به گزارش ایکنا به نقل از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره «خشت بهشت» امروز ۱۹ خرداد با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر، لطفالله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، برخی مدیران شهری و کارکنان خدمات شهری و به منظور ارج نهادن به زحمات خانواده ۳۶ هزار نفری خدمات شهری تهران در زمینه نظافت، زیبایی، نظم و ایمنی در برج میلاد برگزار شد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: خدمت به مردم فلسفه حکومت دینی است و ما در هر جایگاهی باید با نیت خالص به شهروندان خدمت کنیم تا برکت در کارمان جاری شود. نیروهای ما تمیزی، آراستگی، نظم، ایمنی و زیستپذیری شهر را انتظار دارند که این موارد جزو وظایف ذاتی و قانونی ماست و نیازمند خلاقیت، نوآوری و تلاش مضاعف است.
گودرزی با تأکید بر لزوم نگاه تحولی در خدمات شهری ادامه داد: برای پاسخگویی به انتظارات مردم باید با برنامهریزی جدید، صداقت و پاکدستی عمل کنیم. مردم هوشمند تهران در ۴۶ سال گذشته نشان دادهاند که خدمت صادقانه را درک میکنند و برای چنین مردمی ارزش دارد که تمام توان خود را به کار گیریم.
وی در ادامه خطاب به شهروندان تهرانی گفت: ساماندهی مشاغل، ایمنی ساختمانها، زیباسازی شهر، تنظیم بازار و هوای پاک و ... همگی نیازمند همراهی شما مردم است. به عنوان مثال اگر در تفکیک زباله از مبدأ کمک نکنید، شهر تمیز نمیماند. دست در دست هم میتوانیم تهران را زیباتر و دوستداشتنیتر کنیم.
در ادامه این مراسم رضا ناصریسرای، رئیس کمیته ارزیابی جشنواره «خشت بهشت» با اعلام اینکه بیش از یک سوم کارکنان شهرداری تهران در خانواده بزرگ خدمات شهری فعالیت دارند، گفت: این جشنواره فرصتی برای دیده شدن تلاشهای میدانی و سنجش دقیق کیفیت خدمات شهری در مناطق، سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری تهران بود.
وی با اشاره به مشارکت بیش از ۳۶ هزار نفر از کارکنان حوزه خدمات شهری، اظهار کرد: از ابتدای طراحی جشنواره، رویکرد ما مبتنی بر ارزیابی دقیق و هدفمند بود تا بتوانیم ظرفیتها و استعدادهای واقعی را شناسایی کنیم؛ گرچه شناسایی استعدادها بخش جنبی این رویداد بود، اما تمرکز اصلی جشنواره بر سنجش کیفیت خدماترسانی در اقصینقاط شهر تهران قرار داشت.
ناصریسرای با تأکید بر فرایند ارزیابی میدانی و بیطرفانه افزود: در این دوره، تیمهای مجرب داوری و ارزیابی بدون اطلاع قبلی به محلهای خدمت مراجعه کردند و عملکردها را بهصورت مستقیم و عینی مورد بررسی قرار دادند. این ارزیابیها از مهرماه سال گذشته آغاز و تا ۱۵ اردیبهشتماه ادامه داشت. در مجموع، ۱۱۵۳ اقدام ویژه و شاخص از مناطق، سازمانها و شرکتها به دبیرخانه جشنواره معرفی شد و پس از بررسی دقیق، مجموعهای از برترین اقدامات انتخاب و معرفی شدند.
پروژههای مهم حوزه خدمات شهری
وی با اشاره به برخی پروژههای مهم حوزه خدمات شهری در نیمه دوم سال گذشته، از جمله افتتاح باغ گل محمدی و پروژههای انتقال آب و بهسازی میادین با رویکرد معماری ایرانی-اسلامی، اظهار داشت: این اقدامات، نماد تحول در خدمترسانی هستند و جشنواره فرصتی برای بازنگری و سنجش کیفیت این دستاوردها در سطح میدانی بود.
او افزود: یکی از محورهای اصلی در ارزیابیها، توجه به رضایتمندی شهروندان و لحاظکردن نظرات آنان در سنجش کیفیت خدمات بود. زیرا باور داریم ارتقای کیفیت خدمات شهری بدون درک درست از ذائقه و انتظارات مردم ممکن نیست.
ناصریسرای در پایان با تشکر از تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان خدمات شهری که در این فرایند مشارکت فعال داشتند، اعلام کرد: دبیرخانه جشنواره بلافاصله پس از اختتامیه دوره اول، مقدمات برگزاری دوره دوم را آغاز خواهد کرد تا با تکیه بر تجربیات بهدستآمده، شاهد ارتقای بیشتر و تحقق شهری زیستپذیرتر باشیم.
سیدسعید صدرزاده، نایب رئیس شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره نیز از تلاشهای خادمان شهر تهران تقدیر کرد و این جشنواره را رویدادی در راستای تکریم بیادعای نیروهای اجرایی شهرداری دانست و گفت: برای حفظ عدالت و ارزیابی دقیق خدمات شهری، در هر ناحیه یک نفر و در هر منطقه ۲۲ نفر از میان شهروندان متعهد، متدین و بصیر به عنوان ناظران مردمی انتخاب شدند تا بهطور روزانه عملکرد خدمات شهری را پایش کنند.
وی با تشکر از همکاری بازنشستگان شهرداری که مسئولیت ارزیابی محلی را بر عهده داشتهاند، افزود: این ناظران امین، بیهیچ چشمداشتی، عملکرد نیروهای خدماتی را با معیارهای واقعی سنجیدند تا درنهایت، برترین خدمتگزاران شهری انتخاب شوند.
برگزاری بخش استعدادیابی
دبیر جشنواره خشت بهشت از برگزاری بخش استعدادیابی ویژه در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: برای نخستینبار، از میان پاکبانان، باغبانان، آتشنشانان، کارکنان بهشت زهرا(س) و شهربانان، افرادی با استعدادهای هنری شناسایی شدند تا روی صحنه از کار، شهر، زندگی و امیدشان بخوانند و هنرنمایی کنند.
صدرزاده در ادامه با اشاره به جایگاه والای کارکنان اجرایی شهرداری گفت: در حالی که آتشنشانان از محبوبیت عمومی بالایی برخوردارند، سایر گروههای خدماتی همچون پاکبانان و باغبانان گاهی با بیمهری مواجه میشوند. در حالیکه سلبریتیهای واقعی، همین خدمتگزاران بیادعا هستند که بیوقفه در کف شهر مشغول خدمتند
انتهای پیام