چندگانه، نهادی مستقل و عمومی از دیگر ویژگیهای جهاددانشگاهی است.
وی بیان کرد: امروز باید بیاموزیم که برای افزایش توان توسعه و نوآوری به سراغ روشهای تعاملی با سازمانهای داخلی و خارجی برویم. برای میل صنعت و دانشگاه باید از روشهای مختلفی بهرهگیری کنیم تا به اهداف سازمانی خود دست پیدا کنیم. در کشورهای در حال توسعه دانشگاه و صنعت باید قدم به قدم به یکدیگر نزدیک شوند و مشکلات را حل کنند.
اصغری تصریح کرد: پارکهای علم و فناوری امروز حلقههایی هستند که دانشگاه را آرام آرام به سمت صنعت سوق میدهد. جایگاه جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار خلاقانه و نوآورانه است. باید بدانیم که بزرگترین ضربه به جهاددانشگاهی خارج شدن این نهاد از دانشگاه است. نقش جهاددانشگاهی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت بسیار مهم است و باید پیگیری شود.
در ادامه، شاهسوارانی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک جهاددانشگاهی نیز در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی مجموعه کاملی است که فعالیتهای تأثیرگذار و افتخارآفرینی همچون ایجاد پژوهشگاه رویان و ... را در کشور انجام داده است. یکی از نکات مهم جهاددانشگاهی این است که فنون مختلف در این مجموعه به صورت شبکهای تخصصی و فنی توسعه پیدا کرده است.
وی افزود: یکی از نکات مهم جهاددانشگاهی این است که این نهاد حتی رسانههایی در اختیار دارد که میتواند از وجود آنها برای معرفی فعالیتهای جهاد و نقش آن به عنوان حلقه میانی تأثیرگذار در کشور استفاده کند. جهاددانشگاهی در تعامل با سایر نهادها میتواند نقش حلقههای میانی را برای توسعه کشور فراهم کند.
شاهسوارانی بیان کرد: امروز عرصه اصلی در جهان، عرصههای رقابتهای علمی است. جهاددانشگاهی میتواند در حوزه علوم انسانی نیز به خوبی نقش حلقه میانی را ایفا کرده و به توسعه این علوم در جامعه بپردازد. اولویتبندی اقدامات پژوهشی و فناوری نیز از دیگر برنامههایی است که میتوان آن را از سوی جهاددانشگاهی پیگیری کرد.
درک مفهوم حلقه میانی
در ادامه، سجاد سعیدی، دبیر اندیشکده استقلال و آزادی اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: امروز باید به خوبی مفهموم حلقههای میانی را دریابیم. نقش و جایگاه مردم در انقلاب اسلامی برای همگان روشن است و این مهم از طریق اتصال امام و امت با یکدیگر ایجاد شد. لذا ولایت و مردم رکن رکین جامعه ایران اسلامی هستند.
وی افزود: امروز دولت باید سهم و جایگاه خود را در جامعه به خوبی بشناسد. دولت باید از تصدیگری دوری کرده و در سطح نظارت و قانونگذاری ورود کند. این بدان معنا است که دولت نیز باید مصدر امور را به مردم بسپارد. لذا دولت باید دائماً کوچک شود اما متأسفانه دولتها دائماً بزرگتر نیز شدهاند.
سعیدی تصریح کرد: مجموعه جهاددانشگاهی طی سالها فعالیت خود توانسته است تا در برخی امور نقش حلقه میانی را به خوبی ایفا کند. ایجاد شرکتهای دانشبنیان در کشور از جمله حلقههای میانی است که در راستای توسعه کشور گام برمیدارند. امروز با توسعه شرکتهای دانشبنیان باید به نقطهای برسیم که این شرکتها خود حلقه واسطی شده و موجبات توسعه را فراهم کنند.
وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان، اظهار کرد: حلقههای میانی میتوانند بخشی از رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشند و میتوانند در راستای دستیابی به اهداف گام دوم انقلاب اسلامی کاملا مؤثر باشند.
انتهای پیام