به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست علمی با موضوع هوش مصنوعی و توسعه علوم و فناوریهای نوین در آموزش و پرورش، دوشنبه ۲۹ اردیبهشتماه با حضور محمود امانیطهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاونان متوسطه و اعضای کارگروه هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
امانیطهرانی در این نشست اظهار کرد: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین از دو جنبه حائز اهمیت است؛ نخست کاربرد فناوریهای نوین و تأثیر آن بر نظام آموزشی و دوم نقش راهبردی آن در توسعه کشور. درواقع هوش مصنوعی صرفاً یک ابزار نیست، بلکه یک تحول استراتژیک محسوب میشود و به عنوان بخشی از یک برنامه درسی باید مدنظر قرار گیرد. برای جلوگیری از ایجاد شکاف فناوری با کشورهای پیشرفته، باید از هم اکنون در زمره کشورهای پیشرو قرار گیریم.
وی با اشاره به ضرورت پرورش استعدادها از سنین پایین افزود: برای تربیت نسل آیندهساز در حوزه فناوری، باید آموزش مفاهیم هوش مصنوعی را از دوره کودکی و نوجوانی آغاز کنیم و استعدادهای دانشآموزان را شناسایی و پرورش دهیم. جوانان ایرانی همواره در عرصههای علمی به ویژه علوم رایانه پیشتاز بودهاند و موظفیم با برنامهریزی نظاممند، این استعدادهای بالقوه را به فعلیت برسانیم.
روند تدوین برنامه ملی هوش مصنوعی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به روند تدوین برنامه ملی هوش مصنوعی اشاره کرد و توضیح داد: از ابتدای کار تمامی ذی نفعان و متخصصان این حوزه گرد هم آمدند و با بهرهگیری از تجربیات گذشته، پس از سه ماه تلاش کارگروه تخصصی، برنامهای تدوین شد که اکنون به تصویب وزارت آموزش و پرورش رسیده و در حال اجراست. این برنامه به عمد با عنوان سند معرفی نشده، چراکه ماهیت پویا و انعطافپذیری دارد و باید سالانه متناسب با تحولات سریع فناوری به روزرسانی شود.
وی به سه بازه زمانی برای اجرای این برنامه اشاره کرد و گفت: افق کوتاه مدت تا پایان سال 1404، افق میان مدت تا پایان برنامه هفتم توسعه و افق بلندمدت تا پایان برنامه هشتم توسعه در نظر گرفته شده است. این برنامه در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه ارائه شد و اکنون به عنوان چارچوب مصوب وزارتخانه در حال اجراست.
امانیطهرانی بر همکاریهای بین دستگاهی تأکید و بیان کرد: این پروژه صرفاً محدود به آموزش و پرورش نیست و وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاست جمهوری و همراه اول به عنوان شرکای راهبردی در آن مشارکت فعال دارند.
در ادامه این نشست، مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آموزش دو میلیون دانش آموز دوره متوسطه اول و حدود 100 هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی خبر داد و بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش با بهرهگیری از سامانه سیدا در حال پایش و ثبت دقیق مدارس و دانشآموزانی است که تحت آموزش هوش مصنوعی قرار گرفتهاند.
امانیطهرانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به تجربه ناموفق دوره کرونا، چگونه میتوان از تکرار اشتباهات در پیادهسازی هوش مصنوعی جلوگیری کرد و چگونه میتوان معلمان را برای پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی آماده کرد، گفت: در دوره کرونا، آنچه اتفاق افتاد به معنای واقعی آموزش مجازی نبود. بیشتر شبیه به پخش دروس از تلویزیون یا اشتراکگذاری مطالب در فضای شاد بود. اکنون با فضایی کاملاً متفاوت روبرو هستیم که شامل مواد آموزشی تعاملی و تشکیل گروههای یادگیری است؛ این یک تحول کیفی محسوب میشود.
وی در مورد الزامی کردن آموزش برای معلمان نیز گفت: در این مرحله بهتر است با انگیزههای مختلف افراد را به میدان بیاوریم. باید هوشمندانه عمل کنیم، از امکانات موجود مانند شبکه شاد استفاده کنیم، میزان استقبال را بسنجیم و براساس بازخوردها اقدامات بعدی را برنامهریزی کنیم. این مسیر نیاز به انعطاف و تطبیق با شرایط دارد.
انتهای پیام