کد خبر: 4286335
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۷
حجت‌الاسلام محمد معرفت تشریح کرد

جزئیات هفتمین دوره جذب مدرس درس انس با قرآن دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل امور اساتید معارف و تأمین محتوای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری آزمون کتبی هفتمین دوره فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن گفت: داوطلبانی که حدنصاب نمره قبولی را کسب کرده باشند، به آزمون شفاهی که تیر و مرداد برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

آزمون شفاهی هفتمین فراخوان جذب مدرس قرآن دانشگاه آزاد، تیر و مرداد برگزار می‌شود آزمون کتبی هفتمین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی، یکشنبه هفته جاری ۱۱ خردادماه به صورت مجازی و هم‌زمان در سراسر کشور از سوی اداره کل امور اساتید معارف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این آزمون با کسب حداقل ۷۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز و حداقل نمره قبولی ۲۱ از ۳۰ مجاز به شرکت در آزمون شفاهی خواهند بود. (در برخی استان‌ها ممکن است به دلیل کمبود استاد، حدنصاب نمره قبولی کاهش پیدا کند)، شرکت‌کنندگان پس از کسب موفقیت در آزمون شفاهی اجازه تدریس درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد را خواهند داشت.
 
به بهانه برگزاری آزمون کتبی و اطلاع از روندی که متقاضیان برای تدریس در واحدهای دانشگاهی طی خواهند کرد، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل امور اساتید معارف و تأمین محتوای دانشگاه آزاد اسلامی داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛
 
ایکنا ـ ابتدا در مورد اهمیت درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی و میزان اثرگذاری این درس بر قشر دانشجو برای آشنایی بیشتر با معارف دینی و قرآنی توضیح دهید.
 
درس «انس با قرآن کریم» در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دروس عمومی مهم برای همه مقاطع تحصیلی به شمار می‌آید که اهداف تربیتی، اخلاقی و معنوی را دنبال می‌کند. نقش و اهمیت این درس را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد. 
 
تقویت ارتباط معنوی و انس دانشجویان با قرآن کریم؛ این درس به دانشجویان کمک می‌کند تا با مفاهیم، پیام‌ها و سبک زندگی قرآنی آشنا شوند. از طریق تلاوت، تدبر و تفسیر آیات، زمینه نزدیکی قلبی و فکری با قرآن فراهم می‌شود و انس با قرآن به‌ عنوان یک رفتار روزمره در زندگی شخصی و اجتماعی تقویت می‌شود.
 
افزایش سواد قرآنی و مهارت‌های قرائت؛ درس انس با قرآن معمولاً شامل آموزش قرائت صحیح قرآن، آشنایی با قواعد تجوید و مهارت در قرائت ترتیل است. این آموزش‌ها موجب می‌شود دانشجویان توانایی روخوانی و حتی تدبر در آیات که مقدمه‌ای برای فهم عمیق‌تر قرآن است، پیدا کنند.
 
فراهم کردن زمینه‌ای برای سبک زندگی قرآنی؛ دانشجویانی که با قرآن انس پیدا می‌کنند، بیشتر تمایل دارند تا سبک زندگی خود، اعم از روابط اجتماعی، اخلاق کاری، رفتار خانوادگی و حتی نگاه به مسائل جهانی را با آموزه‌های قرآنی تطبیق دهند. این تغییر نگرش می‌تواند در طولانی‌ مدت منجر به پرورش نسلی مسئول، متعهد و معنوی شود. بنابراین درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد درسی صرف نیست، بلکه بستری برای تربیت فکری، روحی و اخلاقی نسل جوان است. این درس، پُلی بین علم و ایمان بوده و می‌تواند نقش مؤثری در تعالی فردی و اجتماعی دانشجویان داشته باشد.
 
ایکنا _ در هفتمین آزمون جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد چه تعداد متقاضی شرکت کردند و آیا آمار تفکیکی از نظر جنسیتی هم در اختیار دارید؟
 
در آزمون کتبی هفتمین فراخوان ۶۸۸ نفر از سراسر کشور و از تمامی استان‌ها شرکت‌ کردند، از این تعداد ۳۱۰ نفر آقا و ۳۷۸ نفر خانم بودند.
 
ایکنا ـ ملاک پذیرش و حدنصاب امتیازی که هر یک از داوطلبان برای پذیرش در این آزمون باید کسب کنند چه عدد و امتیازی بوده است؟
 
حد نصاب قبولی در آزمون کتبی کسب حداقل ۷۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز است، بنابراین متقاضیان برای دعوت شدن به آزمون شفاهی (مصاحبه حضوری) باید حداقل ۷۰ امتیاز در آزمون کتبی کسب کنند.
 
ایکنا ـ شرایط و کیفیت برگزاری آزمون شفاهی به چه ترتیبی خواهد بود؟
 
پس از بررسی شرایط و مدارک قبول‌شدگان در آزمون کتبی، مصاحبه حضوری (آزمون شفاهی) در استان‌های متقاضی طی بازه زمانی تیر و مرداد ۱۴۰۴، برگزار خواهد شد. شرط صدور یا تمدید مجوز تدریس نیز کسب حداقل ۷۰ از ۱۰۰ امتیاز در آزمون شفاهی است.
 
ایکنا ـ ظرفیت پذیرش مدرسان به چه صورت است، آیا با توجه به احساس نیاز دانشگاه صورت می‌گیرد یا هر یک از داوطلبان با توجه به کسب حد نصاب لازم، پذیرفته شده و برای تدریس درس قرآن جذب می‌شوند؟
 
فضای حاکم بر این فراخوان‌ها رقابتی نیست، بلکه حدنصابی است. هر یک از داوطلبان با توجه به کسب حدنصاب لازم در آزمون پذیرفته شده و مجوز تدریس درس انس با قرآن کریم را دریافت خواهند کرد.
 
ایکنا ـ نحوه جذب مدرسان پذیرش شده در این آزمون به چه شکل است؟ آیا قراردادی هستند یا حق‌التدریسی و یا شکل دیگری از دعوت به همکاری در نظر گرفته شده است؟
 
بر اساس رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی، افرادی که در فراخوان جذب مدرسان موفق به اخذ مجوز تدریس شوند، مستعد برای جذب به عنوان عضو هیئت علمیِ وابسته شناخته خواهند شد. این افراد دیگر به‌ عنوان مدرس حق‌التدریسِ آزاد فعالیت نمی‌کنند، بلکه با آنان قرارداد همکاری پاره‌وقت منعقد می‌شود، طبق این قرارداد بخشی از وظایف و تعهدات هیئت علمی را بر عهده می‌گیرند. این نوع جذب با هدف افزایش کیفیت آموزشی، ایجاد انسجام در کادر آموزشی و پاسخ‌گویی بهتر به سیاست‌های علمی - فرهنگی دانشگاه انجام می‌شود و جایگزین مدل پیشین حق‌التدریس شده است.
 
ایکنا ـ این آزمون برای تأمین نیروی مدرس درس انس با قرآن کریم در واحدهای گوناگون دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است، آیا شرایط دیگری همچون جذب نیروی بومی یا مدرس مأمور به خدمت و اعزامی نیز به دلیل تأمین نشدن مدرس بومی اعمال می‌شود؟
 
بله؛ بر اساس سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اولویت اصلی در جذب مدرس، استفاده از ظرفیت‌های بومی همان واحد دانشگاهی یا استان مربوطه است. این رویکرد با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه محلی، کاهش هزینه‌ها و پایداری در نیروی آموزشی اتخاذ شده است. در صورتی که در یک واحد دانشگاهی مدرس بومی واجد شرایط از طریق آزمون یا سایر مسیرهای رسمی تأمین نشود، دانشگاه می‌تواند از گزینه‌های اعزام مدرس مأمور به خدمت از واحدهای هم‌جوار یا استان‌های دیگر یا به‌کارگیری نیروی غیر بومی پذیرفته‌ شده در آزمون، با اولویت کسانی که تمایل به همکاری در محل مورد نیاز دارند، استفاده کند. این اقدامات با رعایت ضوابط اداری، طبق مصوبات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف پوشش کامل نیاز آموزشی دروس عمومی از جمله درس انس با قرآن کریم صورت می‌گیرد.
 
ایکنا ـ تعهد خدمتی مدرسان به چه شکل است، آیا برای محدوده زمانی مشخصی مأمور به تدریس می‌شوند یا هر زمان که طرفین صلاح بدانند، امکان منفک شدن نیرو از دانشگاه آزاد وجود دارد؟
 
پاسخ این سؤال را می‌توان با توجه به دو نوع همکاری بررسی کرد، یک نوع اعضای هیئت علمی وابسته و نوع دیگر مدرسان حق‌التدریس است. در مورد اعضای هیئت علمی وابسته، معمولاً تعهد کاری تا پایان مدت قرارداد ادامه دارد؛ اگرچه این قرارداد رسمی دائمی نیست، اما انتظار می‌رود فرد تا پایان دوره همکاری به تعهدات حرفه‌ای خود پایبند باشد.

در مقابل، مدرسان حق‌التدریس تعهد مشخصی فراتر از اتمام ترمی که به آن‌ها کلاس سپرده شده ندارند و نوع همکاری آنها انعطاف‌پذیرتر است. در هر دو نوع همکاری، امکان قطع همکاری با توافق یا صلاحدید هر یک از طرفین وجود دارد. با این تفاوت که در مورد هیئت علمی وابسته، معمولاً این موضوع در پایان دوره قرارداد مطرح می‌شود. 
انتهای پیام
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۶ - ۱۲:۴۴
0
1
با تشکر از ایکنا و تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی بابت اهمیت به انس با قرآن کریم
captcha