به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین هادی جلالی، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) امروز سه شنبه ۲۰ خردادماه در هماندیشی علمی فلسفه فقه سیاسی امام خمینی (ره)، نوآوریها و دلالتهای معاصر که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالشهای اساسی در مدیریت نظام، بهویژه در دهه ۶۰، اختلافات نظری گستردهای بوده که امروز به دو ادعای متناقض درباره فقه در حکومت تبدیل شده است.
وی افزود: ادعای نخست این است که فقه در اداره حکومت ناکارآمد است و مشکلات فراوان در حکمرانی ناشی از این ناکارآمدی است و برای نمونه، برخی معتقدند مدیریت فقهی جایگزین مدیریت علمی شده و فقه توان برنامهریزی ندارد؛ این نگاه چالشهای نظری و عملی ما را رقم زده است.
استاد حوزه علمیه قم دیدگاه گروهی دیگر از جمله حجاریان را اینگونه مطرح کرد که ورود فقه به دولت باعث عرفیسازی و سکولاریزه شدن نظام شده است که بر اساس این دیدگاه، فقه سنتی کنار گذاشته شده و امام خمینی (ره) به فقه مصلحتگرا روی آوردهاند و به همین دلیل، حکومت در عمل به حکومتی عرفی بدل شده است.
حجتالاسلام والمسلمین جلالی گفت: فقه سیاسی امام خمینی (ره) مبتنی بر تخصصگرایی است که صرفاً به دانش حصولی محدود نمیشود بلکه بر مبانی روششناختی ویژهای استوار است.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فقه را تئوری واقعی و کامل اداره انسان از تولد تا مرگ میداند و نظام اسلامی را نظام مبتنی بر فقه معرفی میکند و ایشان حکومت را در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی فقه میدانند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقه المصلحه امام خمینی (ره) تفاوت بنیادینی با عرفیسازیهای رایج دارد و تخصص فقها در حکومت اسلامی لازم است، زیرا حکومت اسلامی، حکومتی قانونمدار است و قانون همان شرع است، بنابراین، حاکم باید دارای فقاهت و توان اجتهاد در استنباط احکام باشد.
حجتالاسلام والمسلمین جلالی درباره مرجعیت فقهی، گفت: مرجع تشخیص احکام شرعی کسی است که توان مراجعه به ادله اربعه، اجتهاد و فقاهت و شناخت موضوعات را داشته باشد و بتواند حکم شرعی را استخراج کند.
وی افزود: تشخیص مصادیق احکام، موضوعی جداگانه است و وارد حوزه استنباط فقهی نمیشود، اغلب فقها بر این باورند که مصداقشناسی تقلیدی نیست و مرجع در تشخیص مصادیق فقیه نیست بلکه عرف و شرایط زمان و مکان نقش تعیینکننده دارد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نظر امام خمینی (ره)، گفت: ایشان معتقد بودند تشخیص مصادیق، مانند تشخیص موضوعات، جایگاه عرف دارد و حتی در صورت اختلاف نظر میان مراجع و مکلف، هرکس طبق نظر خود عمل میکند و این بخش را تقلیدی نمیدانند.
وی در پایان تأکید کرد: تخصصگرایی در فقه سیاسی امام خمینی (ره) زمینه کارآمدی نظام اسلامی را فراهم کرده است و این رویکرد هیچ منافاتی با حفظ اسلامیت و ارزشهای دینی نظام ندارد.