به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این مسجد در غرب بیتالمقدس در شمال شهر قدیمی در نزدیکی منطقه «المصراره» واقع شده و نام آن برگرفته از نام «عکاشه بن محصن» از صحابه پیامبر(ص) است؛ وی در جریان فتح اسلامی در قرن هفتم وارد قدس شد و گفته میشود در همین مسجد به خاک سپرده شده است.
مسجد عکاشه در اواخر دوره عثمانی در قرن نوزدهم بنا شد و در مقابل گنبد «قیمریه» در قدس قرار دارد.
گنبد قیمریه که در ضلع شمال غربی بیتالمقدس قرار دارد، منسوب به گروهی از شهدای مسلمان مجاهد است که در آنجا دفن شدهاند. این بنا در قرن سیزدهم توسط ممالیک ساخته شد و به قبر شهدا معروف است و تعدادی از سربازان ایوبی و ممالیک در آن دفن شدهاند. در خارج از گنبد نیز مقبرهای قرار گرفته که تعداد دیگری از مجاهدان مسلمان در آن دفن شدهاند.
رژیم صهیونیستی در 26 آگوست 1929 در جریان واقعه «انقلاب البراق»( قیام دیوار ندبه که به درگیری میان مسلمانان و یهودیان صهیونیست منجر شد) به مسجد عکاشه و گنبد قیمریه حمله کرد و نظامیان صهیونیست در این حمله قرآنهای مسجد را مورد هتک حرمت قرار دادند.
آنها همچنین یک بشقاب نقرهای ساخت استانبول را که روی آن نوشته شده بود «عکاشه» برداشته و مبلغی پول را از منزل امام جماعت مسجد به سرقت بردند و یک هفته بعد امام جماعت مسجد این سرقت را به حاج امین الحسینی، رئیس شورای عالی اسلامی فلسطین اعلام کرد و از این شورا خواست به بازسازی این مقبره کمک کند و چهار یا پنج اتاق را در مسجد به زائران مسلمان اختصاص دهد و دیواری برای حمایت از وی و خانوادهاش بنا کند.
زمانی که امام جماعت مسجد این درخواست را در سال 1929 مطرح کرد، او و خانوادهاش تنها عربهای باقیمانده در منطقهای بودند که در اوایل قرن بیستم منطقه مشترکی برای یهودیان و عربها بود.
روی دیوارهای مسجد عکاشه، دو کتیبه سنگی کنار در بزرگ آهنی آن حک شده است. یکی از آنها به زبان عربی است و در آن عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول الله، این حرم مولای ما عکاشه، صحابی رسول خداست» دیده میشود و دومی به این نکته اشاره دارد که مقبره این مکان متعلق به عکاشه، صحابه پیامبر(ص) است که در سال 1380 هجری قمری مرمت شده است.
در ژوئن 1987، حفاری و کار ساخت و ساز از سوی شهرداری بیتالمقدس برای ایجاد سنگری در محل گنبد قیمریه و مسجد عکاشه انجام شد که باعث از بین رفتن ویژگیها و شاخصههای تعدادی از قبور اسلامی موجود در این مکان شد.
پس از اشغال غرب بیتالمقدس در سال 1948 این مسجد بسته شد و تا سال 2024 اذان و اقامه نماز در آن ممنوع بود.
مسئولان آثار باستانی رژیم صهیونیستی نزدیکشدن به این مسجد را به دلیل واقع شدن در مرکز یک منطقه یهودینشین ممنوع و آن را به زیارتگاهی یهودی تبدیل کرده و نامی یهودی بر آن نهادهاند، گروههای یهودی نیز به آن یورش برده و به برپایی مناسک دینی در آن به عنوان مقبره «ابن سیده راحیل» اقدام کردهاند.
این یورش پس از آن انجام شد که به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2024، دسترسی گروههای افراطی یهود به مقبره راحیل(مسجد بلال بن رباح) در ورودی شهر بیت لحم 2024 سخت شد.
شهرکنشینان صهیونیست نیز برخی از قبور اسلامی در مسجد عکاشه را تخریب و به بازسازی یک قبر در این مسجد اقدام کردند که مدعی هستند قبر «بنیامین» برادر حضرت یوسف(ع) است.
همچنین این مسجد به فضایی برای بازی کودکان تبدیل شده است تا صهیونیستها بتوانند کودکان خود را به آنجا آورده و این مکان را متعلق به خود بدانند.
آنها همچنین صندلی، قفسههای کتب دینی، پردههای چوبی و شمعدان در این مسجد گذاشته و در آن به اقامه آیینهای عبادی پرداختهاند. آنها شمعدانهای عید حنوکا(از جشنهای باستانی یهودیان) را در داخل مسجد و زیارتگاه تاریخی عکاشه نصب کردند و به یورش روزانه به این مکان به بهانه انجام مناسک عبادی روی آورده و روی دیوارهای آن به زبان عبری عبارت مقبره «بنیامین بن یاکوف» را درج کردهاند.
از سوی دیگر شهرداری بیتالمقدس مسجد صحابه عکاشه را به انباری برای ابزار و ماشینآلات خود تبدیل کرده و ارزش تاریخی و باستانی مهم «گنبد قیمریه» را نادیده گرفته است که این مسئله نیز شاهد دیگری بر تلاشهای مستمر رژیم صهیونیستی برای تغییر هویت اسلامی این مسجد است.