
به گزارش ایکنا، آیتالله سیدیاسین موسوی، استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف در مراسمی که در مدرسه امام خمینی (ره) نجف اشرف برپا شد، با اشاره به همزمانی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با سالگرد میلاد امام مهدی (عج)، گفت: فقه سیاسی شیعه در عصر غیبت برای مدتها مسکوت مانده بود، اما پس از تأسیس دولت صفوی، گشایشی در حوزههای علمیه برای بررسی برخی مسائل فقه سیاسی و موضوع ولایت فقیه ایجاد شد.
وی افزود: محقق کرکی، اولین عالمی بود که بهصورت تفصیلی درباره فقه سیاسی سخن گفت و رسالهای در این زمینه نوشت.
آیتالله موسوی بیان کرد: در اسلام، نظام سیاسی وجود دارد و ائمه (ع) نقش اساسی در فقه سیاسی اسلام دارند، زیرا آنان دارای ولایت تکوینی، ولایت تشریعی و ولایت در حکومت هستند و حکومت کردن مختص ائمه طاهرین و کسانی است که از سوی آنان تعیین شدهاند.
وی تأکید کرد: شیعیان دو تصور دارند؛ تصور اول، تصور استضعاف است، به این معنا که ائمه (ع) به دلیل عدم توانایی، به سمت حکومت نرفته و حاکمیت خود را اعلام نکردند، و تصور دوم این است که ائمه (ع) به حکومت و رهبری امت پرداختند، اما ستمگران مانع از دستیابی آنان به حکومت شدند و به همین دلیل ائمه (ع) به دست حاکمان ظالم به شهادت رسیدند.
وی افزود: بسیاری از شیعیان بر اساس تصور اول عمل کردند و ساکت و غیر فعال ماندند که البته این دوره برای شیعیان بسیار تاریک و ظلمانی بود، اما برخی از علما مانند شیخ کاشفالغطاء بر اساس تصور دوم عمل کردند. او لشکری برای مقابله با وهابیون و دفاع از نجف اشرف تشکیل داد و بر آنان پیروز شد.
آیتالله موسوی ادامه داد: شیخ الشریعه اصفهانی نیز بعدها لشکری در نجف برای مقابله با اشغالگران انگلیسی تأسیس کرد و پرچم مرقد امام علی (ع) را به سید ابوالحسن اصفهانی سپرد و لشکر مسلمانان با ارتش انگلیس درگیر شد و آن را شکست داد. ارتش انگلیس مجبور به عقبنشینی به شهر کوت شد و در آنجا توسط لشکر مسلمانان به محاصره درآمد.
وی تأکید کرد: موضوع ولایت فقیه از عصر غیبت صغری وجود داشته است و به همین دلیل در آن دوره بیشتر دولتهای شیعی مانند دولت آل بویه، دولت حمدانیان، دولت فاطمیون و همچنین دولت علویان طبرستان که یکی از حاکمان آن جد سید مرتضی بود، تشکیل شدند.
آیتالله موسوی در ادامه اظهار کرد: این دولتهای شیعی دولتهای کاملی نبودند، زیرا حاکم آنان امام معصوم (ع) یا نواب خاص و یا نواب عام ایشان نبودند، و به همین دلیل هیچ روایتی از امام علیهالسلام مبنی بر تأیید یا رد آنان صادر نشده است.
وی تأکید کرد: تنها شخصی که دولتی اسلامی با ارکان کامل تأسیس کرد، سید روحالله موسوی خمینی ره) بود.
وی در پایان گفت: انقلابی که امام خمینی (ره) تأسیس کرد، دو ویژگی دارد؛ اول اینکه مستقیماً به امام معصوم منتسب است که این انتساب با استناد به توقیع امام: «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها إلى رواة احادیثنا»، محقق میشود و دوم اینکه ولی فقیهی که بر این دولت حکومت میکند، باید دارای صفت عدالت باشد. این انقلاب زمینهساز ظهور حجت(عج) است، بهطوری که اکنون ذکر و یاد امام مهدی(عج) در همه حوزههای علمیه به فراوانی موجود است در حالی که پیش از این مغفول مانده بود.
انتهای پیام