به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، طرح ایجاد موزهای در ساختمان رادیو و تلویزیون قاهره برای نگهداری تعداد زیادی از ضبطهای نادر از قاریان قرآن، همزمان با اقدامات برخی از کاربران فناوریهای هوش مصنوعی بوده است که هر چیزی را شبیهسازی میکنند. این موضوع، آسیبها و چالشهای بالقوه فناوری دیجیتال تبدیل را آشکار کرده و هیچ شکی در مورد توانایی هوش مصنوعی در تقلید از ابداعات انسانی باقی نمیگذارد.
چند هفته پیش، یک گوینده در یک شبکه رادیویی مشهور مصری موفق به تولید آهنگی با مشخصات فنی کامل، شعر، ملودی و اجرای آواز شد. همه اینها زاییده ذهن هوش مصنوعی بود که اساساً از اطلاعات وارد شده توسط انسانها در شرایط و زمینههای مختلف گرفته شده بود. این اطلاعات به ماده خامی تبدیل شد که هوش مصنوعی توانست از آن استفاده و از نظر فنی و فناوری آن را برای خدمت به هدف مورد نظر فعال کند.
این مسئله نشان میدهد که منبع تمام مهارتهای هوش مصنوعی در درجه اول از احساسات، عقل، ساختار روحی و روانی و محتوای ذهنی انسان ناشی میشود.
با وجود قطعیت علمی محکم مبنی بر اینکه ذهن انسان الهامبخش واقعی هوش مصنوعی است، همچنان احساس خطر در میان نوآوران وجود دارد، بهویژه با توجه به این باور که فناوریهای مدرن موجود و پیشبینیشده در سالهای آینده میتوانند نقش انسان را بهطور کامل حذف و آن را به نقشی ثانویه تبدیل کنند که میتوان در هر زمانی از آن صرف نظر کرد.
با توجه به این واقعیتها، ایجاد موزه ضبطهای نادر قرآنی از برجستهترین قاریان رادیو قرآن کریم مصر امری ضروری است. اهمیت این پروژه به منظور حفظ ثروت رادیو و تضمین بقای آن با صدای صاحبان اصلیاش با پیشبینی هرگونه کپیبرداری مخرب و تحریفشده بیشتر نمایان میشود؛ مشابه آنچه که در مورد آثار خلاقانهای که مرتباً به سرقت میروند و به نمونه مصنوعی عاری از هرگونه روح یا احساسی تبدیل میشوند، رخ میدهد؛ احساسی که هوش مصنوعی تاکنون نتوانسته است به آن دست یابد.
پروژه موزه ماسپرو، برای نگهداری از آثار ضبط شده قاریان مشهور قرآن مصری، شامل فهرستی طولانی از نامهای برجسته با صداهای طلایی مانند شیخ محمد رفعت، شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمود خلیل الحصری، شیخ علی محمود، شیخ محمود صدیق المنشاوی و برادرش محمد صدیق المنشاوی، شیخ عبدالباسط عبدالصمد، شیخ محمد محمود الطبلاوی، شیخ عبدالفتاح الشعشاعی، طه الفشنی، راغب مصطفی غلوش، ابوالعینین شعیشع، محمود علی البنا و عبدالمنعم الطوخی خواهد بود.
شاید آنچه موزه مورد نظر را متمایز میکند، آمادگی آن برای پذیرایی از بازدیدکنندگان مصری و عرب، طبق برنامه کاری و تجهیزات تأیید شده توسط احمد المسلمانی، رئیس سازمان ملی رسانه باشد. افتتاح موزه به روی عموم مردم مصر و مهمانان از همه کشورهای اسلامی؛ اهمیت میراث رادیویی به ویژه آثار ضبط شده قرآنی قاریان مشهور را نمایان خواهد داد.
بنابراین، این پروژه فرهنگی، تمدنی و مذهبی مهم است که دو جنبه مثبت دارد. جنبه معنوی که مهمترین آن است و جنبه مادی، که بالطبع در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد. علاوه براین بُعد مهم دیگر آن حفظ حافظه رسانه ملی از دستکاری، آسیب، سرقت یا تکثیر ناقص است.
انتهای پیام