وبینار بینالمللی «15 قرن اقتدا به پیامآور نور و رحمت» به مناسبت هزار و پانصدمین سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) به همت خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) سهشنبه، 18 شهریور در این رسانه برگزار شد.
«رسالت جهانی پیامبر اسلام(ص) از منظر قرآن و احادیث»، «تساهل، تسامح و مدارا در سیره نبوی»، «پیامبر اکرم(ص)؛ اسوه حسنه برای تمام عصور»، «سیرةالنبی(ص) و بازشناسی هویت دینی» و «جاودانگی اسلام و امت واحده در برابر ایده جهانیسازی غربی» از محورهای مورد بررسی در این وبینار بود.
این وبینار با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوشآبادی، استاد حوزه و دانشگاه به عنوان مهمان استودیو مبین ایکنا و در بخش مجازی بهصورت برخط با ارائه جمعی از علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه از کشورهای مختلف برگزار شد.
همچنین آیتالله شیخ محمد یعقوبی، از مراجع عظام تقلید در نجف اشرف، دکتر خوان کول، استاد تاریخ دانشگاه میشیگان و نویسنده کتاب «محمّد: پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوریها»، حجتالاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم؛ دکتر عبدالسلام قوی، استاد دانشگاه الازهر مصر و شیخ یوسف غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان در لبنان در بخش مجازی به ایراد سخنان خود پیرامون محورهای این وبینار پرداختند.
مشروح سخنان شیخ یوسف غازی حنینه در این وبینار بینالمللی و فیلم آن در ادامه میآید:
به نام خداوند بخشنده مهربان
سپاس و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است و درود و سلام خداوند بر محمد و خاندان پاک و پاکیزهاش و یاران نیک و باوفایش و بر همه بندگان صالح خدا که در روز قیامت برپا میخیزند.
و اما بعد درود و برکات خداوند بر شما باد و این مناسبت فرخنده ولادت با سعات پیامبر(ص) بر شما مبارک.
این ولادت مبارکی است که صاحب آن خیر و برکتی برای همه بشریت و حتی برای کل عوالمی است که خداوند آنها را خلق کرده است.
در قرآن کریم آمده است «و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم»، رسول الله(ص) فرستاده و رحمتی برای جهانیان بود که خداوند درباره او فرمود: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ: بگو من هم مثل شما بشرى هستم و به من وحى مىشود كه خداى شما خدايى يگانه است»(آیه 110 سوره کهف)
همچنین خداوند فرمود: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ: و به راستى كه تو را خويى والاست»(آیه 4 سوره قلم)
رسول الله(ص) پیامبری بود که خداوند او را رحمتی اهدایی برای جهانیان فرستاد و خود پیامبر(ص) در حدیثی فرمود «انما انا رحمة مُهداة: من در حقيقت رحمتى اهدايى [از جانب خدا] هستم».
این رحمت برای اصلاح انسان، خیر و منفعت جامعه انسانی و تبدیل انسان به یکی از بندگان الهی و بندهای برای خداوند یکتا و سبحان فرستاده شد تا انسان صاحب کرامت، عزت، سربلندی، حاکمیت و استقلال شده و تنها به خدا پناه ببرد و در برابر خداوند سر فرود آورد.
و تنها در برابر حکم الهی از (جایگاهش) پایین بیاید، برای همین زمانی که قرآن کریم از رسول خدا(ص) سخن میگوید، میفرماید: لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ، فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ: به یقین، پیامبرى از میان شما به سویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رؤوف و مهربان است، اگر آنها (از حق) روى بگردانند، (نگران مباش!) بگو: خداوند مرا بس است، هیچ معبودى جز او نیست، بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است».(آیات 128 و 129 سوره توبه).
برای همین دعوت رسول خدا(ص) برای همه جن و انس است و خداوند در این باره فرمود «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ: و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»(آیه 56 ذاریات).
خداوند رسول خدا را فرستاد تا هستی را اصلاح کند، همانطور که در قرآن آمده است: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً: و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت» (آیه 30 بقره) تا این انسان جانشین خداوند عزوجل بر روی زمین باشد و این زمین را بنا بر اراده الهی آباد سازد.
برای همین دغدغه پیامبر(ص) این بود که دست انسان را اعم از عرب و عجم و سیاه و سفید بگیرد و برای همین فرمود: «هيچ عرب را بر عجم و هيچ سفيد را بر سياه برترى نيست مگر به تقوا».
رسول خدا(ص) از سوی خدا آمد تا دست انسان را بگیرد، همچنین در قرآن آمده است: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست»(آیه 13 حجرات).
بنیادگرایان و کارشناسان فقه و اصول میگویند خداوند دین را برای خیر و صلاح بشر نازل کرد، برای همین جنگ امروز بر روی زمین جنگ دو مفهوم است، یک مفهوم این است که میخواهد انسان را به بردگی بکشد که همان پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی ـ غربی است.
دومین مفهوم میخواهد انسان، بنده خداوند متعال باشد، همانطور که در انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) شاهد آن بودیم و ایشان فرمود: این مرحله، مرحله (بیداری) ملتهاست.
امروز میبینیم که پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی تمام هدفش را برای سلب اختیار و قدرت انسان مسلمان به کار گرفته است تا هر انسان مسلمان و حتی غیر مسلمانی به ویژه مستضعفان، اختیار و قدرت خود را از دست بدهد و به بردهای در سایه آمریکا و صهیونیسم و غرب تبدیل شود.
هدف رسول خدا(ص) خداپرستی بود که یکی از صحابه درباره آن فرمود: «خدا ما را برانگيخته است تا هر یک از بندگانش را كه از پرستش بندگان نجات داده به پرستش الله رهنمون شويم، و از تنگنای دنيا رهانيده به فراخنای آن بكشانيم و از ستم اديان منحرف، خلاص كرده به عدالت اسلام رهنمايی كنيم»
برادران و خواهران ما اکنون در این مناسبت یادآور میشویم که رسول خدا(ص) چقدر از عمر خود را صرف دینداری مردم و تشرف آنان به اسلام کرد و تقابل او با بزرگان مکه درباره همین مسئله بود.
پس از آن هم در مدینه تقابل او با گروه منافقان و یهودیانی که از فرزندان صهیون بودند و حتی با مشرکان نیز به همین دلیل بود، امروز ما در شرایطی مشابه زمان رسول خدا(ص) زندگی میکنیم و ما میخواهیم در چنین شرایطی بر نقش ملتها و انسانها در جوامع تأکید کنیم، ملتهای مستضعفی که در میان عرب و عجم و در شرق و غرب زندگی میکنند.
به آنان بگوییم که این مستضعفانی که از فرزندان آدم هستند و آمریکا و صهیونیسم میخواهند آنان را به بردگی بکشند و تحت سلطه پروژههای خود درآورند و آنها را بازار مصرفی برای تولیدات و کالاهای خود قرار دهند، اسلام میخواهد به آنان عزت و کرامت بخشد و این همان هدف رسول خدا بود.
ما به مناسبت ولادت رسول خدا(ص) بر این مفاهیم والا که پیامبر(ص) برای نشر آنها آمد، تأکید میکنیم. ایشان فرمود «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ: بدانيد كه همه شما مسئوليد و همه شما نسبت به زيردستانتان بازخواست میشوید».
همچنین فرمود: «هرگاه یکی ازشما انجام یک کار بد را ببیند، باید آن را با دست خود منع کند. اگر توانایی منعکردن با دست را ندارد، با زبان منع کند، اگر توانایی منع کردن با زبان را ندارد، با قلب خود آن عمل زشت را محکوم کند و این ضعیفترین درجه ایمان است».
در اینجا برادران و خواهران به مناسبت ولادت پیامبر(ص) بهتر است که بر آزادی انسان تأکید کنیم که مطالبی درباره آن از تعدادی صحابه نقل شده و آمده است «متی استعبدتم النّاس و قد ولدتهم امّهاتهم احرارا: کی مردم را به بردگی گرفتید، در حالی که مادرانشان آنها را آزاد به دنیا آوردهاند؟» که آن را عمر(خلیفه دوم مسلمانان) نقل کرده است.
همچنین امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیز حدیثی در این باره دارد، بنابراین انسان آزاد است و جایز نیست که هر مخلوقی او را به بردگی و حقارت بگیرد.
رسول خدا(ص) برده را آزاد کرد و انسان را از شهوات، علایق و لذتها رهانید و او را بنده خدا قرار داد، همچنین در حدیث نبوی آمده است که بنده دينار و درهم و پارچه نفيس و مردی که بنده زن است، نابود باد و چون خار در پايش شود بيرون نیاید.
برادران و خواهران بندگی برای خدا، به معنای آزادی کامل در زمین است و زمانی که انسان به بندگی خدا برسد، آزاد است و این همان دین اسلام است؛ دین آزادی، کرامت، استقلال، حاکمیت، بزرگی، عزت و قدرت؛ دینی که در آن خدا چیزی جز اینکه بنده او باشیم و در برابر الله سر فرود آوریم، از ما نمیخواهد.
از خداوند میخواهم من و شما را ببخشد
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
انتهای پیام