
صالح اصغری، مسئول مرکز سواد مجازی سازمان سراج در گفتوگو با ایکنا درباره پایگاه جامع «پویش ملی مواجهه با خبر جعلی»، گفت: این پایگاه جامع در راستای شناخت، مهارتافزایی و مقابله مؤثر با پدیده رو به گسترش
اخبار جعلی راهاندازی شده است؛ پایگاهی که با رویکردی چندلایه، از تولید ادبیات تخصصی تا آموزش همگانی، به مرجعی ملی در عرصه سواد فضای مجازی و صیانت از حقیقت تبدیل شود.
وی با بیان اینکه این پایگاه با هدف مواجهه پیشگیرانه با اخبار جعلی و همچنین ارتقای سطح آگاهی عمومی در فضای رسانهای کشور راهاندازی شده است، افزود: این پایگاه متناسب با گروههای متنوع مخاطبان خود شامل عموم مردم، معلمان، مربیان، خبرنگاران و علاقهمندان به سواد فضای مجازی طراحی و با سه رویکرد فرهنگسازی عمومی، توانمندسازی کنشگران رسانهای و اجتماعی، و شبکهسازی فعالیت خود را شروع کرده است.
اصغری با تأکید بر فرهنگسازی و ارتقای سواد رسانهای ادامه داد: این پویش و پایگاه با تولید محتواهای آموزشی کاربردی، تلاش میکند حساسیت عمومی نسبت به پیامدهای انتشار خبر جعلی را تقویت و راههای شناسایی آن را آموزش دهد. درواقع این پایگاه به عنوان پشتیبان پویش ملی مواجهه با خبر جعلی با بهرهگیری از قالبهای متنوع رسانهای - محتوایی همچون ویدئو، موشنگرافی، پادکست، اینفوگرافیک و مقالات علمی در اختیار مخاطبان قرار داده است.
وی تصریح کرد: در بعد توانمندسازی، بستههای آموزشی و منابع تخصصی برای معلمان، مربیان در نظر گرفته شده تا بتوانند در محیطهای آموزشی و فرهنگی نقشآفرینی مؤثرتری داشته باشند. همچنین مبتنی بر رویکرد شبکهسازی جلسات هم افزایی کنشگران اجتماعی و رسانه در استانهای مختلف کشور برگزار میشود. بخش سرگرمآموزی این پایگاه ویژه کودک و نوجوان با روش «سرگرمآموزی» تجربهای جذاب، تعاملی و همیارانه را برای انتقال محتوا در نظر گرفته است.
مسئول مرکز سواد مجازی سازمان سراج در ادامه گفت: در بسته کنشگری تدوین بیش از ۳۰ طرح درس، ویدئوهای کمک آموزشی و پرده نگار ویژه مربیان، تدوین ۹ طرح درس، ویدیوهای آموزشی و کاربرگهای کاربردی ویژه نوجوان، تدوین ۴ طرح درس ویژه آموزش انجام شده است.
وی با اشاره به ویژگیهای این پایگاه گفت: اتکای این پایگاه به پژوهشهای علمی و منابع معتبر از ویژگیهای آن محسوب میشود؛ موضوعی که میتواند مبنایی برای طراحی راهبردهای سیاستی در حوزه آموزش سواد مجازی باشد که در آینده نزدیک محصولات مکتوب این پویش رونمایی خواهد شد.
اصغری تأکید کرد: توجه به همبستگی اجتماعی، پرهیز از تقلیلگرایی مسائل پیچیده اجتماعی و رویکرد میانرشتهای در حوزه مواجهه با خبر جعلی مد نظر طراحان این پویش بوده است. یکی از تفاوتهای این پویش با پویشهای رسانهای این است که در پویشهای رسانهای فعالیت کوتاه مدت و در بستر رسانه انجام میپذیرد، اما این پویش اجتماعی در طول سال و با تمرکز بر جذب مشارکت همه علاقهمندان و سازمانها به فعالیت خود ادامه میدهد.
وی در پایان یادآور شد: هدف نهایی این پایگاه واکسیناسیون جامعه ایرانی در برابر خبر جعلی و تربیت مخاطبانی هوشمند و نقاد از طریق توانمند کردن کنشگران اجتماعی و رسانهای است؛ جامعهای که نه تنها مصرفکننده منفعل اطلاعات نباشد، بلکه در مسیر پاسداری از حقیقت نقشی فعال و مؤثر ایفا کند.
انتهای پیام